Prach, blato, rýchlosť. Prestížny autokrosový šampionát rozozvučal Dargov

VýchodŠport

Keď sa povie Dargov, tak sa každému vybaví v prvom rade priesmyk preslávený ťažkými vojenskými operáciami počas druhej svetovej vojny. V posledných desaťročiach je však obec Dargov spojená predovšetkým s autokrosom. V areáli Dubiny organizujú športoví zanietenci už vyše tridsať rokov autokrosové preteky, ktoré si získali celoeurópske renomé.

Foto
Autokros je zaujímavý aj vďaka kontaktom, ktorým sa na blastistej trati vyhnúť nedá / KOŠICE ONLINE

„Túto trať vybudoval v roku 1988 môj starý otec. Postupom času sme ju zmenili, zrýchlili a rozšírili niektoré pasáže. Základ je však stále ten istý,“ hovorí s hrdosťou v hlase Slavomír Kramer, pre ktorého sa stalo zveľaďovanie autokrosového areálu životným poslaním. 

Predovšetkým vďaka jeho úsiliu sa podarilo dostať okruh do takého stavu, že sa naň rok čo rok vracia stredoeurópska špička v rámci Majstrovstiev zóny strednej Európy a svoje národné šampionáty tu jazdia okrem Slovákov aj Maďari a Rakúšania.

„Môžem povedať, že pretekári sem chodia veľmi radi. Trať je totiž na vysokej úrovni a organizácia je fajn. Preto sem chodia aj Maďari, Rakúšania či Taliani,“ rozhovoril sa niekoľkonásobný majster Slovenska Igor Vlasatý. S maximálnymi cieľmi nastupoval aj do tohtoročného šampionátu, no smola v tréningoch predznamenala konečný výsledok v pretekoch. 

Pre mňa sa to vyvíjalo smolne, pretože v jednom z meraných tréningov ma spomalila žltá vlajka pre stojace auto a v druhom som zvoľniť pri obchádzaní rakúskeho jazdca Winningera. Štartoval som preto zozadu. Síce som to vylepšil prvým miestom v kvalifikačnej jazde, ale v súčte to stačilo len na tretie miesto na štartovom rošte. Celkové piate miesto je teda v poriadku. Chýbal kúsok šťastia,“ pousmial sa Igor Vlasatý. Bezprostredne po pretekoch však mal ťažké srdce na Maďara Vendela Bosnyaka, ktorý do neho vrazil v prvej zákrute a spôsobil mu tak prepad o pozíciu nadol. „Bol to nekorektný manéver maďarského jazdca. Nebolo to fair play, pretože som bol o pol auta pred ním a strhol volant. Takto nekorektne sa nejazdí ani na Majstrovstvách Európy.

Konečné piate miesto však prijal športovo a pri celkovom hodnotení volil pozitívne slová: „Počasie výborné, divácka kulisa fantastická, organizátori fajn. Trochu fúkal vietor a svietilo slnko, ale organizátori zvládli všetko na jednotku.

„Som veľmi spokojný,“ pridal svoje dojmy organizátor Slavomír Kramer. „Počasie nám vyšlo na jednotku a ak aj fúkal vietor, tak aspoň odnášal prach smerom do lesa. Časovo išlo všetko podľa plánu a mierne zdržanie bolo spôsobené polievaním trate. Chceli sme totiž zabezpečiť pretekárom ideálne podmienky. Osobne ma veľmi teší, že zabodovali aj domáci jazdci. Kvalitné výkony tradične podávali aj Maďari, Rakúšania, z Česka sme tu mali Martina Kadlečíka a svoju premiéru na Dargove absolvoval Slovinec Metod Knež. Vravel mi, že sa mu tu veľmi páčilo a to zahreje pri srdci. O to nám totiž ide.“

Galéria k článku

Azda najspokojnejším mužom v cieli bol domáci Dušan Králik, ktorý si v konkurencii desiatich bugín vybojoval prvenstvo v kategórii 1600

„Je to úžasný pocit, pretože tento rok bol pre nás smolný, akoby zakliaty. Finále bolo adrenalínové, pretože nám poliali trať. Chápem to však, inak by sa totiž veľmi prášilo. Zvolil som jednoduchú taktiku a ukázalo sa, že niekedy je menej viac,“ pousmial sa Králik. 

Jednoznačne najväčšie sympatie publika však vyvolala iba jedenásťročná pretekárka Lea Horniaková. Za volantom buginy s objemom 600 ccm a silou 120 koní pôsobila ako skúsený harcovník.

„Autokrosu sa venujem už piaty rok. Priviedol ma k tomu tatino, ktorý sa dočítal v časopise o päťročnom majstrovi. Toho sme sa chytili a kúpili sme buginu,“ poodhalila pozadie svojich autokrosových začiatkov sympatická žiačka z Leopoldova. Jej najväčším úspechom je titul majsterky Českej republiky v kategórii Racer Buggy v konkurencii 16 pretekárov.

„Ja v Čechách trénujem i pretekám. U nás bohužiaľ žiadne iné juniorky nie sú, ale v Českej republike je ich asi päť. Mojim cieľom je dosiahnuť s touto šesťstovkou aspoň titul vicemajstra. Verím, že do troch rokov by sa mi to mohlo podariť. Chce to iba jediné – jazdiť, jazdiť a jazdiť,“ pousmiala sa mladá pretekárka.

A hoci ide o rýchly a miestami nebezpečný šport, strach za volantom nepociťuje: „Vôbec nie! Keď v tom už sedím, tak je to celkom v pohode. Začínala som ako sedemročná v najmenšej buginke 160-tke. A teraz už mám celkom silnú buginu.“

A čo hovoria na neobvyklú záľubu jedenásťročného dievčaťa jej spolužiaci? „Moji spolužiaci k tomu veľmi blízko nemajú, ale moja riaditeľka a učiteľka ma obdivujú. Dúfam, že sa budem zlepšovať a budú na mňa pyšní.“ 

Mladučkú Leu Horniakovú sledujú aj jej starší kolegovia, podľa ktorých by mohla slúžiť ako príklad pre ďalších mladých pretekárov. 

„Bugín v poslednom čase trochu pribúda a to sme radi. Chcelo by to samozrejme viac mladých. Lea Horniaková je veľký talent a dúfam, že v tom bude pokračovať. Škoda, že je tu v tomto smere sama,“ povzdychol si Dušan Králik, na ktorého nadviazal Slavomír Kramer: „Budúci rok máme v pláne zorganizovať popri Zóne aj MS Českej republiky Racer Buggy. Ide o preteky, ktoré som jazdil ja v rokoch 1997 a 1998. Bol sa tu pozrieť pán z Českej republiky a vyzerá to tak, že sa dohodneme. Na Slovensku bohužiaľ v tejto kategórii nejazdí nikto a aj spomínaná Lea pôjde o rok podľa všetkého český majstrák v juniorkách. Pretekať u nás tak budú všetko českí jazdci.“

Nedostatok mladých pretekárov je podľa Igora Vlasatého výsledkom stagnácie tohto športu u nás.

„Jazdci nepribúdajú, ani neubúdajú. Veľmi nám chýba kategória junior buggy, buggy racer. V nej jazdia deti už od piatich rokov až do dvanástich. Potom presedlávajú do vyšších kategórií. Nám tá mládežnícka základňa chýba. Máme tu fantastickú Leu, ale tá je bohužiaľ sama,“ zamyslel sa Vlasatý.
 

Foto
Jedenásťročná Lea Horniaková / KOŠICE ONLINE

Práve kvalitne udržiavaná trať Dargov Dubiny by pritom mohla slúžiť ako ideálne prostredie pre výchovu mladých talentov. 

„Robíme všetko preto, aby sme zvyšovali jej úroveň. Aj keď je to náročné. Chce to veľa úsilia, veľa času a hlavne veľa financií,“ upozornil S. Kramer, ktorého víziou je dotiahnuť raz na východ Slovenska európsku špičku. „Túžim po tom, aby sa tu raz konali Majstrovstvá Európy, čiže najvyššie autokrosové podujatie. Je to môj sen. Chcelo by to však dobrého sponzora. Museli by sme pridať bezpečnostné bariéry a poprerábať niektoré veci. Všetko je to len o peniazoch, pretože chuť pracovať nám nechýba.“

Snahu ľudí z Dargova oceňuje aj Igor Vlasatý. „Trate tu máme, aj keď niektoré by bolo treba oživiť. Minimálne si musíme strážiť to, čo máme. Tento dargovský areál je špičkový a možno by mohol usporiadať aj viac pretekov ročne. Je to však o peniazoch.“

Autokrosoví pretekári sa však zhodujú v jednom – ak sa raz posadíte do buginy, tak je to láska na celý život. A v niektorých rodinách sa táto láska dedí z pokolenia na pokolenie.

Môj otec sa tomu venuje už od roku 1985 a on ma k tomu priviedol. Začínal som plechovými autami a teraz sa tomu venujem už dvanásť rokov. V bugine jazdím asi štvrtý rok,“ prezradil Dušan Králik, ktorý na autokrose miluje predovšetkým jedinečnosť súťažných podmienok. „Blato a prach! Je to krásny šport a ak jazdíte 80 percent trate driftom, tak si to musíte užívať.“

Výsledky z Dargova:

Touring Autocross SVK:

1. Ján Šebo – Mitsubishi L Evo VI
2. Tamáš Baráti – Toyota Celica
3. Milán Blanár ml. – Mazda 323

Touring Autocross 1600

1.    Jozef Borik – Seat Ibiza
2.    Vladimír Maršala – Seat Ibiza
3.    Miroslav Vallo – Fiat Grande Punto

Touring Autocross:

1.    Ján Šebo – Mitsubishi L EVO VI
2.    Metod Knež – Mistubishi EVO VI
3.    Tomáš Baráti – Toyota Celica

Super Buggy:

1.    Markus Thomas – Alfa Racing Honda
2.    Károly Abrahám – Alfa Racing Buggy
3.    Giovanni Trincossi – Hosek Nissan

Buggy 1600 SVK:

1.    Dušan Králik – Kawasaki ZZR
2.    Tomáš Sirovec – Suzuki Hayabusa
3.    Igor Vlasatý – Nissan Buggy

Buggy 1600:

1.    Duša Králik – Kawasaki ZZR
2.    Tomáš Sirovec – Suzuki Hayabusa
3.    Marco Gerhartl – Zedek Suzuki 1441

Junior Buggy:

1.    Lea Horniaková – Suzuki GSX-R 500

AUTOR: KOŠICE ONLINE

Komentáre