Dôvodom zavedenia tohto pravidla sú časté dopravné nehody.
Viaceré mestá v Európe sa pridávajú k iniciatíve, ktorá výrazne znižuje rýchlosť na cestách. Dôvodom zavedenia tohto pravidla sú časté dopravné nehody. Aj na Slovensku sa preto začalo uvažovať o tomto trende. Štatistiky sa z roka na rok zhoršujú aj u nás. Vlani došlo ku takmer 9000 dopravným nehodám, z toho takmer 1000 z nich s chodcami, pri ktorých prišlo o život 92 ľudí. Prvým mestom na Slovensku, ktoré by chcelo obmedziť rýchlosť na svojom území, sú Košice.
Cieľom tohto opatrenia je podľa košického magistrátu rozvoj a optimalizácia mestskej hromadnej dopravy a jej zapojenie do integrovaného dopravného systému, upokojovanie dopravy v niektorých lokalitách či pri školách. Hlavným dôvodom je zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukcia tranzitnej dopravy.
„V rámci aktualizácie Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice, ktorá bola schválená zastupiteľstvom minulý rok, boli navrhnuté pravidlá a lokality pre zavádzanie opatrení ako takzvaných zón 30, obytných, respektíve peších zón, formou zdieľaného priestoru alebo zjednosmernenia ulíc. Na tento účel boli vytipované obslužné cesty vo vnútri sídlisk alebo v centre mesta a jeho širšom okolí,“ uviedol pre Rádio Košice hovorca mesta Košice Dušan Tokarčík.
Dopravný inžinier Pavel Titl povedal, že pokiaľ nejde o hlavné ťahy či centrum mesta, je možné, že čoskoro by sme po niektorých uliciach jazdili maximálne 30 kilometrov za hodinu:
„Keď sa myslí celé územie mesta, je to absolútna fantazmagória, keď sa vytipujú vnútrosídliskové lokality tak, ako napríklad na Sídlisku KVP sú uzavreté slepé ulice. Určite nie na Triede KVP, tam nikdy 30-tka nebude, ale keď odbočíte napríklad do Zombovej, zóna 30 tým pádom sa jednoznačne stanoví maximálna rýchlosť na prejazde v týchto vnútroblokových sídliskových komunikáciách, to je v poriadku, ale nie na celé mesto plošne.“
Zatiaľ nie je stanovený konkrétny termín, odkedy by tento návrh mohol vstúpiť do platnosti, čo potvrdil aj Tokarčík:
„Zavádzanie takýchto zón podlieha, podobne ako aj iné úpravy dopravného značenia, procesu schvaľovania, v rámci ktorého svoje stanovisko predkladá Krajský dopravný inšpektorát či cestný správny orgán. Na základe ich kladného stanoviska bude možné pristúpiť k zmenám pri organizácii dopravy v danej lokalite.“
Strategický plán dopravy zohľadňuje vývoj premávky v Košiciach za uplynulých šesť rokov a hľadí do budúcna na nasledujúce desaťročia. Poukazuje aj na preferenciu autobusov a električiek či zlepšenie podmienok pre cyklistov a chodcov.
Autor: RÁDIO KOŠICE