Povinné miestenky na nočné vlaky majú vyriešiť situáciu s cestujúcimi bezdomovcami

SlovenskoSpravodajstvo

Vzťahuje sa to na štyri vnútroštátne rýchliky a len na určitých úsekoch trás.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaviedla na niektorých úsekoch nočných spojov povinné miestenky pre cestujúcich. Spoločnosť sa tak snaží vyriešiť situáciu, ktorá nastala pred niekoľkými rokmi ako následok spustenia cestovania zdarma. Nárok na stopercentné zľavy majú napríklad seniori alebo poberatelia invalidného dôchodku, pričom do týchto kategórií spadá aj časť ľudí bez domova.

„Zavedenie bezplatnej prepravy so sebou prinieslo vo výrazne zvýšenej miere aj cestujúcich, ktorí naše vlaky využívajú ako svoju každodennú či občasnú nocľaháreň. To by až tak strašne nevadilo, keby svojím správaním a nedodržiavaním nášho prepravného poriadku neobťažovali ostatných cestujúcich. Z tohto dôvodu sme minulý rok zaviedli v nočných vlakoch SBS a teraz v nočných úsekoch, teda nie na celej trase, zavádzame povinné miestenky v druhej triede. Veríme, že týmto u takýchto cestujúcich znížime záujem o naše vlaky,“ informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Novinky

S rozhodnutím železničnej spoločnosti a zavedením povinných miesteniek súhlasia aj Košičania. Zmeny platia od začiatku tohto týždňa a dopravca ich zaviedol v balíčku s ďalšími novinkami, čo potvrdil aj Kováč:

„Vlaky ZSSK sú povinne miestenkové len na určitých úsekoch. Na nich cestujúci musí mať miestenku, aj keď len časť trasy cestujúceho prechádza cez tento úsek. Na ostatných úsekoch miestenka nie je povinná. Zmyslom je, aby sme miestenkami neobťažovali ranných cestujúcich do práce a večerných cestujúcich z práce na krátkych úsekoch. U týchto cestujúcich žiadne problémy nezaznamenávame.“

Vybrané vlaky a trasy

Povinnosť zakúpenia miestenky sa podľa Kováča zatiaľ vzťahuje na štyri vnútroštátne rýchliky a len na určitých úsekoch ich trás:

„Miestenku je nutné mať zakúpenú pri preprave v povinne miestenkových úsekoch nočných vlakov: R 614 Zemplín v úseku Poprad-Tatry –Trenčín, R 615 Zemplín v úseku Trenčín – Poprad-Tatry, R 800 Poľana v úseku Plešivec – Levice a R 801 Poľana v úseku Bratislava hl. st. – Plešivec.“

Cestujúci napríklad v rýchliku Poľana nepotrebuje miestenku na trase medzi Plešivcom a Prešovom, ale medzi Plešivcom a Levicami už miestenku mať musí.

„V praxi to znamená, že cestujúci pri ceste z Bratislavy do Trenčína nemusí mať miestenku. Ak by však išiel z Bratislavy do Žiliny, miestenku musí mať na úseku Trenčín – Žilina. Keďže miestenka na jeden vlak stojí rovnako bez ohľadu na vzdialenosť ( jedno euro), určite je pre cestujúceho lepšie, resp. vhodnejšie zakúpiť si ju na celú jeho trasu, teda Bratislava – Žilina, aby mal istotu svojho miesta na celej ceste,“ skonštatoval Kováč s tým, že spoločnosť tiež zaviedla povinné miestenky do prvej triedy a povinné dvojeurové miestenky pre cestujúcich s bicyklom v diaľkových rýchlikoch.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre