Rezort školstva chce vďaka systémovej stratégii minimalizovať opakovanie ročníka

SlovenskoSpravodajstvo

Môže ísť o žiakov, ktorí majú množstvo vymeškaných hodín či nestíhajú tempo vyučovania.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu v snahe eliminovať prepadávanie žiakov zavádza systémovú stratégiu na minimalizovanie opakovania ročníka. Cieľom je zistiť, ktorý žiak potrebuje podporu, prečo a ako ju zabezpečiť. Šéf rezortu školstva Branislav Gröhling vyhlásil, že tendencia opakovania ročníka klesá, pričom pokles každý rok predstavuje jedno percento v porovnaní s hodnotou v predošlom roku. Koľko žiakov prepadlo v minulom školskom roku, bude známe v septembri.

„Naším cieľom je vyhnúť sa opakovaniu tak, aby sme už počas školského roka identifikovali a zachytili žiakov v riziku. Následne im poskytneme pomoc a podporu, aby učivo zvládli,“ uviedol Gröhling.

Postup bude zahrnutý v dokumente, prostredníctvom ktorého sa bude zisťovať počet žiakov s podporou. Školy doposiaľ nemali prístup k tomu, ako znižovať opakovanie ročníka a predčasné ukončenie školskej dochádzky.

„Zákaz opakovania ročníka samotný problém žiakov, ktorí meškajú s učivom a potrebujú pomoc, nevyrieši,“ povedala štátna tajomníčka rezortu školstva Svetlana Síthová.

Foto
Branislav Gröhling a Svetlana Síthová / TASR

Tento problém sa podľa Gröhlinga týka aj ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Stratégia je nastavená na nasledujúce tri školské roky, pričom zahŕňa postup pre školy či reformné ciele ministerstva.

Síthová skonštatovala, že prvým krokom, ktoré školy podľa novej koncepcie musia spraviť, je monitoring žiakov:

„V tomto školskom roku si budeme klásť otázku, kto je žiak ohrozený neúspechom, ktorý potrebuje podporu.“

Môže ísť napríklad o žiakov, ktorí majú množstvo vymeškaných hodín, zhoršil sa im prospech, nestíhajú tempo vyučovania alebo zažívajú problémy v škole. Ministerstvo školstva zavedie aj takzvaný index školskej úspešnosti.

Vďaka rozhovoru so žiakom sa majú identifikovať dôvody. Škola následne určí podporné opatrenia, pričom základom je nástup do doučovania. Triedny učiteľ s riaditeľom vyhodnotí účinnosť opatrení a v prípade potreby pristúpi k ďalšiemu kroku, ktorým je vytvorenie systému pomoci v spolupráci s inými organizáciami.

Škola nadviaže spoluprácu s komunitným centrom, poradenským zariadením či neziskovým sektorom, ktoré vypracujú intervenčný plán, prípadne žiaka poradenského zariadenia prevezmú do svojej starostlivosti. Poslednou etapou je vyhodnotenie efektívnosti a účinnosti jednotlivých opatrení.

Rezort školstva pripravuje reformné kroky, ktoré budú školám pomáhať pri podpore s rizikom školského neúspechu. Zároveň chce investovať do doučovania v rámci projektu Spolu múdrejší. Tiež bude podporovať personálne kapacity v školských kluboch detí a v pláne je aj odstránenie dvojzmennej prevádzky škôl.

Gröhling potvrdil, že zvažujú zrušiť opakovanie ročníka:

„Toto rozhodnutie urobíme v tomto volebnom období. Urobíme ho na základe faktov a čísel, aby sme to vedeli vyhodnotiť.“

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre