V roku 2028 by mali vzniknúť priemyselné školy vyššieho typu.
Na jeseň by mal prísť do legislatívneho procesu balík, ktorého súčasťou sú aj zmeny v odbornom vzdelávaní. Minister školstva Tomáš Drucker priblížil, že stredné priemyselné školy by sa mali vyčleniť ako osobitný druh strednej školy (SŠ), pričom časom by mohli byť aj päťročné. Na SŠ sa má zaviesť nová forma digitálnej praxe. Zároveň by mali vzniknúť centrá excelentnosti odborného vzdelávania. Zmeny by mali vstúpiť do platnosti od septembra 2026 a niektoré o rok neskôr.
„Odborným školám na Slovensku sa dlhodobo nedarí zosúladiť vzdelávanie s potrebami trhu práce, teda to, čo zamestnávatelia potrebujú,“ vyhlásil Drucker s tým, že Slovensko patrí v rámci Európskej únie medzi krajiny s najväčším podielom študentov v odbornom vzdelávaní:
„No realita je taká, že napriek tomu absolventi našich stredných odborných škôl majú často problém si nájsť uplatnenie v zamestnaní.“
Školám doposiaľ podľa Druckera chýbala kvalita a lepšie prepojenie s praxou. Tiež pripomenul, že stredné priemyselné školy aktuálne patria pod stredné odborné školstvo:
„Potrebujeme, aby boli robustnejšie, aby mali takzvanú odborovú čistotu. Nebude ich možno toľko, ako je dnes, ale určite budú silnejšie, kvalitnejšie.“
V roku 2028 by mali vzniknúť priemyselné školy vyššieho typu, ktoré nebudú štvorročné, ale päťročné:
„Piaty ročník bude prepojený s vysokou školou, aby sa nahrádzal prvý ročník bakalárskeho štúdia a študenti, ktorí absolvujú tieto stredné školy vyššieho stupňa, budú môcť kontinuálne potom pokračovať, ak budú chcieť, na vysokej škole,“ povedal Drucker, ktorý dodal, že bakalársky program by sa dal dokončiť za dva roky.
Ministerstvo školstva sa na základe diskusií so zamestnávateľmi snaží podporiť vysoké školy, aby bakalári boli uplatniteľní na pracovnom trhu. Drucker doplnil, že centrá excelentnosti odborného vzdelávania majú byť špičkovými školami, kde sa budú testovať nové spôsoby vyučovania, učitelia sa budú na nich pripravovať a očakáva sa aj zapojenie zamestnávateľov:
„Už v súčasnosti sa testujú takéto centrá excelentnosti, máme ich 16.“
V každej oblasti sektorového zamerania by malo vzniknúť minimálne jedno centrum excelentnosti, napríklad v oblasti informačných a komunikačných technológií, automobilovom priemysle, pôdohospodárstve, cestovnom ruchu, robotike, rozvoji vidieka či lesníctve. Rezort školstva chce zaviesť aj systém agentúrneho duálneho vzdelávania, teda nový spôsob, ako zapojiť do odborného vzdelávania viac zamestnávateľov vrátane malých a stredných podnikov:
„S ministerstvom zdravotníctva sme sa už dohodli na tom, že duálne vzdelávanie sa otvorí aj zdravotníckym školám,“ skonštatoval Drucker, ktorý dodal, že do duálneho vzdelávania by mohli byť okrem praktickej sestry zapojené aj odbory ako laborant či masér.
Digitálne vzdelávanie by malo byť povinnou súčasťou technických a informatických smerov. Slovensko je podľa Druckera industriálnou krajinou s veľkým podielom v oblasti automobilového či elektrotechnického priemyslu. Podľa jeho slov však prichádzajú nové výzvy v elektromobilite aj umelej inteligencii, na ktoré je potrebné reagovať.
Zdroj: TASR