S Novým rokom vstúpili do platnosti aj nové požiadavky na detské autosedačky

SlovenskoSpravodajstvo

Rodičia sú stále dezinformovaní a zmätení, odpovede na svoje otázky hľadajú v predajniach a na internete.

Foto

Koncom roka 2017 upozornilo Rádio Košice na zmeny, ktoré súvisia s detskými autosedačkami a normami, ktoré musia po novom spĺňať a na základe týchto kritérií by mali byť bezpečnejšie.

Nedostatok vedomostí a nulové ucelené informácie však naďalej spôsobujú menší chaos, keďže rodičia ani len netušia, či musia staré autosedačky vymeniť za nové. Nevedia ani len to, na koho sa obrátiť.  Zdá sa, že k téme sa nemá kto vyjadriť, polícia od toho dáva ruky preč a presúva to na Ministerstvo dopravy a výstavby SR. 

„Zákazník chodí k nám, pýta sa, sú uz toho trošku zmätení, sami nevedia, či používať staré autosedačky, či ju vymeniť za autosedačku s novou normou, nevedia,“ hovorí Ingrid Macková z predajne Maderna v Košiciach, ktorá sa okrem iného zameriava aj na detské autosedačky. 

Foto
Detské autosedačky musia po novom splňať normu ECE R129 / TV KOŠICE

Nové autosedačky sa od doterajších predpisov líšia v troch základných bodoch. Hlavnou zmenou, ktorú definuje norma ECE R129 je, že deti budú vozené v protismere jazdy, a to do 15 mesiacov. Je to autosedačka I – SIZE. 

„Je vybavená Isofixom, má vnútorné viacbodové bezpečnostné pásy a je určená pre deti od narodenia do 105 centimetrov. Je udávaná veľkosťou autosedačky, dlžkou a nie hmotnosťou,“ vysvetlila Macková. 

Takáto detská autosedačka spĺňa predpísané crash testy, aj pri bočnom náraze. Čo to v praxi znamená? Za Ministerstvo dopravy a výstavby SR  sa vyjadril riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky Milan Troška:

„Bočný náraz patrí po čelnom náraze k najčastejším typom zrážky pri dopravnej nehode. Bočný náraz je veľmi nebezpečný a predstavuje vysoké riziko ohrozujúce život a zdravie pasažierov osobného automobilu. Pri čelnej zrážke energiu z nárazu tlmí celá predná časť karosérie vozidla, naopak pri bočnom náraze neexistuje veľký priestor na tlmenie nárazu, nakoľko pasažiera oddeľujú od miesta nárazu iba bočné dvere. Z tohto dôvodu je veľmi podstatné, aby detské autosedačky dostatočne odolali bočnému nárazu a vplyvu jeho devastačnej sily.“

Z tohto dôvodu je veľmi podstatné, aby detské autosedačky dostatočne odolali bočnému nárazu a vplyvu jeho devastačnej sily. Ak máte strach, že stratíte s dieťaťom kontakt, zakúpiť sa dá aj špeciálne zrkadlo.

Foto
Nové autosedačky splňajú aj predpísané crash testy  / TV KOŠICE

Ďalšou požiadavkou je povinná podpora systému Isofix, čím sa znižuje riziko nesprávnej montáže.

„Isofixom sú vybavené novšie autá. Uchycovanie oká izofix sú umiestnené na krajných zadných sedadlách, alebo prípadne na prednom sedadle vedľa spolujazdca. Skladá sa z dvoch pevne ukotvených úchytiek na vozidle a z dvoch častí na zadnej časti autosedačky,“ uviedla Ingrid Macková z predajne Maderna pre Rádio Košice. 

Podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR isofix zabezpečí pevné spojenie autosedačky priamo s karosériou vozidla, čím sa zabráni možnému uvoľneniu autosedačky pri silnom náraze pri dopravnej nehode. 

Rodičia si teraz určite kladú otázku, či je nutné vymeniť starú autosedačku za novú. Prechodné obdobie bude trvať päť rokov, znamená to, že nie sme aktuálne povinní vymeniť starú autosedačku.

„Okrem spomínaného predpisu EHK OSN č. 129 zostáva paralelne naďalej v platnosti aj predpis EHK OSN č. 44. Tieto dva predpisy sú do slovenského právneho poriadku premietnuté v podobe Nariadenia vlády SR č. 554/2006 Z. z. o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií. Na základe toho nie je v súčasnosti používanie štandardných detských autosedačiek limitované. Rodičia sa preto aktuálne môžu rozhodnúť, či zvolia kúpu štandardnej autosedačky podľa hmotnosti dieťaťa a homologizovanej podľa predpisu EHK OSN č. 44 alebo si zakúpia autosedačku typu I – SIZE homologizovanej podľa predpisu EHK OSN č. 129. Do budúcnosti sa uvažuje, že sa budú homologizovať a teda predávať iba detské autosedačky schválené podľa predpisu EHK OSN č. 129,“ upresnil riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky Milan Troška. 

 

Rodičia sa preto aktuálne môžu rozhodnúť, či zvolia kúpu štandardnej autosedačky podľa hmotnosti dieťaťa alebo si zakúpia autosedačku typu I – SIZE. V obchodoch sú dostupné oba typy. Ingrid Macková z Maderny dodáva, že „všetky v súčasnosti predávané autosedačky s touto normou spĺňajú najvyššie bezpečnostné predpisy a možno ich naďalej používať.“ 

Ale to len najbližších 5 rokov.  Ak  máte radi veci na poriadku a nová autosedačka, ktorá spĺňa parametre ECE R 129, zhrňme si teda na záver, čo konkrétne musí spĺňať nová autosedačka, podľa  normy ECE R129?

Musí mať isofix, viacbodové bezpečnostné pásy, je určovaná nie podľa váhy dieťaťa ale podľa výšky dieťaťa, v protismere jazdy do 105 cm a do 15 mesiacov sa púta v protismere jazdy. A musí byť testovaná proti bočnému nárazu,“ vysvetľuje Macková. 

Rodičia teda nemusia panikáriť, no faktom ostáva, že aj my sa pýtame,  prečo o tejto novinke nikto nehovorí a informácie chýbajú? Ako to bude s kontrolovaním autosedačiek od januára, či budú policajti špeciálne pristupovať k novej norme sme sa nedozvedeli. Ministerstvo vnútra, ktoré sme v danej téme oslovili to presunulo na Ministerstvo dopravy a dodalo, že problematika detských autosedačiek nie je v pôsobnosti polície. 

 

Autorka: IVANA GÁLL BAJEROVÁ

Komentáre