Slávni košickí rodáci: Drobný muž so srdcom obra - Ľudovít Feld alias Lajoš báči

KošiceĽudsKE

Geniálny kresliar a grafik, brilantný znalec dejín umenia učil výtvarnému remeslu mnoho košických umelcov. Hovoril im, aby tvorili hlavne srdcom. Malý veľký muž, ktorý prežil Osvienčim a pred koncom vojny v ňom zachránil život pätnástim deťom.

Foto
Geniálny kresliar a grafik Ľudovít Feld alias Lajoš báči / otvorenydom.sk

Osvienčim 1944. 40-ročný Ľudovít Feld s iskrou v očiach pozerá na Katarínu Wiess na druhej strane. Oddeľuje ich ostnatý drôt. Spod väzeneskej blúzy vyberá kus biedneho chleba.

„Chytaj Katka a dobre to schovaj, hovorí. „Určite sa ti zíde.“

Katarína chlieb zachytí, so slzami v očiach ďakuje.

„Vďaka Lajoš, dúfam, že ti to všetko niekedy budem môcť splatiť,“ kývne letmo na na rozlúčku.

Feld prikývne a rýchlo odchádza na barak k svojim deťom. Vreckový nôž ukrytý v chlebe zachráni Kataríne Weis život. A nielen jej, aj mnohým iným.

Foto
Ľudovít Feld v dolnom rade prvý zľava, v okuliaroch tesne po oslobodení Osvienčimu  / Archív Múzea v Osvienčime

Ľudovít Feld sa narodil 19. marca 1904 do mnohodetnej košickej židovskej rodiny. Jeho rodičia – František a Amália Feldovci pochádzali z Potisia (niekdajšie severovýchodné Uhorsko) a v Košiciach pracovali ako robotníci. Mali deväť detí. Ľudovít prestal vo svojich ôsmich rokoch rásť, diagnóza lekárov znela nanosomia pituitaria – hypofyzárne trpaslíctvo. Jeho hypofýza produkovala veľmi málo rastového hormónu.  

Prvé kresliarske pokusy mladého Ľudovíta sa datujú do obdobia rokov 1916 až 1923. Navštevoval vtedy vyššiu reálnu školu a kreslenie ho učil Samo Oravec. Približne v tom istom čase navštevoval aj vychýrenú kresliarsko-grafickú školu Eugena Króna pri Východoslovenskom múzeu. Tam už so svojimi spolužiakmi aj prvýkrát vystavoval.

Geniálne kresliarske nadanie ho ďalej predurčilo pre štúdium grafiky na Akadémii výtvarných umení v Budapešti. Profesormi mu boli Viktor Olgyai Martika a Nándor Lajos Varga. Po návrate zo štúdií späť do Košíc sa v roku 1933 stal členom Kazinczyho spoločnosti a hneď potom sa prezentoval spoločnou výstavou s  Alžbetou Groszovou a Imrichom Oravcom.

Foto
Ľudovít Feld: Dominikánske námestie v Košiciach / webumenia.sk

V roku 1935, už ako zrelý a vyprofilovaný výtvarník, zakladá súkromnú výtvarnú školu. Medzi jeho žiakov patrili napríklad Alexander Eckedrt, Jozef Haščák, Július Hegyessy a Arpád Račko.

Obrovský zlom v jeho živote prichádza počas druhej svetovej vojny v roku 1944, keď jeho rodinu deportujú do koncentračného tábora v Osvienčime. Aj keď on na zozname deportovaných nebol – dievčina, ktorá mená spisovala, vraj bola jeho žiačka, a tak svojho učiteľa zámerne vynechala – Feld chce byť a ísť s rodinou. Prihlási sa dobrovoľne.

Židov najprv zhromaždia v košickej tehelni (z mesta deportovali takmer 16-tisíc ľudí). Tam sa Ľudovítovi naskytne ďalšia možnosť vyhnúť sa deportácii. Dozorca mu chce pômocť s útekom. Ani jeho ponuku Feld neprijme. 

V Osvienčime zahynie dvadasť jeho príbuzných. Rodičia, bratia, sestry. Ľudovítovi s číslom A 7740 vytetovaným na ľavom predlaktí a jeho dvom súrodencom – Ignácovi a Fride sa nakoniec podarí  prežiť. Nebyť kresliarskeho talentu, pravdepodobne by sa konca vojny nikdy nedočkal.

Foto
Autoportrét Ľudovíta Felda z roku 1970  / Wikipedia

V koncentračnom tábore vďaka svojmu trpasličiemu vzrastu upúta pozornosť doktora Jozefa Mengeleho. Nacistický anjel smrti ho zaradí do baraku medzi deti, no keď zistí, že ide o nadaného umelca, urobí si z neho svojho osobného kresliča a maliara. 

