Reklamovať tovar môžete aj bez obalu

SlovenskoSpravodajstvo

Predávajúci nemôže podmieniť prijatie reklamácie odovzdaním originálneho obalu.

Kúpili ste si televízor, počítač alebo domáci spotrebič a neviete, kam odložiť škatuľu v prípade reklamácie? Máme pre vás dobrú správu. Originálny obal si doma uchovávať nemusíte. Predávajúci vám totiž musí poškodený tovar vziať na reklamáciu aj bez neho.

„Žiadny právny predpis neukladá kupujúcemu povinnosť, aby si odkladal originál obalu pre prípad reklamácie chybného výrobku a ani nemá oporu v žiadnom zákone takúto povinnosť predávajúci uložiť spotrebiteľovi. Predávajúci nemôže podmieniť prijatie reklamácie aj odovzdaním originálneho obalu,“ informovala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.

Ako ďalej upozornila, niektoré skupiny tovarov si ale vyžadujú mimoriadnu opatrnosť pri manipulácii, nakoľko sú bez obalu poškoditeľné nárazom, klopením, vlhkom, sťahovaním, premiestňovaním a pod.. Predávajúci v každom prípade nemôže od spotrebiteľa žiadať tovar v originálnom obale pod hrozbou, že ho na reklamáciu nevezme. Reklamuje sa tovar, nie obal.

„Predávajúci je vždy povinný prijať reklamáciu a riešiť ju. Pokiaľ odmietne, odporúčame spotrebiteľom, aby tovar zabalili, napísali reklamáciu so sprievodným listom a poslali predávajúcemu doporučene, preukázateľne. Ak ani potom predávajúci reklamáciu neprijme, nevydá spotrebiteľovi doklad o uplatnení reklamácie a nerieši ju do 30 dní, je potrebné podať podnet na kontrolu na príslušný inšpektorát SOI v územnej krajskej pôsobnosti, kde sa predávajúci nachádza a to so všetkými potrebnými dokladmi, ako je doklad o kúpe, prípadne upozorňujúci list – všetko stačí vo forme fotokópií,“ vysvetlila Krkošová.

Foto
Žiadny právny predpis neukladá kupujúcemu povinnosť, aby si odkladal originál obalu pre prípad reklamácie chybného výrobku / TASR

Nezabudnite na doklad o kúpe

Aj keď originálny obal pri reklamácii potrebný nie je, doklad o kúpe áno. Nevyhnutný je teda doklad z registračnej pokladnice, v prípade vydania záručného listu, aj ten. Ak ste si mysleli, že vám postačí výpis z bankového účtu alebo čestné vyhlásenie, nie je to pravda.

„Vždy je potrebné pri reklamácii preukázať sa dokladom o kúpe. Ak sa spotrebiteľ na nás obráti, tiež nám musí predložiť tento doklad, ktorý je vlastne dôkazom, že spotrebiteľ v tej-ktorej prevádzke tovar zakúpil,“ upozornila hovorkyňa SOI.

Poškodený tovar pritom môžete vrátiť v ktorejkoľvek prevádzke predávajúceho. Ten je povinný vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej uplatnenia. Lehota na vybavenie reklamácie začína plynúť dňom nasledujúcim po dni, kedy bola reklamácia uplatnená.

„Lehotu na vybavenie reklamácie nie je možné žiadnym spôsobom predĺžiť. Po jej márnom uplynutí vzniká spotrebiteľovi nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí za reklamovaný výrobok,“ uzavrela Krkošová.

 

Autorka: LEA HEILOVÁ

Komentáre