Projekt by mal zároveň zabezpečiť ich vzájomnú koordináciu.
Mestský úrad v Prešove spustil verejné obstarávanie na spracovanie dokumentácie pre projekt Modernizácia cestnej dopravnej signalizácie pre potreby preferencie mestskej hromadnej dopravy (MHD) na križovatkách v metropole Šariša s centrálnym dispečingom. Ako informoval hovorca mesta Prešov Vladimír Tomek, dokumentácia bude zahŕňať technické riešenie projektu, finančné náklady a časový harmonogram realizácie. Projekt by mal zároveň zabezpečiť vzájomnú koordináciu križovatiek.
„Mesto Prešov začína so zavádzaním SMART riešení v oblasti riadenia križovatiek už teraz. Firma vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v Prešove úspešne nainštalovala modemy s GSM prístupom, ktoré dokážu zasielať notifikácie o stave radičov cestnej dopravnej signalizácie. V prípade problému poruchová služba okamžite dostane správu aj s konkrétnym popisom, o akú chybu ide. Čas výjazdu poruchovej služby sa vďaka tomu znížil na minimum a jej pracovníci už nie sú závislí iba na telefonátoch od vodičov, prípadne policajtov, ktorí hlásili problémy so semaformi,“ uviedol Tomek.
Samospráva chce takýmto spôsobom zlepšiť priepustnosť dopravy na cestách. Svetelná signalizácia by mala reagovať na skutočný stav dopravy. Plány križovatiek je možné dynamicky meniť, napríklad v čase dopravnej špičky, a to pomocou nastavenia preferencie áut, ktoré prechádzajú cez najvyťaženejšie smery. SMART platforma by mala združovať riadiace dopravné systémy a bezpečnostné kamery v meste, čím by mala vzniknúť mobilná aplikácia, ktorá by informovala vodičov o prejazdnosti ciest a prípadných dopravných obmedzeniach. Obyvatelia by mohli sledovať polohu vozidiel MHD, zistiť údaje o meškaní liniek či o voľných parkovacích miestach.
Na to, aby boli v Prešove zavedené SMART technológie, je potrebná výmena radičov na svetelných križovatkách a inštalácia špeciálnych komponentov do vozidiel MHD. V meste je 25 svetelných križovatiek a 11 semaforov na priechodoch pre chodcov. „Na najfrekventovanejších z nich firma vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v prvej polovici roka 2019 sprevádzkovala meranie hustoty premávky. Vďaka tomu máme k dispozícii priemerné počty vozidiel, ktoré počas pracovného týždňa prúdia cez mesto Prešov. Najviac vyťažené sú kľúčové dopravné uzly Levočská - Sabinovská a Arm. Generála Svobodu - Rusínska, kde priemerná intenzita dopravy počas pracovného týždňa presahuje 58-tisíc vozidiel denne,“ povedal Tomek s tým, že v takzvaných špičkových dňoch cez tieto križovatky prejde až 62-tisíc vozidiel: „Zhustenú dopravu vodiči najviac pociťujú v čase dopravnej špičky. Merania ukázali, že prejazd mestom v smere od Vranova nad Topľou na Sabinov trvá v čase exponovaných popoludňajších hodín niekedy aj 25 až 30 minút. Okrem iného je to aj dôsledok toho, že množstvo semaforov v Prešove zatiaľ funguje pomocou starších radičov od troch rôznych výrobcov, ktoré nie je možné navzájom prepojiť a riadiť,“ uzavrel Tomek.
Autor: KOŠICE ONLINE