Aktualizované: 12.50 hod.
Na celom svete došlo dnes dopoludnia k rozsiahlemu technologickému výpadku, ktorý narušil prevádzku bánk, leteckú a železničnú dopravu či televízne vysielanie. Najprv sa začali šíriť informácie o nešpecifikovanom výpadku internetu, ale nie je vylúčené, že chyba môže byť na strane spoločnosti Microsoft.
Aj Letisko Košice zaznamenalo dôsledky globálneho výpadku niektorých vybavovacích systémov. Jeho hovorca Juraj Tóth pre Rádio Košice uviedol, že sa to týka leteckých spoločností Ryanair a Wizz Air:
„Na vybavenie letov týchto spoločností preto používame alternatívny vybavovací systém. Let spoločnosti Ryanair do Liverpoolu odletel z Letiska Košice o 10.25 hod. s malým 15-minútovým meškaním. Lietadlo rovnakej spoločnosti z letiska Stansted v Londýne pristálo v Košiciach o 10.40 hod. so 45-minútovým meškaním. Ďalší let spoločnosti Ryanair je plánovaný na zajtrajšie (20.7.) ráno z Prahy. Najbližší let spoločnosti Wizz Air na letisko Londýn Luton je plánovaný zajtra popoludní.“
Vybavovanie všetkých ostatných letov vrátane chartrov či pravidelných letov spoločností Austrian Airlines, LOT Polish Airlines alebo SWISS sa realizuje štandardným spôsobom.
Globálna technologická porucha spôsobila aj zastavenie systému odbavovania pasažierov viacerých leteckých spoločností, čo ovplyvnilo aj fungovanie Medzinárodného letiska Ferenca Liszta v Budapešti.
Cestujúci musia podľa spoločnosti Budapest Airport rátať s meškaním letov a s výrazne dlhšími čakacími dobami pri odbavovaní. Týka sa to spoločností Eurowings, Ryanair, Turkish Airlines a Wizz Air. Niektoré z nich začali odbavovať pasažierov manuálne.
Problémy zaznamenali mnohé krajiny vrátane USA, Spojeného kráľovstva, Španielska, Holandska, Švajčiarska, Nemecka, Česka, Indie či Austrálie. Z tohto dôvodu je obmedzená nielen letová prevádzka, železnice, televízne vysielanie, telefonické spojenie, ale aj bankové služby, rezervačné systémy a rôzne interné systémy v polícii či zdravotníctve.
Poruchy nastali po tom, čo Microsoft oznámil, že postupne odstraňuje problém, ktorý ovplyvňoval prístup k aplikáciám a službám Microsoft 365. Za globálny výpadok IT systémov môže pravdepodobne chybná aktualizácia od poskytovateľa kybernetickej bezpečnosti CrowdStrike. Počítače so systémom Windows zobrazujú po štarte tzv. BSoD – modrú obrazovku smrti.
Zdroj: TASR