Vláda prisľúbila pomoc šoférom.
V uplynulých mesiacoch sa vodiči na východoslovenských cestách pravidelne stretávali s obmedzeniami v súvislosti s odstavenými kamiónmi. Niekoľkokilometrové kolóny boli v blízkosti hraníc, na diaľnici blízko Košíc, ale aj pri Michalovciach. Išlo o dôsledok protestov na poľsko-ukrajinských hraniciach, vodiči preto využívali priechody zo slovenskej strany. Situáciou sa zaoberala aj vláda na minulotýždňovom rokovaní v Michalovciach.
„Vzniká normálna ľudská situácia, kedy máme stovky kamiónov, stovky vodičov – ťažko pracujúcich ľudí, ktorí niekoľko dní sú bez akejkoľvek pomoci, bez hygieny, bez vody, bez prístupu, aby si mohli niečo kúpiť,“ uviedol premiér Robert Fico.
Vláda v tejto súvislosti prijala uznesenie, ktoré uložilo konkrétnym ministrom, aby podmienky vodičom uľahčili. K spolupráci vyzvala aj Združenie miest a obcí.
Nápor kamiónov na východe Slovenska, ktoré smerujú na Ukrajinu, nemá vplyv iba na plynulosť premávky, ale zároveň poškodzuje cesty. Najmä na Zemplíne a v smere na priechod Vyšné Nemecké sú po krajniciach vychodené koľajnice a asfalt je tu doslova vytlačený na okraj. Slovenská správa ciest (SSC) sa preto plánuje pustiť do ich opravy.
„Slovenská správa ciest eviduje zvýšený pohyb kamiónovej dopravy a státie vozidiel na úsekoch Nižný Hrabovec a Topoľany – Michalovce, kde neevidujeme poškodenie. V časti Tibava – Vyšné Nemecké evidujeme deformácie nespevnených častí krajníc, zalamovanie spevnených častí krajníc. V tomto roku plánujeme veľkoplošnú opravu v úsekoch Petrovce nad Laborcom – Topoľany a Orechová – Krčava,“ informovala hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
Potvrdila, že k poškodzovaniu vozoviek dochádza z dôvodu dopravných zápch a dlhodobým státím, resp. čakaním kamiónovej dopravy na odbavenie na hraničnom priechode Vyšné Nemecké-Užhorod.
„Slovenská správa ciest ako správca ciest I. triedy však nemá žiadne kompetencie ani iné možnosti, ako situáciu s nahromadenými kamiónmi riešiť. Situácia dlhodobejšieho zhromažďovania kamiónovej dopravy a vodičov si vyžaduje aj mimoriadne finančné požiadavky a to na zabezpečenie hygienických zariadení, pravidelného čistenia cestného telesa od komunálneho odpadu vznikajúceho pri čakaní vodičov na odbavenie, s ktorými sa musí SSC vysporiadavať v rámci bežných výdavkov určených na údržbu ciest I. tried,“ doplnila Lukáčová.
Veľkoplošné opravy zrealizujú v rámci Projektu plánu opráv na základe memoranda medzi rezortmi dopravy a financií.
Autor: RÁDIO KOŠICE