Samosprávy minú na doručení rozhodnutí o vyrubení dane a poplatku za odpad tisíce eur

KošiceSpravodajstvo

Výnimkou nie je ani metropola východu.

Mesto Košice minulý rok minulo približne 240-tisíc eur na doručenie rozhodnutí o vyrubení dane z nehnuteľností, dane za psa a poplatku za komunálne odpady (KO). Vzhľadom na to, že ich občanom posiela v dvoch samostatných obálkach, vyše 97-tisíc eur zaplatilo na poštovnom. Odborný expert pre oblasť ekonomiky a rozpočtu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Ladislav Adamovič reagoval, že podobne postupujú viaceré samosprávy, ktorým odporúča doručovať rozhodnutia v jednej obálke.

Vedúca referátu daní a poplatkov Magistrátu mesta Košice Tatiana Moleková povedala, že poštovné za jednu obálku vlani stálo 2,45 eur, pričom prostredníctvom Slovenskej pošty bolo doručených viac ako 39 700 rozhodnutí:

Ostatných 128 909 rozhodnutí bolo doručovaných zamestnancami mesta Košice, náklady na ich doručenie aj s daňou a odvodmi zamestnávateľa predstavovali 142 651 eur. Tým došlo k úspore finančných prostriedkov oproti doručovaniu poštou v sume 189 179 eur,“ uviedla Moleková s tým, že tento rok budú náklady na doručovanie poštou vyššie:

„Poštovné od začiatku marca vzrástlo na tri eurá/obálka určené na doručovanie do vlastných rúk s doručenkou, respektíve opakované doručenie.“

Foto
Košice vlani minuli približne 240-tisíc eur na doručenie rozhodnutí o vyrubení dane z nehnuteľností či poplatku za komunálne odpady (Ilustračná fotografia) / TASR

Jedným rozhodnutím sa vyrubujú takzvané spoločné dane vrátane dane z nehnuteľností, dane za psa, dane za nevýherné hracie prístroje a dane za predajné automaty, čo potvrdila aj Moleková:

„Ostatné dane, ako aj poplatok za KO nepatria medzi spoločné dane, a preto sa vyrubujú samostatným rozhodnutím. Každé rozhodnutie má pridelené svoje číslo spisu a číslo záznamu, preto je v samostatnej obálke s doručenkou.“

V prípade, ak sú rozhodnutia doručované zamestnancami mesta, do jednej domácnosti naraz nesú rozhodnutia o dani aj poplatku za komunálny odpad. Adamovič skonštatoval, že viaceré samosprávy využívajú tento spôsob doručovania, aby ušetrili na poštovnom. Daňový poriadok podľa jeho slov neustanovuje, koľko rozhodnutí môže alebo musí byť v jednej obálke, ale je to na individuálnom rozhodnutí obce:

„Dôležité je, že ak je v jednej obálke viac rozhodnutí, musí byť na obálke aj doručenke jednoznačne  uvedené, ktoré rozhodnutia sa v obálke nachádzajú, aby v prípade odvolania bolo jasné, voči ktorému rozhodnutiu sa daňovník, respektíve poplatník odvoláva.“

Niektoré samosprávy však uprednostňujú oddelené zasielanie rozhodnutí poštou, čo podľa Adamoviča môže súvisieť s procesnými daňovými konaniami:

„Aj keď je výhodnejšie poslať ich spolu, je možné, že pri množstve odvolaní daňovníkov a poplatníkov to spôsobuje komplikácie napríklad pri lehotách.“

Občania využívajú aj elektronickú komunikáciu s mestom. Košický magistrát touto formou doručil fyzickým osobám 8029 rozhodnutí o daniach a 6267 rozhodnutí o poplatkoch za KO.

 

Zdroj: TASR


 

Komentáre