Priatelia od detstva začali vyrábať sirupy. Do domácností sa snažia priniesť zážitok

VýchodZaujímavosti

Etiketovanie, umývanie, fľašovanie, plnenie, všetko je ručná výroba.

Miroslav Telehanič a Juraj Kovaľ sa pred takmer 9 rokmi pustili do výroby sirupov z nie celkom tradičných surovín. V dedinke Ulič, ktorá sa nachádza v Národnom parku Poloniny, konkrétne v okrese Snina, postupne postavili výrobné priestory a začali lisovať sirupy pod značkou mMMm – Vlčie sirupy, a to najmä pre hotely, reštaurácie či kaviarne. Na začiatku plnili do 30 fliaš mesačne, ktoré im ale stáli v sklade. Ako pre Rádio Košice potvrdil Miroslav Telehanič, teraz plnia tisíc fliaš týždenne:

„Myšlienka vznikla u mňa, a to práve preto, že mám vyštudovanú Hotelovú akadémiu, čiže po škole som išiel pracovať ako barman. Keď som sa dostal za bar, začal som sa učiť nejaké techniky spracovania vecí a zistil som, že ma tieto veci veľmi bavia. Rovnako som prišiel aj na to, že keď som išiel na nejakú súťaž, tak aktuálne na trhu neboli dostatočné kvalitné, dajme tomu sirupy, teda také, aby som dokázal uspieť, teda začal som sa tomu venovať viac a viac.“

Foto
Miroslav Telehanič a Juraj Kovaľ  / osobný archív MT a JK

Nakoniec zistil, že ho baví práca so surovinami a celkovo princíp prepájania chutí. Rozhodol sa, že sa pokúsi vytvárať niečo, čo pomôže aj iným barom či podnikom.

S Jurajom sa poznáme z detstva, čiže nebolo veľmi ťažké vybrať si niekoho na spoluprácu. On aktuálne v tej dobe študoval Technickú školu, teda mal blízko k ovládaniu technologického procesu. Snažil som sa mu ho ukázať, aby ho vedel aplikovať a vytvárať ďalšie chute. Potom sme začali budovať prevádzku a bolo to vlastnoručne. Nešli sme do podnájmu, rozhodli sme sa, že si postavíme vlastnú,“ povedal Miroslav, pričom dodal, že dôvodom bolo to, aby neboli tlačení ísť do menej kvalitných základných surovín, a teda boli schopní utiahnuť prevádzku. 

Jej výstavba im trvala vyše 2 rokov. Ako skonštatoval Miroslav pomáhali im kamaráti, rodina či známi:

„My sme mali už dávno vytvorené nejaké portfólio, 10 – 12 druhov sirupov, s ktorými sme vedeli, že ideme, mali sme ich už aj odskúšané. Mali sme na to aj dosť času, keďže 2,5 roka sme budovali a popritom sme si pripravovali receptúry. Keď sme prišli na trh, musím povedať, že nastalo sklamanie. Keďže pochádzame z malého mesta Snina a v blízkosti je Humenné, tak sme začali v týchto mestách. Mysleli sme si, že sme domáci, tak nás ľudia podporia, ale nestalo sa.“

Vtedy začali váhať, či bolo dobre do toho ísť, investovať peniaze, energiu, čas. Ako povedal Miroslav, rozhodli sa preto zamerať viac na západné Slovensko, kde sa im podarilo dostať na trh:

„Náš cieľ je vyrábať čo najkvalitnejšie produkty s čo najlepším chuťovým zážitkom a aj preto sa vždy snažíme vytvoriť zaujímavé kombinácie sirupov. Máme napríklad grep – bazalka, jahoda – kokos. Toto bola od začiatku naša idea, vyrábať čo najkvalitnejšie produkty pre ľudí s čo najzaujímavejšími kombináciami. Priniesť tým ľudom zážitok do domácnosti.“

 

Foto
Aktuálne vyrábajú 20 až 25 druhov sirupov / osobný archív MT a JK

Ručná výroba

Miroslav a Juraj sa riadia vlastným desatorom, patrí doň napríklad to, že ostávajú pri ručnej výrobe a neprechádzajú na strojovú, aj keď by to bolo možno efektívnejšie. Viete prečo ?