Feld musí v lágri portrétovať nacistických dôstojníkov aj samotného Mengeleho. Hlavne však osobité typy zajatcov. Ľudí, ktorí majú telesný alebo mentálny hendikep, genetické anomálie, telesné či duševné abnormailty. Mengele má aj s pomocou Felda v pláne prezentovať svoju brutálnu činnosť ako očistu ľudstva.

„Raz som videl Mengeleho pri selekcii. Bol stredného vzrastu, pekný vojenský dôstojník. V skupine bolo 108 párov dvojičiek a desať trpaslíkov. S nami neprehovoril, odovzdal nás odborným lekárom, spomína neskôr Feld na stretnutie s Mengelem.

„Vždy večer mi kresby zobrali a už nikdy som sa nedozvedel, čo sa s nimi stalo. V deň oslobodenia mi ostali dve. Istý čas som bol smutným kronikárom z Osvienčimu, povedal po vojne Ľudovít Feld.

V koncentráku musel zakresľovať aj Mengeleho pokusy na ľuďoch, no žiadna z týchto kresieb nebola neskôr objavená. Niektoré na základe spomienok neskôr vytvoril znova. Niektoré z nich, pochádzajúce zo súkromných zbierok, boli v roku 2016 vystavené vo Východoslovenskej galérii v Košiciach.

Foto
Ľudovít Feld: Motív z koncentráku / webumenia.sk

Keď Nemci v Osvienčime na konci vojny ped svojím odchodom zabíjali zajatcov, zachráni Feld pätnásť detí, s ktorými býval v baraku. Jedno ráno, keď ich volajú na nástup, deti presvedčí, aby tam nešli. Desať dní a nocí sa spolu skrývajú pod najspodnejšími pričňami. V zime a bez jedla. Vydržia, čo im nakoniec zachráni život. 

V 80. rokoch minulého storočia dvaja z nich – Kalman Baron a Peter Grumfeld v Košiciach Ľudovíta Felda navštívia. „Teraz už môžem zomrieť,“ hovorí po dojímavom stretnutí Feld.

Po vojne žije so sestrou Fridou istý čas v Bratislave. V roku 1949 sa znovu vracia do rodných Košíc a začne pôsobiť vo výtvarnom spolku Svojina. Istý čas býva v podkroví domu svojho priateľa a mecenáša Vojtecha Löfflera. 

Ako člen Slovenského spolku výtvarných umelcov od roku 1951 absolvuje množstvo kolektívnych výstav. Naďalej učí a vedie rôzne kurzy pre grafikov a výtvarníkov. Veľa cestuje. Zachytáva rôzne typy krajín a architektúry. Venuje sa aj figurálnej kresbe. Neskôr, keď sa jeho zdravotný stav zhorší, stvárňue so stále väčšiou pozornosťou rôzne zákutia Košíc.
  

Foto
Ľudovít Feld: Mäsiarska ulica v Košiciach / webumenia.sk

Umelci, ktorí ho osobne poznali, tvrdili, že dokonale poznal dejiny umenia a intenzívne sa venoval aj filozofii. Svojich diel sa však veľmi nerád vzdával. A bolo o ňom známe, že sa nikomu nechcel dať portrétovať. Ako jednému z mála sa to tajne podarilo akademickému maliarovi Júliusovi Hegyesymu.  

Vytvoril stovky kresieb, perokresieb, akvarelov, litografií a grafík so zákutiami Starého mesta, Dómu sv. Alžbety, divadla, ale aj rôznych krajiniek a portrétov. Ale ak ich už dal niekomu ďalej, tak ich predal hlboko pod cenu alebo jednoducho daroval.

„Vzrastom Ľudovít Feld pripomínal francúzskeho maliara Henriho de Toulousa-Lautreca. No zatiaľ čo Lautrec utápal svoj komplex v alkohole a bordeloch, Lajoš báči sa uzatváral do svojho vnútorného sveta. Nikdy netúžil po sláve či peniazoch. Aj preto zomrel skromne, sám a v chudobe,“ spomína na majstra akademický sochár Juraj Bartusz.

Ľudovít Feld zomrel vo veku 87 rokov, 18. mája 1991. V Košiciach pripomína geniálneho umelca pamätník a miesto medzi Drevným trhom, Senným trhom, Rooseveltovou ulicou a ulicou Protifašistických bojovníkov, ktoré od septembra 2018 nesie meno Feldov park.

Zdroj: Silvia Fishbaum/Wikipedia/webumenia.sk/cassovia.sk

Galéria k článku

Komentáre