„Ženy odlíšte sa. Buďte iné, buďte originálne a nakupujte v second handoch,“ odkazuje majiteľka Secondlandu Martina Mihaľková.
Nakupovanie v sekáčoch je šetrné nielen k peňaženke, ale predovšetkým k životnému prostrediu. Fast fashion je v preklade rýchla móda. A ako sa hovorí, rýchlo príde, rýchlo odíde. Cieľom slow fashion je naopak nakupovať šetrnejšie k sebe, ale najmä k životnému prostrediu. Určite už viacerí z vás neraz dali šancu second handu alebo „sekáčom“ ako ich zvykneme nazývať aj hovorovo. Nájdeme v nich oblečenie, ktorému dávame druhú šancu.
V dnešnom rozhovore vám predstavíme viacero typov second handov v Košiciach, no povieme si aj o rozličných spôsoboch triedenia šatníka. Ako prvý navštívime Secondland v Košiciach. O fungovaní tejto prevádzky nám prezradí majiteľka Martina Mihaľková:
„Secondland je malý a útulný obchodík na Mäsiarskej 5, ktorý tento rok oslávil už svoje desiate narodeniny. Pri otázke, čo bolo inšpiráciou otvoriť si obchod so second hand tovarom, sa musím pousmiať, pretože jednoducho na to konkrétna odpoveď neexistuje. Zrazu jednoducho prišla myšlienka, že by to mohol byť second hand. Paradoxom je, že ja som vôbec nebola sekáčová maniačka. Pre mňa bol nákup v sekáči tak na desať minút a už som utekala preč. Nebavilo ma prechádzať kus po kuse, kým človek niečo nájde. Dnes to už neplatí, pretože čaro second handu je práve v tom, že kto hľadá, nájde.“
Už len na tomto príklade môžeme vidieť protiklad k výrazu fast fashion. Nakupovanie v sekáči je jednoducho pomalšie, prebieha s rozvahou a rozumom. Pozrime sa ale na to, ako sa také oblečenie z druhej ruky vôbec dostane do sekáča:
„Tovar zabezpečujeme prostredníctvom našich dodávateľov. Oni tento tovar hygienicky ošetria a následne triedia na rôzne úrovne kvality a rôzne kategórie. Bundy, topánky, blúzky a tak ďalej. My už tovar netriedime, za tie roky fungovania som už vyselektovala dodávateľov, ktorí spĺňajú moje požiadavky na kvalitu tovaru. Objednávam tovar mix alebo konkrétnu kategóriu tovaru, ale stále je to mačka vo vreci. Nikdy neviem, čo nám príde. Tovar je z Anglicka a Nemecka a od začiatku fungovania ponúkame len tovar najvyššej kvality, teda taký, ktorý má minimálne známky nosenia. Keď nám príde tovar, začína sa zdĺhavý proces, oblečenie nejde hneď na vešiaky a do predaja. U nás nie. Všetko sa preberie, rozdelí sa na šaty, spodné diely, vrchné diely a robia sa kombinácie na fotku. Čo s čím, aby to k sebe ladilo. Potom sa to vyžehlí a nafotí. Večer sa následne fotky pridajú na Facebook.“
V tom, prečo nakupovať hlavne v sekáčoch, má majiteľka Mihaľková jasno:
„Ušetríte planétu od zbytočného odpadu z textilného priemyslu a ušetríte aj eurá v peňaženke. Čo som si všimla v obchode, tak pre mnoho žien sú nákupy aj psychohygienou, povedzme si pravdu, v sekáči je tá psychohygiena oveľa ekonomickejšia ako v bežných obchodoch. Mňa v sekáčoch baví hlavne tá rovnorodosť tovaru, že je každý kus iný, neopakuje sa a je orginálny. Nájdete tam rôznorodé značky – známe aj menej známe. Také, ktoré v košických obchodoch nenájdete, a tak sa málokedy stane, že stretnete niekoho, kto má také isté oblečenie ako vy. Preto ženy, odlíšte sa. Buďte iné, buďte originálne a nakupujte v second handoch. Samozrejme, to platí aj pre pánov. A viete, čo počúvam ako najčastejší dôvod opätovného nákupu v second hande? Je to kvalita materiálov. Ja sa snažím dopĺňať aj outlet, teda úplne nový tovar, ktorý tak viete kúpiť za zlomok pôvodnej obchodnej ceny. A viete ako sa hovorí, pre jedného odpad, pre druhého poklad.“
Pri druhom type second handu však môžete byť dodávateľom aj vy. Áno, všetky tie smutné veci, ktoré máte v skrini a dúfate, že si ich raz oblečiete alebo, že do nich raz priberiete či schudnete, prípadne si ich šetríte na nejakú špeciálnu príležitosť a aj tak viete, že sa to nikdy nestane. Presne tieto veci môžete priniesť do Rezke.
„Rezke je obchod, kde môžu zákazníci nakupovať nielen nové oblečenie z druhej ruky oblečenie, ale tak isto sem môžu priniesť oblečenie, ktoré už nenosia a ktorému by radi dali druhú šancu na život. Zákazníci k nám nosia oblečenie, ktoré sa im už z akýchkoľvek dôvodov nepáči alebo im nesedí, ale stále je vo výbornom stave. My každé oblečenie, ktoré je k nám prinesené, následne triedime. Zákazníci z toho získavajú Rezke kredit, ktorý si vedia využiť na nákup niečoho iného. Vytriedite si svoj šatník a zbavíte sa kúskov, ktoré už nenosíte, ale na druhú stranu, môžete u nás nakupovať výhodnejšie tým, že budete mať Rezke kredit,“ vysvetlila majiteľka Zuzana Slivenská.
Svoje oblečenie môžete do prevádzky Rezke priniesť kedykoľvek počas otváracích hodín. Majú len tri jednoduché podmienky. Oblečenie by malo byť čisté, sezónne a v dobrom stave:
„To znamená, že ľudia sem prinesú oblečenie, nazbierajú si kredity a môžu si odniesť niečo iné. Funguje to tak, že na polovicu z ceny nákupu si môžu využiť Rezke kredit, druhú polovicu doplácajú v hotovosti alebo dá sa u nás platiť aj kartou. Takže je to vlastne taký funkčný model cirkulárnej ekonomiky, kde naozaj nám to funguje, pretože máme už viac ako 3000 registrovaných zákazníkov. V Košiciach máme dve pobočky a túto jeseň sme otvorili pobočku aj v Bratislave a Prahe a plánujeme ďalšie. Zákazníci Rezke môžu priniesť svoje oblečenie kedykoľvek počas otváracích hodín. Podmienky na oblečenie sú, aby bolo oblečenie čisté a sezónne a v dobrom stave. My to aj tak následne kontrolujeme, triedime, to znamená, že to, čo nie je vo vhodnom stave, odnášame na charitu. Mojou motiváciou na Rezke bolo to, že som štyri roky organizovala SWAP v Košiciach. Vlastne boli to jednodňové akcie, kde si ľudia prišli vymieňať svoje oblečenie a stretlo sa to s veľkým nadšením. A na jednom SWAP-e mi zákazníčka povedala, že keby niečo také existovalo každý deň. A vlastne to mi potom začalo vŕtať v hlave, že ako by sa to dalo zrealizovať.“
Nápad na Rezke vychádzal aj z vlastnej skúsenosti Zuzany:
„Aj ja sama, tak asi ako väčšina žien, som mala v skrini veľa vecí, ktoré som vôbec nenosila. Dokonca mnohé boli ešte s visačkou, a to sa nám často stáva aj teraz, že nám zákazníčky prinesú mnohé veci s visačkou, ktoré nemali ani raz na sebe. Moja pohnútka bola taká, že čo s tým oblečením, bolo mi ho ľúto vyhodiť. Predsa len, sú to aj peniaze, ale najmä som si uvedomovala tú prácu, ktorá je za výrobou, respektíve tá nedocenená práca, o ktorej vieme. Už všetci poznáme dokumenty, ako sa vyrába fast fashion oblečenie. Ja stále hovorím, že nie som absolútny odporca fast fashion oblečenia, ale mali by sme začať nakupovať s rozumom a naozaj premyslene. Premýšľať, či ten kúsok potrebujeme, či ho budeme nosiť, či sa nám hodí do štýlu, do šatníka, či ho vieme kombinovať. Aby sme nenakupovali impulzívne alebo používali nakupovanie ako formu terapie, lebo potom si neuvedomujeme, čo je za tým celým. Na druhej strane, je to ten pocit, že inak by to oblečenie skončilo niekde na skládke odpadu a stále je krásne, vo výbornom stave a dá sa nosiť ďalej. Oblečenie v Rezke je tým, že už bolo nosené, zbavené záťaže výroby, ktorej priebeh vo východných krajinách všetci poznáme. Naším zámerom a cieľom je, aby čo najviac ľudí swapovalo a aby čo najviac ľudí nakupovalo v second handoch a našli v tom to čaro. Nie je to len o tom lacnom nakupovaní, ako to už bolo povedané, ale je to naozaj o unikátnosti. Nájdete tu kúsky aj z minulých sezón, ktoré už nie sú v tých štandardných obchodoch a môžete si byť istý, že ten kúsok nebude mať ďalších desať ľudí v danom meste na sebe.“