„Sme v tej hladovej doline, ako to miestni i my nazývame, a preto chcem zabezpečiť čo najväčšiemu počtu ľudí prácu, keďže naša firma sídli kilometer od ukrajinskej hranice a pracovných príležitostí tu veľa nie je. Okrem toho nechceme nikdy podliezať kvalitu a snažíme sa vytvoriť vlastnú sieť farmárov. To znamená, že keď nás príde niekto navštíviť, vezmeme ho za jednotlivými farmármi a ukážeme, že tento nám pestuje toto a aj tak zviditeľniť región,“ doplnil Miroslav.

Druhý tvorca myšlienky Vlčích sirupov Juraj Kovaľ nám prezradil svoje motto, ktoré znie: Radšej budem lietať vysoko a doletím iba do polovice, akoby som mal celý život preletieť pri zemi:

„Naša prevádzka sídli v najmenej prebádanej, no o to vzácnejšej a zachovanej  prírode Národného parku Poloniny, a to v obci Ulič. Tu som ako malý chlapec trávil veľa času, pochádza odtiaľ aj moja mamka, a preto som na nás veľmi hrdý, že môžeme dnes tento kraj takýmto spôsobom prezentovať a dávať ho ľuďom do povedomia.“

Foto
Miroslav a Juraj sa poznajú od detstva / osobný archív MT a JK

Chute

Páni, ktorí vyrábajú Vlčie sirupy, začínali s 10 až 12 druhmi. Aktuálne je to 20 až 25 druhov, záleží to najmä od sezóny. Ich prvými príchuťami boli kombinácie pomaranč a päť druhov korenia, grep – bazalka, ale aj jablko a cvikla, ktorého tvorba trvala asi najdlhšie. Neskôr, ako potvrdil Miroslav, pridali aj veľmi obľúbenú rebarboru a rakytník:

„Vždy to meníme, prinášame rôzne špeciály, radi sa s tým hráme. Celkovo sme vyskúšali už okolo 50 kombinácií, ktoré nám sedeli, čo sa týka kompaktnosti. Sirupy vyrábame bez konzervantov, bez chemikálií, bez dochucovadiel. Naše šťavy sú fresh.“

Ako ďalej vysvetlil Miroslav, keď im príde 300 kilogramov jahôd, tak každú jednu umyjú, vyčistia, vyšťavia a následne spracujú:

Celý proces je od začiatku ručný. Etiketovanie, umývanie, fľašovanie, plnenie, proste všetko je ručné, teda je tam prítomný ľudský faktor a veríme, že aj duša a láska.“

Foto
So sirupmi uspeli aj v zahraničí / osobný archív MT a JK

Úspechy a ocenenia

Celoročne vyrábajú 11 druhov Vlčích sirupov. Na začiatku narazili aj na zásadný problém s kvalitnými surovinami, ktorý sa rozhodli riešiť po svojom. Prenajali si pozemky v okolí, nakúpili sadenice a lokálnym farmárom ich poskytli na pestovanie. Miroslav a Juraj tvrdia, že to bola jediná možná cesta, keďže len začínali a pre farmárov by mohli znamenať rizikovú investíciu. Za svoju prácu získali aj viacero ocenení.

„Podarilo sa nám dostať do užšej nominácie slovenskej barovej verejnosti, kde bola súťaž o barmanský produkt roka. Nepodarilo sa nám vyhrať, ale už len to, že sme tam boli, nás veľmi podporilo v tom, že svoju prácu robíme správne,“ uviedol Miroslav s tým, že uspeli aj na celosvetových súťažiach, napríklad v Londýne:

„Je to taký gastro Oscar, jedna z najlepších súťaží na svete. Aj tak by som povedal, že najväčšie ocenenie pre nás je to od ľudí, ktorí sa k nám vracajú a nakupujú znova. Naši partneri, s ktorými spolupracujeme v gastro prevádzkach a ktorí veria našim produktom.“

Komentáre