Pri zrážke vlaku s autobusom v Nových Zámkoch pochybil dispozičný výpravca

SlovenskoSpravodajstvo

Aj naďalej je zamestnancom železníc.

Na aktívnom železničnom priecestí s vypnutým priecestným zabezpečovacím zariadením v Nových Zámkoch došlo koncom júna k tragickej zrážke medzinárodného vlaku s linkovým autobusom, pri ktorej zomrelo sedem ľudí a päť osôb utrpelo ťažké zranenia. Škoda bola predbežne vyčíslená na vyše 2,6 milióna eur. Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová oznámila, že príčinou nehody bola chyba dispozičného výpravcu v železničnej stanici (ŽST) Nové Zámky.

Z výsledkov interného vyšetrovania nehody vyplýva, že výpravca neoprávnene povolil jazdu vlaku cez priecestie, na ktorom nebola po opravných prácach na trakčnom vedení opätovne aktivovaná závislosť priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) od počítača osí registrujúceho jazdu vlaku po príslušnej traťovej koľaji. V dopravnej dokumentácii bolo však uvedené, že závislosť PZZ od jazdy koľajových vozidiel po jednej traťovej koľaji bola vypnutá. Výpravca napriek tomu zabudol požiadať o jej opätovné zapnutie.

Vyšetrovanie zrealizovali ŽSR ako manažér infraštruktúry v spolupráci s dopravcom vlaku, Železničnou spoločnosťou Slovensko, a to v zmysle ustanovení zákona o dráhach. Jeho súčasťou boli desiatky zápisov so zúčastnenými zamestnancami, merania a preskúšania rôznych druhov zabezpečovacích zariadení, komisionálne prehliadky či kontrola hodín zvukových záznamov.

Foto
V Nových Zámkoch došlo k tragickej zrážke vlaku s autobusom / TASR

Inšpektori bezpečnosti železničnej dopravy sa vo svojom vyšetrovaní zamerali na všetky aspekty vzniku udalosti. Okrem iného preverili operácie zrealizované počas mimoriadnych poveternostných podmienok z 26. júna 2024, ktoré viedli k výpadkom napájania trakčného vedenia. V tento deň došlo k viacerým výpadkom v ŽST Nové Zámky aj v priľahlých traťových úsekoch, čo si vyžiadalo výjazdy zamestnancov elektrotechniky a energetiky na odstránenie zistených porúch a poškodení zariadení železničnej infraštruktúry.

V dôsledku potreby opravy previsnutého trakčného vedenia v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou, ktoré priamo ohrozovalo premávku áut na dvoch železničných priecestiach v danom medzistaničnom úseku, bola na týchto priecestiach v nočnej zmene z 26. na 27. júna zavedená výluka po jednej traťovej koľaji. Závislosť PZZ od jazdy koľajových vozidiel bola vypnutá. Takýmto spôsobom sa predišlo ich trvalému uzatvoreniu, a tým ochromeniu cestnej premávky. Všetky tieto skutočnosti boli uvedené v dopravnej dokumentácii a jazda pracovných strojov po tejto koľaji bola zabezpečovaná dopravnými opatreniami, jazdou na písomné rozkazy alebo ručným spúšťaním výstrahy.

Ďalší zamestnanci sa dopustili určitých pochybení pri zabezpečovaní vypnutia závislosti PZZ a pri organizovaní následných činností pri opravách trakčného vedenia. Nepreukázalo sa však, že tieto nedostatky priamo prispeli k vzniku nehody. Náročné klimatické podmienky viedli k zložitým situáciám, ktoré ovplyvnili prevádzku, ale celá zodpovednosť bola prenesená na ľudský faktor. Pri bežnej prevádzke by správny postup dopravného zamestnanca kontrolovalo zabezpečovacie zariadenie a neumožnilo by vznik tragickej nehody.

Dispozičný výpravca ŽST Nové Zámky je aj v súčasnosti zamestnancom ŽSR. Absolvuje podrobné mimoriadne preskúšanie, lekársku prehliadku a psychologické vyšetrenie v zmysle ustanovení zákona o dráhach a ostatných právnych a interných predpisov. Na základe výsledkov bude určené jeho ďalšie zaradenie na pracovisku. Nehodu vyšetrujú aj orgány činné v trestnom konaní a pravdepodobne súdom bude rozhodnuté o ďalšom postupe.

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre