Signál na železničných tratiach sa má zlepšiť, nie však u všetkých operátorov

SlovenskoSpravodajstvo

Najnižšie pokrytie majú tunely. Výpadky sa ale nájdu aj na frekventovanej trase Košice – Bratislava.

Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sa v uplynulom roku zameral na kvalitu mobilného signálu vo vlakoch osobnej železničnej dopravy. Cieľom iniciatívy je zabezpečiť spoľahlivé pokrytie mobilným 5G signálom v interiéroch vlakov, predovšetkým na hlavných železničných koridoroch. Operátori to musia stihnúť do konca tohto roka.

Mimo zastavaných oblastí býva signál spravidla slabší, rozdiel je aj medzi horskými oblasťami stredného Slovenska a rovinami juhu krajiny. Viacero úsekov bez signálu však regulátor našiel aj na exponovaných trasách Bratislava – Košice a Kúty – Nové Zámky – Štúrovo. Najslabšie sú mobilným signálom pokryté tunely. Správca železničnej infraštruktúry na Slovensku preto víta takéto nariadenie. 

Momentálne úzko spolupracujeme s verejnými mobilnými operátormi a Asociáciou verejných operátorov Slovenska, ktorá ich združuje na zdieľaní železničnej infraštruktúry pre potreby pokrytia 5G signálom verejnými operátormi. Základňové stanice GSM sú v gescií verejných mobilných operátorov,“ uviedla hovorkyňa Železnice Slovenskej republiky Petra Lániková.

Najviac sťažností však počúva práve dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorej cestujúci nemôžu kvôli nedostatočnému pokrytiu signálom využívať internetové pripojenie. Nedostatočný signál neovplyvňuje prevádzku vlakov, no môže sa prejaviť na kvalite palubného Wi-Fi, ktoré využíva práve mobilné dáta. Ak vlak prejde úsekom bez pokrytia, pripojenie sa preruší a jeho obnovenie môže trvať niekoľko minút. 

ZSSK má v súčasnosti Wi-Fi v každom vlaku, nie však v každom vozni. Tu pokrývame 75 percent našich vozňov. Tieto zariadenia sú certifikované špeciálne pre železničné prostredie, aby zvládli náročné podmienky počas jazdy. Od polovice mája sa inštaluje 35 nových routerov s touto technológiou a ukončíme to počas leta,“ spresnila riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová. 

Foto
Signál na železničných tratiach sa má zlepšiť, nie však u všetkých operátorov / TASR

Kontrola Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb koncom roka 2024 podľa ZSSK potvrdila, že aj na hlavných koridoroch, ako je napríklad Bratislava – Košice, existujú úseky so slabším pokrytím. Všetci železniční dopravcovia sú v tomto smere odkázaní na služby mobilných operátorov. Tí si svoje povinnosti a nedostatočné pokrytie signálom uvedomujú. 

Na projekte pokrývania  železničných koridorov intenzívne pracujeme. Je pre nás dôležité, aby zákazníci aj počas cestovania boli v pokrytí v čo najväčšom možnom rozsahu a mohli zostať v spojení, respektíve online, keď to potrebujú. Priebežne pokrývame ďalšie a ďalšie úseky koridorov, tak aby bol projekt dokončený do konca tohto roka,“ uvádza sa v stanovisku operátora Orange Slovensko. 

Záväzok na pokrytie dopravných koridorov je súčasťou individuálnych povolení na používanie frekvencií. Napríklad na operátora 4ka, ktorý spadá pod spoločnosť SWAN Mobile, sa tento záväzok nevzťahuje. 

V súčasnosti používame vo vlastnej sieti primárne pásmo 1800 megahertzov, ktoré je z hľadiska charakteristiky šírenia signálu vhodné najmä pre pokrývanie mestských oblastí s vyššou hustotou obyvateľstva. V ostatných lokalitách vrátane dopravných koridorov majú naši zákazníci možnosť využívať národný roaming. Tam, kde je to možné a efektívne, pokrývame časti dopravných koridorov v rámci výstavby vlastnej siete už dnes. V budúcnosti výstavbu urýchli používanie vhodnejšej frekvencie, 900 megahertzov, ktorú budeme môcť na základe nedávneho výberového konania používať od roku 2029,“ uviedol Adam Sipos zo SWAN Mobile. 

Ostatní mobilní operátori, ktorí na Slovensku pôsobia, nám do uzávierky neodpovedali. Rovnako sme sa nedozvedeli ani to, v akom štádiu sú práce na pokrývaní tratí signálom, a ktoré úseky považujú operátori za najkomplikovanejšie z pohľadu pokrytia. 

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre