Systém je plne automatický.
Téma klimatizácie vo verejnej doprave je každoročný problém počas leta. Kým v niektorých vozidlách chýba, inde zas funguje až príliš. Do redakcie nám prišli podnety od poslucháčov, ktorí kvôli výluke vlakov medzi Michalovcami a Bánovcami nad Ondavou prestupovali do autobusov. Východ však vtedy zasiahla prietrž mračien, teploty sa pohybovali okolo 20 stupňov a cestujúci pri prestupe zmokli. Podľa ich slov pri opätovnom nástupe do vlaku ale fungovala klimatizácia bez ohľadu na to, že vonku bolo chladno. S otázkami sme sa obrátili na Železničnú spoločnosť Slovensko. Jej hovorca Tomáš Kováč nám uviedol, že vlakový personál ale nemôže s klímou nič robiť, pretože je plne automatická:
„Systém klimatizácie je nastavený výrobcom vozidla podľa platnej legislatívy v čase výroby vozidla, pričom dbá na to, aby nenastal teplotný šok pri vyšších vonkajších teplotách. Počas letných horúčav je tento systém naozaj účinný a má vysoký efekt na zachovanie komfortu pri cestovaní. Regulácia, na ktorú vplýva viacero faktorov (vonkajšia teplota, vnútorná teplota, CO2, rýchlosť prúdenia vzduchu, obsaditeľnosť vo vozni a pod.), je plne automatická. Avšak v niektorých vozidlách je možnosť nastavenia korekcie, napr. v kupé má cestujúci (resp. vlakvedúci) možnosť nastavenia ±2 stupne Celzia.“
Rozdiel medzi teplotou vo vlakoch a vonku podľa Kováča ale nepresahuje 7 stupňov. Takto to totiž určuje Úrad verejného zdravotníctva. V určitých prípadoch tak majú cestujúci nárok na odškodné.
„Vo vlakoch kategórie InterCity ponúkame cestujúcim odškodnenie vo výške 25 percent ceny lístka v prípade, ak by teplota na mieste na sedenie klesla pod 15 stupňov Celzia alebo stúpla nad 30 stupňov Celzia a ZSSK nedokáže zabezpečiť iné miesto na sedenie. Rovnaké odškodné ponúkame aj v lôžkových vozňoch do Českej republiky, kde garantujeme teplotu od 18 do 30 stupňov Celzia. Ak ju nedodržíme a do hodiny cestujúcemu nenájdeme náhradné kupé, cestujúci má nárok na vrátenie 25 percent z ceny lôžkového lístka,“ vysvetlil Kováč s tým, že momentálne denne vypravia priemerne 1 800 vlakov, z toho asi 80 percent je klimatizovaných.
Autor: RÁDIO KOŠICE