Pri simulovanej nehode v Branisku horelo

VýchodSpravodajstvo

Na mieste zasahovali hasiči, záchranári aj policajti.

Integrované záchranné zložky si dnes v tuneli Branisko precvičili svoje schopnosti. Pri simulovanej dopravnej nehode sa takmer v strede tunela, ktorý je súčasťou diaľnice D1 medzi Beharovcami (okres Levoča) a Fričovcami (okres Prešov), stretli hasiči, záchranári i policajti.

Podľa hovorcu Krajského riaditeľstva HaZZ Prešov Petra Kovalíka si zložky precvičovali novú metodiku zásahu v cestných tuneloch, ktorú nadobudli na školení vo Švajčiarsku.

„Námetom cvičenia bola dopravná nehoda s následným požiarom a imitovaných bolo 14 zranených osôb. Prioritou pre hasičov v cestnom tuneli a pri počte vozidiel, ktoré sa tu zrazí a pri následnom požiari, je čo najskôr likvidovať požiar, v opačnom prípade dôjde k následným obrovským škodám nielen na životoch a na zdraví, ale samozrejme aj na majetku, a teda bude musieť byť odstavený tunel na dlhšiu dobu,“ uviedol Kovalík.

Doteraz sa hasiči snažili pristupovať k ľuďom, čo najskôr. Dnes si vyskúšali techniku, v ktorej najprv zlikvidovali požiar a znížili teplo, a až potom zachraňovali účastníkov nehody vo vozidlách. Celé cvičenie bolo totiž postavené na samoevakuácii.

Foto
Hasiči si vyskúšali novú metódu zásahu / TV KOSICE

Riaďte sa pokynmi

Pri bežnej dopravnej nehode je potrebné rozblikať vozidlo, obliecť si reflexnú vestu, a ak je to možné vyznačiť stojace vozidlo výstražným trojuholníkom. Jeden z účastníkov nehody by mal utekať do najbližšej SOS kabínky a zavolať operátorovi tunela. Ten už potom komunikuje so záchranármi, hasičmi a políciou.

„V prípade požiaru, ak je ten požiar slabý, tak v SOS kabínke sa nachádza hasiaci prístroj, ktorý je možné využiť. V prípade, že je rozsiahly, treba odstaviť vozidlo, čo najbližšie k obrubníku, vypnúť motor, nechať však kľúče v zapaľovaní a utekať k najbližšiemu únikovému východu,“ vysvetlila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Ostatní účastníci sa nemôžu voľne pohybovať po tuneli, ale zdržiavajú sa na chodníku a počúvajú pokyny cez reproduktory v tuneli. Keď pri nehode horí, odstavia auto, vypnú motor, nechajú kľúče v zapaľovaní a utekajú rýchlo preč.

Foto
O zranených sa postarali záchranári v tzv. hniezde / TASR

Dorazili by najbližšie jednotky

Pri dopravnej nehode v tuneli sú hasiči vybavení takou technikou, že môžu vstupovať do nebezpečného priestoru. Naopak, záchranári zasahujú na takom mieste, ktorý je pre nich bezpečný, a v ktorom, sa môžu venovať klasifikácii poranení a určovaní priorít pre transport zranených.

„Samotné ošetrenie sa deje v hniezde ranených, kde sú privážaní. Následne sú títo zranení pacienti podľa závažnosti stavu odsúvaní a transportovaní do nemocníc, čo sa riadi na pokyn krajského operačného strediska,“ informoval manažér záchrannej služby Falck Záchranná a.s. Martin Šefc.

Ako ďalej uviedol, cieľom tohto výcviku nebolo len precvičiť si celú činnosť záchrannej služby, ale aj súčinnosť s ostatnými zložkami integrovaného záchranného systému.

Podľa Kovalíka bolo pri simulovanej akcii prítomných 40 hasičov z blízkeho okolia. Pri reálnej dopravnej nehode by boli povolaní hasiči v tomto slede: Beharovce, Levoča, Sabinov, Prešov, Krompachy, Spišská Nová Ves, Poprad. V prvom rade by však prišli na miesto nehody najprv najbližšie jednotky z oboch strán.

 

Autor: LEA HEILOVÁ

Komentáre