Tretím typom second handu je Charity shop. Viac o tom, ako predajňa funguje, povie majiteľka Zuzana Hajlová z Občianskeho združenia (OZ) S nami druhým:
„Charity shop Košice funguje na princípe, že prijímame dary od našich slovenských ľudí, ktorí nám tie veci darujú. My ich potom pretriedime, speňažíme a vyzbierané peniaze potom fungujú ďalej. To je jeden zo základných princípov fungovania. Potom druhým princípom je, že ponúkame dobrý a lacný nákup pre všetkých, to znamená za prijateľné ceny. Tretí princíp je ten, že vyzbieranými peniazmi z tržieb pomáhame rodinám s deťmi v núdzi, ktorými sa zaoberáme.“
Prevádzky sú v Košiciach, Prešove, ale aj v Poprade:
„V súčasnosti prevádzkujeme štyri Charity shopy. Dva na Hlavnej 25 a 40. Potom máme Charity shop v Prešove. Jeden sme otvorili v apríli v Poprade na Námestí svätého Egídia 96. Všetky tieto Charity shopy sú sústredené pod naším OZ, ktoré sa nazýva S nami druhým. Dali sme tomu príznačný názov, pretože s nami pomáhate druhým. Keďže sme neziskovou organizáciou, všetky tržby, ktoré z týchto Charity shopov máme po zaplatení energií, nájmov, mzdy, všetky peniažky, ktoré ostanú, sa použijú na pomoc druhým, keďže my sa primárne orientujeme na rodiny s deťmi so zdravotným postihnutím. Najčastejšie sa pomáha tak, že nakupujeme potraviny, lebo teraz je to drahá komodita. V prvom rade je to ale o oblečení, ktoré je z druhej ruky. My týmto veciam dávame druhú šancu. Aj keď sme charitatívna organizácia, tak máme v názve Charity shop s dôrazom na second hand. Tieto veci pretriedime, čo je vhodné do predaja, sa distribuuje do všetkých štyroch obchodíkov. Takto fungujú všetky štyri prevádzky. Potom sa tieto veci predajú. Štyrikrát ročne organizujeme aj obliekanie rodín.“
Ako Zuzka dodala, rodiny, ktoré majú v zoznamoch a ktorým pomáhajú, si môžu vybrať z ponuky Charity shopu:
„Vojdú do obchodu, vyberú si veci, ale oni ich dostanú zadarmo. Tie najkrajšie kúsky, ktoré sú určené na predaj, tak tými obliekame rodiny. Keď k nám niekto príde a povie, že tu sú veci na donosenie, prečo by sme im ich mali dávať, je lepšie, ak si ich sami vyberú. Dostanú ich zdarma, štyrikrát do roka.“
Prevádzka tak nevytvára zisk, ale prostriedky na ďalšiu pomoc.
„Musím povedať, že naši zákazníci, hlavne zákazníčky k nám chodia s radosťou. Veci nám darujú ľudia, ktorí sú rôzne zabezpečení. Máme aj značkové zahraničné veci. Oni ich nepredávajú cez žiadne stránky. Nemajú na to čas, jednoducho nám to darovali. My tieto veci predávame, čiže u nás viete nájsť krásne, značkové a jedinečné kúsky. Čo je to dať 10 eur za bundu, ktorá stála reálne 300 či 400 eur. Navyše, u nás nákupom pomôžete, pretože tá desaťeurovka ide na pomoc druhým,“ uzavrela Zuzka.
Ak by ste náhodou ešte stále mali predsudky pred nakupovaním v sekáčoch, Martina Mihaľková vám opäť pripomenie, prečo ich nemať:
„Stačí iba správna kamarátka, ktorá vás privedie do second handu. Poviem vám jeden príklad z obchodu. Prišli dve kamarátky. Jedna milovníčka second handu a jedna len ako doprovod. Pri rozhovore povedala, že ona v second handoch nenakupuje, lebo predsudky. Tá milovníčka si povyberala veci, vyskúšala, bohužiaľ, jej nesedeli. Tá druhá pani však zhodnotila, že sú to celkom pekné veci, a tak ich vyskúšala. Hádajte, kto odchádzal s nákupom? Stačí urobiť iba prvý krok – vstúpiť do second handu a on si vás získa.“