Rómovia v Košiciach v 16. – 19. storočí: Bežný život

KošiceHistoricKE

Cigánske obyvateľstvo postupne usádzané na šľachtických a mestských majetkoch sa snažilo uživiť svojimi zručnosťami a danosťami, ktoré ho sprevádzali už predtým. Patrili tam predovšetkým kovospracujúce a drevospracujúce remeslá a v neposlednom rade hudba. Ich šikovnosť a nadanie k týmto zručnostiam využívali aj samosprávy pri výkone rozličných druhov prác.

Foto
Fotografia cigánskej kapely a hostí slávnosti  / VSM

Tieto „povinnosti“ im vyplývali z nariadení Kráľovskej miestodržiteľskej rady, ktorá sa od 18. storočia snažila upraviť pomery Cigánov k ostatnému obyvateľstvu v zmysle hospodárskom a sociálnom. Podľa charakteru a druhu vykonaných prác im mohla náležať finančná odmena. Inak tomu nebolo ani v Košiciach. V roku 1724 boli Cigáni Berkyovci mestom odmenení sumou 32 zlatých a 40 denárov za bližšie neurčené práce pre mesto, ktoré vykonali v predošlom roku. V roku 1758 sa spomína istý Juraj Sedikársky, ktorý bol práve majstrom tesárskeho remesla. O tom, že sa zruční cigánski remeselníci snažili etablovať medzi ostatnými obyvateľmi, svedčí aj žiadosť kováča Štefana Bundu, ktorý v roku 1797 žiadal od mesta kúsok zeme a povolenie postaviť si dom na hornom predmestí.

Medzi Cigánmi však môžeme zachytiť aj iné profesie, ktoré im zabezpečovali zdroj obživy. Z prípadu Mateja Ferencza z Levoče, vyšetrovaného v roku 1775 košickou mestskou radou za krádeže, sa dozvedáme, že dotyčný mal brata Juraja v Miškovci, ktorý bol povozníkom a jeho sestra Alžbeta zasa pracovala ako slúžka. Niektoré z cigánskych priezvisk mohli odkazovať na remeselnícku alebo zamestnaneckú špecifikáciu jeho nositeľa (Czikos, Faragos, Kertész, Kotlyár, Lakatos, Lántz, Rézmives), prípadne na iné charakteristické znaky (Balogh, Csőmör, Farkas).

Foto
Vyobrazenie rómskej kapely v Uhorsku na pohľadnici z 19. storočia / HistoricKE

Cigánske obyvateľstvo máme najčastejšie spájané s hudobnou produkciou. Inak tomu nebolo ani v Košiciach. Cigánskych hudobníkov nachádzame už v prvej polovici 18. storočia v rôznych pohostinských a zábavných zariadeniach, ktoré boli buď pod patronátom mesta, alebo priamo v súkromných rukách. V roku 1735 sa spomínajú lutnisti František Stojka a Samuel, ktorí vystupovali v hostinci Cisársky mlyn na dolnom predmestí. V kúpeľoch a hostinci Bankov zasa v roku 1760 pôsobili Juraj Migli a Karol Berky, pričom za svoje vystúpenie dostali spolu tri zlaté. V hostinci Bankov v rokoch 1764 – 1766 zaznamenávame cigánskych hudobníkov, ktorí boli mestom najímaní s nádejou, že budú robiť dobrú muziku k pobaveniu zákazníkov a viesť striedmy život. V niektorých prípadoch mohla byť nočná alebo ranná produkcia hudobníkov prevádzkovaná v obytných domoch problémom z dôvodu veľkého hluku a rušenia pokoja. V roku 1825 sa na tento fakt hlavnému policajnému kapitánovi sťažovali členovia viacerých cechov.

Obyvatelia mesta sa občas sťažovali na hlasnú cigánsku hudbu prevádzkovanú jednak v súkromných hostincoch, jednak na uličných nárožiach. Príliš hlasnú a nezákonnú hudobnú produkciu mali podľa nariadenia mesta kontrolovať mestskí strážnici. Narušiteľom hrozil telesný trest 12 palíc. Problematické bolo aj ohrozenie vzájomného konkurenčného postavenia hudobníkov v rámci svojej komunity. V roku 1827 požadovali miestni hudobníci Adam Trosinko, Jozef Rigo a Juraj Farkaš od mesta, aby neumožnilo vystupovať cudzím cigánskym hudobníkom. Bola to reakcia na žiadosť cigánskych hudobníkov z Göncu, ktorí takto požadovali priestor na svoju hudobnú produkciu od nájomcu mestského hostinca U zeleného stromu. Vo všeobecnosti sa títo hudobníci podieľali aj v ďalšom období na spoluvytváraní hudobnej identity mesta a stali sa žiadaným kultúrnym artiklom v rámci rozličných osláv, sprievodov alebo bežných foriem vystúpení.

Foto
Viacerí košickí rómski muzikanti patrili medzi najlepších vo svojom odvetví. V článku z roku 1909 sa spomína, že na návšteve kúpeľov v Karlových Varoch sa v poprednej reštaurácii Anker stretli s kapelou košického primáša Rudiho Oláha, ktorá tu hrávala pravidelne a bola natoľko kvalitná, že mala možnosť hrať aj pre anglického kráľa Eduarda  / Felsőmagyaroszág, 26. jún 1909

 

PhDr. Richard Papáč

Východoslovenské múzeum v Košiciach

Komentáre