Kraj chce dosiahnuť odklonenie tranzitnej dopravy mimo zastavané územie obce.
Projekt výstavby obchvatu Veľkej Lomnice sa nebude posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Rozhodol o tom Odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu Kežmarok. Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja, ktorá stojí za zámerom, však musí splniť 30 podmienok pre eliminovanie alebo zmiernenie vplyvov činnosti na životné prostredie.
Kraj chce výstavbou preložky cesty dosiahnuť odklonenie tranzitnej dopravy mimo zastavané územie obce, ako aj zvýšiť bezpečnosť či minimalizovať negatívne účinky dopravy na životné prostredie a obyvateľov obce. Cesta druhej triedy totiž prechádza centrom obce a zabezpečuje napojenie dopravy nielen do samotnej Lomnice, ale aj do ďalších obcí a rekreačných stredísk.
Cesta na severnom výjazde križuje trať Tatranských elektrických železníc, v úseku sa aj preto dlhodobo tvoria kolóny. Preložka je navrhnutá mimo zastavané územie, kde by cesta mala sprístupniť územie pre pripravovaný priemyselný park.
Obchvat sa má začínať v plánovanej okružnej križovatke pred čerpacou stanicou. Kruhový objazd mal byť pôvodne súčasťou projektu, ktorý pripravuje Slovenská správa ciest. Tá však z dôvodu dodržania časového plánu a technologických postupov napokon výstavbu previedla na krajskú organizáciu. Podľa župy to umožní urýchlenie začatia výstavby obchvatu Lomnice v smere na Tatry. Ten bude končiť plynulým napojením na pôvodnú cestu za ďalšou navrhovanou okružnou križovatkou do obce Stará Lesná.
Výstavba viac ako 3,4-kilometrového úseku si vyžiada nateraz viac ako 23 miliónov eur. Projekt je rozdelený na dve časti, pričom s prvou – výstavbou okružnej križovatky – by chceli v prípade úspešnej majetkovej prípravy začať na jar budúceho roku. Druhá etapa je naplánovaná najskôr v rokoch 2026 až 2028. Projekt bude podľa kraja napredovať v závislosti od finančných prostriedkov a majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov.
Starosta Veľkej Lomnice Peter Duda ho označil za nevyhnutný. Prejazd obcou totiž podľa neho nevyužívajú len rezidenti Veľkej Lomnice, Starej Lesnej, Tatier či Ždiaru, ale aj tranzitná doprava smerujúca do Poľska a opačne. Ďalšou skupinou sú podľa jeho slov návštevníci a dovolenkári počas letnej, no predovšetkým zimnej turistickej sezóny. Kritický úsek využívajú na presun do lyžiarskych stredísk v Tatranskej Lomnici či Ždiari.
Zdroj: SITA