Pri Prešove sa začala prvá etapa výstavby severného obchvatu

PrešovSpravodajstvo

Rýchlostná cesta by mala byť ukončená na jar 2023.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin a ďalší hostia dnes (30.7.) slávnostne poklepali základný kameň severného obchvatu pri Prešove. Začala sa tak prvá etapa jeho výstavby. Nový úsek rýchlostnej cesty R4 bude mať 4,3 kilometra a skráti čas potrebný na prejazd o približne deväť minút. Výstavba rýchlostnej cesty by mala byť ukončená na jar v roku 2023.

„Keď som nastúpil do funkcie, tak tretie najväčšie mesto na Slovensku nemalo žiadny obchvat a tranzitná doprava nielen z východu na západ, ale aj zo severu na juh viedla stredom Prešova. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove. Sami to dobre vidíte aj v regióne, že vybudovať jednu diaľnicu, pripraviť projekty a vysúťažiť je veľmi zložitý proces,“ uviedol Érsek.

Slávnostného poklepania sa zúčastnil aj podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky Béla Bugár: „Súčasné vedenie rezortu dopravy odpolitizovalo diaľničnú výstavbu a stavia sa tam, kde je to najviac potrebné. Teda nielen na severe alebo západe, ale aj na východe a juhu Slovenska.“

Foto
Slávnostné poklepanie severného obchvatu pri Prešove / TASR

„Veľakrát v posledných rokoch Prešovčania počúvali o prísľuboch, že sa táto trasa začne budovať. A ja som rád, že práve my sme obhájili túto cestu a začína sa jej výstavba,“ povedal Ďurišin. Ako skonštatoval generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Marián Moravčík, najprv musia zrealizovať prekládky inžinierskych sietí, pretože trasou vedie plyn a vedenie vysokého napätia: „Plyn môžeme prekladať až po zime. To znamená, že teraz budeme čakať. Takisto koniec stavby máme na marec a v marci musia byť hotové asfalty. Prerábame celý harmonogram tak, aby sme o šesť mesiacov skrátili lehotu výstavby. Pretože aj pre nás ako zhotoviteľa je to výhodnejšie.“

„V každom prípade určite tlak verejnosti zabral a urobil svoje. Ak by nebola ochota, asi by ten tlak nebol vypočutý. Som veľmi rada, že bola aj ochota zo strany vlády riešiť túto komunikáciu. Samozrejme, aj od občanov, že vyvíjali ten tlak a neustúpili, kým neboli prísľuby, že sa cesta začne stavať,“ povedala primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová na margo petície, ktorú vyzbierali ľudia v regióne za riešenie dopravnej situácie.

Na trase rýchlostnej cesty sa nachádza viac ako 1100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke takmer 900 metrov. Takmer polovica z celkovej dĺžky úseku tak ide v mimoriadne náročnom teréne. Severným obchvatom by malo prechádzať vyše 16-tisíc áut denne. Vodiči vďaka novej rýchlostnej ceste by mali za rok ušetriť približne 62-tisíc kilometrov. Zhotoviteľom úseku je združenie firiem Váhostav – SK a TuCon, ktoré vyhrali súťaž s najnižšou cenou 142 876 816 eur.

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre