Ceny lístkov by sa meniť nemali.
Ubehol už viac než rok od spustenia elektrifikácie železničnej trate na Zemplíne. Práce, ktoré dočasne prerušili prejazd vlakov od Bánoviec nad Ondavou po Medzilaborce a Stakčín, by mali byť ukončené v lete budúceho roka. Už o niekoľko dní by ale chceli spustiť trať aspoň v časti Humenné – Medzilaborce a Humenné – Stakčín, čo nám za Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdila Vladimíra Bahýlová:
„Železničná spoločnosť Slovensko zabezpečujúca osobnú dopravu deklarovala ponechanie náhradnej autobusovej dopravy ku dňu zmeny grafikonu vlakovej dopravy - 15. 12. 2024 a k tomuto dňu je našou ambíciou a prioritným záujmom uvedenie časti koľajiska v ŽST Humenné uviesť do riadnej prevádzky. V tejto súvislosti sa aktuálne zameriavame na overovanie správnej funkcie zabezpečovacieho zariadenia, ako rozhodujúcej súčasti práve z hľadiska vykazovania požadovaných funkčných a prevádzkových vlastností.“
O konkrétnom termíne, kedy túto časť spustia, bude ŽSR informovať po 18. decembri. Súčasťou elektrifikácie bola aj rekonštrukcia humenskej stanice či vybudovanie nového vstupu do podchodu. Aj tieto časti by tak mali čoskoro slúžiť verejnosti. Zaujímalo nás tiež, či je možné vyčísliť konkrétnu sumu, ktorú investovali Železnice práve do úseku, ktorý plánujú o niekoľko dní otvoriť.
„V tejto etape prác sa realizovali časti ŽST Strážske, medzistaničný úsek Strážske – Humenné a ŽST Humenné. V častiach Humenné – Stakčín a Humenné – Medzilaborce elektrifikácia neprebieha a z dôvodu napojenia na elektrifikovanú časť trate od ŽST Bánovce nad Ondavou bude aj tento úsek elektrifikovaný až k termínu ukončenia stavby ako celku. Z dôvodu, že ešte stále prebiehajú práce na týchto úsekoch, nie je možné na túto otázku relevantne odpovedať,“ doplnila Bahýlová.
Práce, ktoré aktuálne predlžujú cestujúcim jazdu aj o hodinu, by im mali čas naopak neskôr skrátiť. Rušne totiž môžu podľa hovorkyne po nových koľajniciach jazdiť vyššou rýchlosťou ako doposiaľ:
„Dôležitou skutočnosťou z hľadiska organizácie vlakotvorných manipulácií je, že nebude nutné prepriahať elektrické hnacie vozidlá na dieselové (zmena hnacieho vozidla elektrickej trakcie za hnacie vozidlá tzv. nezávislej trakcie), nakoľko trakcia bude až po ŽST Humenné vrátane. Z toho dôvodu vznikne aj skrátenie cestovných časov, čo predstavuje pre cestujúcich tiež významný benefit.“
Hodnota celej zákazky je vyše 216 miliónov eur a prevažnú časť hradia eurofondy. Železničná spoločnosť Slovensko pre Rádio Košice zároveň potvrdila, že cenu cestovného oproti výške spred elektrifikácie meniť neplánujú. Aj pri nákupe lístka platia rovnaké pravidlá ako doposiaľ – na prepravu v úseku, kde elektrifikácia stále prebieha a je potrebný prestup na náhradnú autobusovú dopravu, stačí cestujúcemu jeden spoločný lístok.
Autor: RÁDIO KOŠICE