Po autonehode sa snažte nepanikáriť. Najdôležitejší je zdravotný stav účastníkov

SlovenskoSpravodajstvo

Prichádza zimné obdobie s ktorým je spájaný aj častejší výskyt dopravných nehôd.

Každý, kto sa už ocitol v dopravnej nehode vie, že niekedy je ťažké zachovať si chladnú hlavu. Najdôležitejšie je správne odhadnúť závažnosť situácie. Ak ide len o malé „ťuknutie“ nemusíte ani volať políciu. Dôležité je dohodnúť sa s účastníkmi nehody na tom, kto je za nehodu zodpovedný.

„Ak je škoda spôsobená nehodou približne do 4-tisíc eur, polícia zasiahnuť nemusí. Účastníci nehody ale musia byť dohodnutí na zavinení. Stačí ak vodiči vypíšu Správu o dopravnej nehode. Toto tlačivo by mal mať každý vodič vo svojej povinnej výbave. Obsahuje informácie o oboch vodičoch a o celom priebehu a dôsledku dopravnej nehody. Každý vodič si vezme jednu kópiu a nehodu si nafotia. Následne nahlásia nehodu do vinníkovej poisťovne,“ vysvetlil Jaroslav Kučerov z Asistenčnej služby Slovak Assistance, ktorý poskytuje vodičom starostlivosť v núdzových situáciách.

Ako odlíšiť škodovú udalosť od dopravnej nehody objasnila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jana Mésarová. „Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej sa zraní alebo usmrtí osoba, poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie, ak uniknú nebezpečné látky, alebo ak vznikne na vozidlách a majetku škoda vyššia ako 3990 eur,“ informovala. Takisto dodáva, že pri dopravnej nehode je nevyhnuté zavolať políciu.

Foto
ilustračné foto / TASR

Častým dôvodom dopravných nehôd v zimných mesiacoch je nedostatok dezénu na pneumatikách. „Vodič si aj prezuje pneumatiky na zimné, ale ani na zimných nemá dezén, guma je hladká a správa sa rovnako, ako by sa správala letná. Takisto vodiči, pre ktorých ide o prvú zimu za volantom, nie sú zvyknutí na to, ako sa auto správa na snehu a šmykľavej ceste. Nedostatkom skúseností sa stávajú častými účastníkmi dopravných nehôd,“ zhodnotil autonehody v zimnom období Jaroslav Kučerov. Ďalším častým celoročným dôvodom autonehôd je alkohol za volantom. Z 1240 dopravných nehôd v Košickom kraji za rok 2017 zistila polícia u vinníka užitie alkoholu až v 174 prípadoch.

Po autonehode sú všetci účastníci pod stresom a niekedy sa zabúda aj na základné povinnosti vodiča. „V prvom rade treba okamžite zastaviť vozidlo, vypnúť motor a zapnúť výstražné znamenie. Obliecť si reflexnú vestu, až potom vystúpiť z vozidla a použiť prenosný výstražný trojuholník. Umiestňuje sa 50 metrov za vozidlom pri krajnici tak, aby ho bolo zreteľne vidieť. Na diaľnici a rýchlostnej ceste vo vzdialenosti 100 metrov za vozidlom,“ zhrnula hovorkyňa Policajného zboru v Košiciach Mésarová.

Foto
ilutračné foto / TASR

Súčasťou povinnej výbavy každého vozidla je lekárnička a karta prvej pomoci, ktorá je vnútornou súčasťou lekárničky. Niekedy práve prvotné opatrenia pomôžu zachrániť život. Ak nevieme ako na to, okamžite zavoláme policajtov, záchrannú zdravotnú službu a hasičov. Účastníci dopravnej nehody sú povinní poskytnúť zraneným osobám prvú pomoc podľa svojich možností a schopností. Ak je na uvoľnenie alebo ošetrenie zranenej osoby nevyhnutné presunúť vozidlo, ktoré je súčasťou dopravnej nehody, môže sa tak urobiť len ak sa predtým zaznačí poloha vozidla.

„Ľudia sú bezprostredne po nehode v strese a reagujú nevypočítateľne. Keď prídeme na miesto nehody, prvá vec, ktorú sa pýtame je, či niekto potrebuje záchranku. Človek v šoku má pocit, že ho nič nebolí a chce spôsobovať čo najmenej problémov, takže ich odpoveď je často, že ich nič nebolí. Keď šok opadne, začnú si uvedomovať, že ich niečo bolí,“ hovorí o svojich skúsenostiach z autonehôd Jaroslav Kučerov.

Foto
ilustračné foto / TASR

Najčastejšou chybou vodičov je to, že spanikária a následne si nesplnia povinnosti účastníka dopravnej nehody a škodovej udalosti uvedené v zákone. „Po nehode je v prvom rade potrebné zistiť zdravotný stav všetkých účastníkov nehody. Ak je vodič schopný pohybu, mal by sa ísť uistiť aj do druhého auta, ktoré bolo účastné nehody, či sú všetci v poriadku. Samozrejme v reflexnej veste. Ak nikto nie je zranený, môže sa pristúpiť k riešeniu dopravnej nehody. Či sa vedia účastníci dohodnúť, alebo musia volať políciu. Ak volajú políciu, musia oznámiť, kde sa nachádzajú. Ak majú prostredníctvom navigácie prístup k GPS súradniciam, najlepšie je policajtom nadiktovať tie,“ zhrnul Jaroslav Kučerov.

 

Autor: MARTIN MAJDÁK

Komentáre