Reklamácie z rozmaru kamenné obchody neuznávajú

SlovenskoSpravodajstvo

Istotou výmeny tovaru, či vrátenia peňazí je nákup cez internet.

Impulzívne nakupovanie sa nemusí vždy vyplatiť. Keď sa zákazníkovi totiž po čase znepáči farba alebo dizajn produktu, ktorý si bezhlavo kúpil, v obchode mu ho len tak jednoducho nevymenia. Na reklamáciu musí mať vážny dôvod.

„Ak spotrebiteľ nie je spokojný s tovarom z dôvodu veľkosti či farby, nejde o vadu výrobku. Spotrebiteľ si nemôže vynucovať vrátenie peňazí ani výmenu tovaru,“ upozorňuje riaditeľka inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie so sídlom v Košiciach Silvia Gazdová.

Aj napriek tomu sa nájdu obchodníci, ktorí zakúpení tovar spotrebiteľovi vymenia. Avšak len za určitých podmienok. Najčastejšie ide o nepoškodené visačky, pôvodný obal a podobne. Keď však chce spotrebiteľ tovar vyskúšať, nie vždy sa to dá.

Foto
Nakupovanie nemá byť impulzívne / TASR

Nakupovanie online je výhodnejšie

Predávajúci v kamennom obchode nie je povinný kupujúcemu vrátiť hodnotu výrobku, keď neudá dôvod jeho reklamácie. Pri online nakupovaní to neplatí. Spotrebiteľ sa totiž s tovarom naplno oboznámi až pri jeho dodaní.

V takomto prípade môže produkt bez udania dôvodu vrátiť predávajúcemu do 14 dní. V rovnakom období mu obchodník musí vrátiť peniaze. Odstúpiť od zmluvy však treba písomne alebo formou, akou bola objednávka vykonaná. Tie isté pravidlá platia aj pri kúpe výrobkov cez telefón alebo prostredníctvom pošty.

Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje, aby ľudia nakupovali iba na takých webových stránkach, kde sú jasne zobrazené kontakty na obchodníka. Zvýšiť pozornosť by mali najmä pri stránkach, ktoré majú k dispozícii len kontaktný formulár.

Letenky nevrátite

V rámci reklamácie by si spotrebitelia mali dávať pozor aj na to, či má obchodník vyhradenú špeciálnu telefonickú linku. Podľa zákona totiž telefónne číslo predávajúceho, na ktorom ho spotrebiteľ môže kontaktovať v súvislosti s reklamáciou tovaru, nesmie byť číslom služby so zvýšenou tarifou. Neoprávnené účtovanie hovoru môže spotrebiteľ nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Je dôležité zapamätať si, že nie každý tovar či služba, zakúpená cez internet, sa dá vrátiť. Platí to napríklad pre letenky, lístky na vlak či koncert. Vrátiť sa nedá ani online digitálny obsah, keď ste už začali s jeho sťahovaním alebo strímingom. Naopak, záruka sa vzťahuje na každý akciový tovar.

„Ak je to výpredaj, tak záručná doba samozrejme platí. Ak má tovar vadu, musí o tom zákazník vedieť. Vtedy sa na takúto vadu nedá uplatniť reklamácia,“ upresnila Gazdová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Foto
Spotrebitelia najčastejšie reklamujú topánky / TASR

Najviac sa reklamuje obuv

Najčastejšie spotrebitelia reklamujú obuv. Súdny znalec Vladimír Hric, ktorý posudzuje takéto reklamácie, vidí problém najmä v použitých materiáloch.

„Materiály použité pri výrobe súčasnej obuvi sú väčšinou syntetické a veľmi chúlostivé takmer na všetko. V minulosti bolo Československo lídrom vo výrobe obuvi,“ vysvetlil odborník.

Podľa neho by sa zákazníci mali vyhýbať najmä topánkam s označením módna obuv. Tá je vraj určená predovšetkým na jednu sezónu a býva najviac náchylná na poškodenie. Na nákup takýchto topánok môžu spotrebitelia potom ľahko doplatiť.

 

Autor: KOŠICE ONLINE

 

Komentáre