Prešov modernizuje svetelné križovatky

PrešovSpravodajstvo

Projekt by mal zároveň zabezpečiť ich vzájomnú koordináciu.

Mestský úrad v Prešove spustil verejné obstarávanie na spracovanie dokumentácie pre projekt Modernizácia cestnej dopravnej signalizácie pre potreby preferencie mestskej hromadnej dopravy (MHD) na križovatkách v metropole Šariša s centrálnym dispečingom. Ako informoval hovorca mesta Prešov Vladimír Tomek, dokumentácia bude zahŕňať technické riešenie projektu, finančné náklady a časový harmonogram realizácie. Projekt by mal zároveň zabezpečiť vzájomnú koordináciu križovatiek.

„Mesto Prešov začína so zavádzaním SMART riešení v oblasti riadenia križovatiek už teraz. Firma vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v Prešove úspešne nainštalovala modemy s GSM prístupom, ktoré dokážu zasielať notifikácie o stave radičov cestnej dopravnej signalizácie. V prípade problému poruchová služba okamžite dostane správu aj s konkrétnym popisom, o akú chybu ide. Čas výjazdu poruchovej služby sa vďaka tomu znížil na minimum a jej pracovníci už nie sú závislí iba na telefonátoch od vodičov, prípadne policajtov, ktorí hlásili problémy so semaformi,“ uviedol Tomek.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Samospráva chce takýmto spôsobom zlepšiť priepustnosť dopravy na cestách. Svetelná signalizácia by mala reagovať na skutočný stav dopravy. Plány križovatiek je možné dynamicky meniť, napríklad v čase dopravnej špičky, a to pomocou nastavenia preferencie áut, ktoré prechádzajú cez najvyťaženejšie smery. SMART platforma by mala združovať riadiace dopravné systémy a bezpečnostné kamery v meste, čím by mala vzniknúť mobilná aplikácia, ktorá by informovala vodičov o prejazdnosti ciest a prípadných dopravných obmedzeniach. Obyvatelia by mohli sledovať polohu vozidiel MHD, zistiť údaje o meškaní liniek či o voľných parkovacích miestach.

Na to, aby boli v Prešove zavedené SMART technológie, je potrebná výmena radičov na svetelných križovatkách a inštalácia špeciálnych komponentov do vozidiel  MHD. V meste je 25 svetelných križovatiek a 11 semaforov na priechodoch pre chodcov. „Na najfrekventovanejších z nich firma vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v prvej polovici roka 2019 sprevádzkovala meranie hustoty premávky. Vďaka tomu máme k dispozícii  priemerné počty vozidiel, ktoré počas pracovného týždňa prúdia cez mesto Prešov.  Najviac vyťažené sú kľúčové dopravné uzly Levočská  - Sabinovská a Arm. Generála Svobodu - Rusínska, kde priemerná intenzita dopravy počas pracovného týždňa presahuje 58-tisíc vozidiel denne,“ povedal Tomek s tým, že v takzvaných špičkových dňoch cez tieto križovatky prejde až 62-tisíc vozidiel: „Zhustenú dopravu vodiči najviac pociťujú v čase dopravnej špičky. Merania ukázali, že prejazd mestom v smere od Vranova nad Topľou na Sabinov trvá v čase exponovaných popoludňajších hodín niekedy aj 25 až 30 minút. Okrem iného je to aj dôsledok toho, že množstvo semaforov v Prešove zatiaľ funguje pomocou starších radičov od troch rôznych výrobcov, ktoré nie je možné navzájom prepojiť a riadiť,“ uzavrel Tomek.

 

Autor: KOŠICE ONLINE

 

Komentáre