Cestujúci by sa mali pripraviť na dlhšie čakacie doby.
Zástupcovia parlamentu, Colnej služby, finančnej správy a ukrajinskí predstavitelia sa pred vyše troma rokmi stretli vo Vyšnom Nemeckom a témou rokovania bola dopravná infraštruktúra na východe aj dlho očakávaný bod napojenia D1 Bidovce – Vyšné Nemecké. Dobudovanie priechodu na Užhorod aktuálne vyzerá čoraz reálnejšie. Po rokoch fungovania by tu totiž mali umožniť aj priechod peších a cyklistov, nielen pre osobnú a nákladnú dopravu. Snahu rozšírenia priechodu potvrdili nedávno v metropole východu aj slovenská a ukrajinská vláda. Hovorca Finančnej správy Daniel Kováč pre Rádio Košice potvrdil, že za slovenskú stranu sú práce vo finálnej fáze a sú pripravení otvoriť ho do konca roka:
„Na slovenskej strane hraničného priechodu Vyšné Nemecké - Užhorod boli zrealizované nevyhnutné úpravy pre komfort colnej kontroly a bol pripravený koridor určený pre vstup peších cestujúcich na naše územie. Colná kontrola peších cestujúcich bude prebiehať v štandardnom režime po spustení na oboch stranách. Z dôvodu, že kontrolu vykonávajú viaceré ozbrojené zložky oboch štátov, je nevyhnutné aj potvrdenie pripravenosti ukrajinských colných a pohraničných orgánov, a to výmenou diplomatickej nóty, ktorá aktuálne prebieha.“
Cieľom tejto iniciatívy je odľahčiť iné kontrolné stanovištia, skrátiť čakacie doby pre nákladné vozidlá a zlepšiť cezhraničné prepojenie. Pýtali sme sa aj na to, či kapacitne posilnia slovenskú stranu a akú investíciu si nové technológie vyžiadali. Odpovede na tieto otázky sme však nedostali.
Ambasádor Zakarpatskej oblasti Eduard Buraš pre Rádio Košice zároveň uviedol, že možnosť priechodu peších môže zdržať plynulosť automobilovej prepravy vzhľadom na dĺžku kontroly:
„Ak sa otvorí priechod pre peších, osobne si myslím, že skôr bude pre ukrajinských obyvateľov. Bude aj pre všetky komunity, ktoré si napríklad nemôžu dovoliť autobus alebo majú dohodnutú inú formu dopravy. Len aj tie čakacie doby nie sú malé. Ak by to boli letné mesiace, tak si viem predstaviť, že sa dá vydržať vonku v koridore medzi dvoma plotmi. Ale nič to nemení na tom, že cez ten koridor musíte prejsť.“
Peší majú pritom možnosť prechádzať cez slovensko-ukrajinskú hranicu aj cez Ubľu či Veľké Slemence, čo však nevyužívajú vo veľkom. Otázna je preto aj budúca vyťaženosť hranice vo Vyšnom Nemeckom.
„Ja si ťažko viem predstaviť to, že keď tam máte autobus s 80 osobami a medzitým vám tam stoja ľudia, ktorí idú pešo, aby ste to nejakým spôsobom oddelili, aby sa vám to vzájomne nepomiešalo. Pretože aj toalety sú inde, aj formality sa inde vybavujú, aj do autobusu sa vracajú ďalej s batožinou. Bude to záťaž pre ľudí, ktorí tam pracujú, zvlášť počas sviatkov. Bude potrebné sa pripraviť na dlhšie čakacie doby,“ upozornil Buraš.
Cezhraničné spojenie medzi Zakarpatskom a Prešovským a Košickým krajom by sa tak malo zjednodušiť. Otázny je však prínos pre bežných občanov.
Autor: RÁDIO KOŠICE

