Preprava bicyklov v prostriedkoch MHD môže ohroziť bezpečnosť cestujúcich

KošiceSpravodajstvo

Vodiči apelujú na dôležitosť upevnenia bicykla.

Počas leta a teplejších jesenných dní chce využívať prepravu bicyklov v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy aj viacero cyklistov. Tí väčšinou nastupujú na zastávkach Havlíčkova, Alpinka či Jahodná. Vodiči Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) však apelujú na dôležitosť upevnenia bicykla. V prípade prudšieho zabrzdenia či dopravnej nehody by mohla byť ohrozená bezpečnosť a zdravie cestujúcich.

Vodiči DPMK v rozhovore pre Košice Online uviedli, že bicykel pri preprave v autobuse musí byť čistý a mal by byť upevnený. V prípade, ak sa vo vozidle nenachádza kočík alebo invalidný vozík, bicykle je možné prepraviť na mieste na to určenom. Preprava bicykla je na zvážení vodiča, a to po zastávku, kde predpokladá, že bude zvýšený počet cestujúcich. Niektoré autobusy sú vybavené špeciálnym cyklonosičom na zadnej strane vozidla.

Foto
Cyklisti väčšinou nastupujú na zastávkach Havlíčkova, Alpinka či Jahodná / facebook.com/dpmkofficial

DPMK eviduje viaceré sťažnosti na vodičov, ktorí vylúčili z prepravy cestujúcich s bicyklom či kočíkom. „Nie všetci cestujúci rešpektujú nariadenie, že bicykle je možné prepravovať iba počas voľných dní (víkendy a štátne sviatky). Takisto si nie sú vedomí skutočnosti, že detské kočíky obsadené dieťaťom majú prednosť prepravy pred bicyklom. Všetky nové vozidlá umožňujú prepravovať dva takéto prostriedky (jeden detský kočík a jeden invalidný vozík, respektíve dva kočíky alebo dva vozíky), viac ich je možné prepraviť električkami typu Vario. Tie umožnia prepravu až šiestich kusov. Danú situáciu vždy vyhodnotí osobitne šofér vozidla,“ vysvetlila hovorkyňa DPMK Vladimíra Petrušová.

Ako povedal jeden z vodičov DPMK, cestujúci sú povinní upozorniť vodiča na nástup a výstup s kočíkom či bicyklom: „Kočík sa prepravuje tak, že sa dáva do vyhradeného priestoru. Jedno miesto je urobené pre kočík, druhé pre invalidný vozík. Ak chce nastúpiť cestujúca s kočíkom, mala by na to upozorniť vodiča a on sa rozhodne podľa toho, či je veľa ľudí, alebo je tam už kočík. Ak môže cestujúca nastúpiť, musí zabrzdiť kočík a má byť pri ňom. Preprava druhého kočíka je na zvážení vodiča, či je vo vozidle viac, alebo menej cestujúcich.“

Vzhľadom na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich pri preprave bicyklov, vodiči navrhujú zaviesť v autobusoch upínacie systémy či prispôsobiť na to patričným spôsobom aj samotné vozidlá. „Nie je jednoduché aplikovať spomínané prostriedky do praxe, pretože narážame na konštrukčné limity týchto systémov. Napriek tomu však DPMK v súčasnosti hľadá riešenia, ktoré budú viesť ku bezpečnejšej preprave detských kočíkov a bicyklov,“ uzavrela Petrušová.

 

Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ

 

Komentáre