Rekonštrukcie cesty pri Košickej Belej a mostov na Spiši sú hotové

VýchodSpravodajstvo

Prispeje to aj k zvýšeniu atraktivity cestovného ruchu.

Spiš trpí nedostatkom kvalitných ciest, čoho dôkazom je, že v rámci Košického samosprávneho kraja (KSK) ním neprechádza žiadna diaľnica. Aj preto je trasa vedúca z metropoly východu do Spišských Vlách pre župu prioritou. Pred dvoma rokmi sa na tomto úseku dokončila prvá etapa rekonštrukcie. Dnes, po zhruba štrnástich mesiacoch prác, je hotová aj druhá fáza projektu.

„V rámci týchto dvoch projektov sme ukončili ďalších 9 kilometrov ciest a asfaltov a zároveň aj 5 mostov, ktoré ležia na tejto ceste 2/547 v okolí Ružínskej priehrady až po Spiš. Predtým sa rekonštruovali iné. Zároveň sme do toho investovali aj vlastné zdroje, čiže chceme, aby ten úsek vyzeral čo najjednoliatejšie,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.

Foto
Zrekonštruovaný most v Košickej Belej / TASR

Na takzvanom obchvate Košickej Belej sa zrekonštruovala autobusová zastávka Zlatník. Okrem iného pribudli aj priechody pre chodcov, zvodidlá i nová meteostanica. Najväčšou výzvou boli podľa obchodného riaditeľa zhotoviteľa Mojmíra Štefanca posledné dva kilometre za mostom ponad Ružín:

„Kde bolo potrebné zrealizovať za stálej prevádzky oporný múr založený na mikropilotách. Napríklad, 2 mesiace sme realizovali špeciálne zakladanie 24 hodín, 7 dní v týždni. To len ukazuje to, že naozaj 12 kilometrov mikropilót bolo potrebné zrealizovať. Pokiaľ sme ich nemali, nevedeli sme zabetónovať oporný múr, ktorý sa realizoval v dilatačných celkoch, myslím, 13,5 metra šírky.“

Košické Hámre sú frekventovanou migračnou oblasťou žiab, a preto sa na ceste vybudovali aj 3 ekodukty, ktoré by mali napomôcť ich bezpečnému prechodu. Celý projekt stál 9 miliónov eur, z čoho viac ako 7 miliónov eur putovalo na cesty s oporným múrom a takmer 2 milióny eur na rekonštrukciu mostov.

Účelom celej rekonštrukcie bolo zlepšenie bezpečnostných parametrov, čo sa aj podarilo, keďže tieto mosty už boli, dá sa povedať, v havarijnom stave v tej najvyššej možnej triede, ktorá už nespĺňala bezpečnostné kritériá. Zároveň tým, že prebiehala samotná hĺbková rekonštrukcia týchto mostov, mali by naďalej slúžiť minimálne nejakých 50 rokov,“ skonštatoval konateľ druhej zhotoviteľskej spoločnosti Slavomír Kyjak.

Práce na mostoch boli realizované za polovičnej premávky. Rekonštrukcia úseku je dôležitá aj z hľadiska zvýšenia atraktivity cestovného ruchu.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre