Poroty rozhodli o tých najlepších.
Jubilejný 30. ročník Medzinárodného filmového festivalu Art Film sa blíži ku koncu. Program vyvrcholil vyhlásením víťazných filmov a odovzdaním šiestich prestížnych cien Modrý anjel. K tradičným dvom súťažiam Medzinárodná súťaž hraných filmov a Medzinárodná súťaž krátkych filmov sa pridala nová súťažná sekcia Medzinárodná súťaž filmov zo strednej a východnej Európy.
Tri medzinárodné odborné poroty tvorili filmoví profesionáli a teoretici, ktorí vybrali víťazné snímky s výnimočným umeleckým či remeselným spracovaním a najvýznačnejším a ďalekosiahlym posolstvom. Zároveň ocenili najlepšie herecké výkony a réžiu.
Porota v Medzinárodnej súťaži hraných filmov pozostávala z ukrajinskej vizuálnej umelkyne a filmárky Anny Kryvenko, kurdsko-švajčiarského režiséra a scenáristu Mana Khalila a slovenského režiséra Mareka Kuboša. Modrého anjela za najlepší hraný film získala sudánska dráma Zbohom, Júlia o priateľstve dvoch žien s rozdielnym náboženským vyznaním z dielne režiséra Mohameda Kordofaniho.
„Film Zbohom, Júlia skrz rodinnú tragédiu poukazuje na dôležité súčasné dianie, ponára sa do historických nánosov a politických konfliktov. Vyjadruje humanistické posolstvo, pričom sa sústreďuje na tému odpustenia – nevyhnutnú súčasť ľudskej existencie – a vzdáva hold tolerancii, spolunažívaniu a vzájomnému rešpektu,“ priblížila porota.
Modrého anjela za najlepšiu réžiu získal Magnus von Horn s drámou Dievča s ihlou, ktorá je podľa poroty inšpirovaná udalosťami z Dánska po prvej svetovej vojne:
„Režisér sa predstavil s temnou znepokojujúcou drámou fungujúcou na všetkých úrovniach, či už vďaka výbornej kamere, ktorá čiernobielo zachytáva hrozivé obrazy, dramaturgiou príbehu, ktorý je plný prevratov a prekvapení, ale i hereckými výkonmi, ktoré vytvorili atmosféru skutočného kriminálneho príbehu.“
Herečka Trine Dyrholm, ktorá účinkovala vo filme Dievča s ihlou, bola ocenená Modrým anjelom za najlepší ženský herecký výkon, čo potvrdila aj porota:
„Herečka nás svojím majstrovským výkonom presvedčila o jej premene z majiteľky obchodu s cukríkmi a nevinnej samaritánky, ktorá tajne pomáha ženám v núdzi s adopciou, na bezcitnú vrahyňu.“
Porota udelila Modrého anjela za najlepší mužský herecký výkon dánskemu hercovi Sebastianovi Bullovi, ktorý hral vo väzenskej dráme Dozorkyňa od režiséra Gustava Möllera.
„Sebastian Bull sa presvedčivo ujal roly násilníckeho väzňa. Hoci hral vedľajšiu úlohu, v publiku dokázal vyvolať silné emócie a znázornil agresivitu a násilnosť, ale aj detskú nevinnosť, bezbrannosť a krehkosť,“ uviedla porota.
Tri zvláštne uznania dostal herec Clément Faveau za účinkovanie v komediálnej dráme Panebože!, tiež ženská herecká dvojica z filmu Zbohom, Júlia – Eiman Yousif a Siran Riak a do tretice režisér Toshihika Tanaku za snímku Rei.
Odbornú porotu Medzinárodnej súťaže filmov zo strednej a východnej Európy tvorili tri odborníčky z prostredia filmovej teórie a teatrológie, konkrétne Birgit Beumers z Nemecka, Anna Ladinig z Rakúska a Sylvia Huszár z Maďarska. Modrého anjela za najlepší film z krajín strednej a východnej Európy získal celovečerný debut poľského režiséra Klaudiusza Chrostowského Ultima Thule. Podľa poroty primeraným tempom majstrovsky rozpráva príbeh o tom, ako prekonať stratu:
„Prostredníctvom interakcie s drsnou krajinou a priateľstiev, ktoré sú viac než len ľudské, sa film stáva výnimočným príspevkom do súťaže.“
Zvláštnym uznaním bola ocenená animovaná snímka Pelikan Blue z dielne režiséra Lászlóa Csákiho.
O víťazovi v Medzinárodnej súťaži krátkych filmov rozhodovali slovenská divadelná a televízna herečka a producentka Lucia Hurajová, český filmár Martin Kuba a poľský kultúrny promotér a festivalový organizátor Krzysztof Sienkiewicz. Modrého anjela za najlepší krátky film udelili snímke Incident od režiséra Billa Morrisona. Podľa poroty ide o rekonštrukciou policajnej streľby v Chicagu z roku 2018:
„Film šikovne využíva moderné monitorovacie technológie na rekonštrukciu tragédie zo všetkých ľudských perspektív. Fragmenty incidentu nezákonnej streľby polície skladajú širší obraz spoločnosti, strachu a predsudkov, ktoré sú hnacím motorom opätovného výskytu takýchto tragédií.“
Porota zvláštnym uznaním ocenila film Pomaranč z Jaffy, ktorý podľa nej odhaľuje hranice medzi nami a to, ako nám drobné ľudské gestá môžu napomáhať tieto hranice prekročiť. Zároveň vyzdvihla snímku Namôjdušu, pretože ide o zaujímavo vystavanú záhadu, ktorá obklopuje vzťah dvoch vyvrheľov modernej spoločnosti a tiež film Teraz alebo nikdy! za nápaditý príbeh o prebúdzajúcej sa vášni mníšky.