Povianočné trávenie pri Prameni víl

KošiceTuristicKE

Vianočné hody sú ešte stále v plnom prúde a azda v každej domácnosti už padla veta – som nafúknutý ako balón, poďme sa niekam prejsť.

Prameň víl vyzdobili kresbami deti z KRTKA / KOŠICE ONLINE

Podmienky však turistom príliš neprajú. Namiesto vytúženej bielej krajiny nám príroda servíruje blatisté podmienky a aj u nás doma zaznela jasná požiadavka – vyber niečo také, aby sme sa domov nevrátili hnedí od hlavy po päty. Zároveň niečo nie príliš časovo náročné, skôr takú pohodovú povianočnú prechádzku.

Tak presne na tento účel je určený veľmi príjemný okruh okolo Prameňa víl. Ideálna prechádzka pre rodiny s deťmi, ale aj všetkých tých, ktorí momentálne nemajú náladu na dlhé túry, no potrebujú rozchodiť kapustnicu a šalát.

V lesoch to momentálne vyzerá takto / KOŠICE ONLINE

Pre všetkých Košičanov ide navyše o ľahko dostupnú prechádzku. Dlhší  okruh z KVP ponúka slušnú túričku s dĺžkou 11,4 kilometra. Blatisté lúky nad mestom sú však momentálne len pre tých, ktorí nemajú radi svoje manželky a práčky. Vzhľadom na okolnosti je oveľa lepšie štartovať z Horného Bankova (doprava autom či autobusom tam nepredstavuje žiadny problém).

Štartujeme od informačnej tabule o prvom košickom vodovode / KOŠICE ONLINE

Štartujeme pri výraznom altánku s ohniskom,  ktorý pozná každý návštevník Horného Bankova. Áno, je to ten pri vstupe do lesa priamo nad parkoviskom. Pár metrov od neho sa nachádza informačná tabuľka o histórii prvého košického vodovodu. Načerpáme zaujímavé informácie a potom už kráčame po jasne definovanej cestičke, ktorá je zároveň cyklocestou.

Pod nami sa pomedzi stromy vinie asfaltová cesta vedúca na Horný Bankov a po pár minútach chôdze sme už nad cykloasfaltkou vedúcou dolu do Čermeľského údolia (pokračovanie Šusterovky). V podstate kopírujeme rovnakú cestu, len o päť vrstevníc vyššie. Naskytá sa nám tak jedinečný pohľad zhora na Kaplnku sv. Jána Nepomuckého a užívame si kľukatú cestičku po vrstevnici lesa. Postupňe míňame viaceré malé betónové  záchytné šachty s kovovými poklopmi. Tých vybudovali v okolí Čermeľského údolia až 215 a jedna z nich dnes slúži ako Prameň víl.

Prameň víl je usadený v príjemnom lesnom prostredí / KOŠICE ONLINE

Túto malebnú studničku s drevenou strieškou prehliadnuť nemožno. Cesta nás dovedie priamo k nej (krátko po tom, čo prejdeme z lesa do lesa popod elektrické vedenie). Studničku vidieť už z diaľky a môžu za to pripevnené výkresy s kresbami víl, ktoré tam nedávno pripevnili deti z Klubu rodinnej turistiky KRTKO.

Počas príjemnej zastávky dopĺňame vodu do fliaš a pomaly sa poberáme ďalej. Cestička pokračuje smerom do kopca a po krátkom prudšom stúpaní pokračujeme smerom doprava. Na každej ypsilonke potom bočíme doľava až prichádzame k lesnej križovatke, na ktorej sa stretávame s červenou turistickou značkou smerujúcej od Alpinky. Pohľad doľava ponúka nepríjemný kopček. Áno, je to ten slávny „kopec pravdy“, ktorý dokonale otestuje schopnosti každého horského cyklistu. Meria iba 173 metrov a zdatní cyklisti ho zdolajú za minútku. Aj pre jeho pešom zdolávaní je však jasné, že nejde o nič jednoduché.

Sedlo pod Kamenným hrbom predstavuje známu turistickú križovatku / KOŠICE ONLINE

Kopec pravdy nás privádza k altánku na Sedle pod Kamenným hrbom. Dokonalé miesto pre občerstvenie, veriaci sa určite pristavia v modlitbe pri kríži a obrázku Ježiša Krista pribitom na strome pri turistickom smerovníku.

Červená značka (Cesta hrdinov SNP) vedie hore na Jahodnú (cez Kamenný hrb), kam vás však privedie i žltá značka (cez Rákocziho prameň). Smerom na Košice pokračuje žltá na Girbeš, červená späť na Horný Bankov. Práve ňou sa vraciame späť na parkovisko do nášho východiskového bodu.

Veríme, že ste si príjemný okruh nad Bankovom užili, nie ste celí od blata a túto trasu vrelo odoprúčame aj cyklistom. Pravda, s rizikom, že si budú musieť dve ťažšie stúpania vytlačiť.