Návštevníkov zaujal kresliaci robot.
Metropola východu hostila v uplynulom týždni medzinárodnú odbornú konferenciu SlovakiaTech. Jubilejný piaty ročník prilákal do Košíc stovky študentov, firmy a milovníkov technológií či inovácií.
Veľtrh ponúkol mnoho nových zaujímavých technológií, jednou z nich bol kresliaci robot. Jeho autor Michal Adamík zdôraznil, že robot je iba nástrojom, pričom ho poháňa ľudská kreativita:
„Naprogramovanie už nie je také dlhé, to mi teoreticky trvá nejakých 15-20 minút, podstatný je ten vývoj aplikácie, ktorú som vyvíjal cez tri roky. Dôležitý je aj aspekt toho, čo ten robot vlastne kreslí a na to využívam najnovšie technológie, ako je generatívna AI, teda napíšem nejaký text, ktorý sa volá prompt a vďaka tomuto promptu mi AI vráti obrázok.“
Práve AI, alebo po slovensky umelá inteligencia, je v tomto svete inovácií dnes veľmi skloňovaným a obľúbeným pojmom. Vznikajú však aj obavy, že postupne nahradí prácu ľudí, ktorí tak prídu o zamestnanie. Testerka Veronika Kukla však tieto tvrdenia vyvrátila:
„Ide o to, že stále je tam prvok, ktorý vlastne umelá inteligencia nedokáže obísť, a to je správne zadefinovanie úlohy, ktorú často veľa tých zodpovedných nevie úplne. Čiže je ťažké vynechať ľudí, pretože potom nedokážu byť tie úlohy správne zadefinované. Tým, že by sa napríklad testerské pozície nahradili umelou inteligenciou, vzniknú nové pozície. Pretože aj tú umelú inteligenciu musí niekto vyvíjať, niekto sa o ňu starať, niekto ju testovať napríklad.“
Aj tieto témy zazneli na workshope, ktorý bol venovaný ženám v IT svete. Podľa študentky Tamary Štangovej je potrebné o tom rozprávať, pretože nežnejšie pohlavie má v IT sektore veľmi malé zastúpenie.
„Ženy nie sú ťahané a nie je im predstavovaných toľko možností, kde môžu pracovať, ako sa k tomu môžu dostať, kde to môžu študovať. Nie sú ani vlastne akoby vítané v týchto sektoroch, keďže najväčšie zastúpenie tu sú muži. Ženy sú často viac technicky a logicky zmýšľajúce, vedia si tú prácu správne zaradiť, vedia si ju správne zorganizovať, aj efektívnejšie a rýchlejšie. Lenže vlastne nie sú k tomu vedené.“
Logické a priestorové vnímanie sa vyvíja u detí už na základnej škole. Podľa odborníkov je preto potrebné, aby sa so základmi programovania začalo už tam. Problémom je však často aj nedostatočná kvalifikácia učiteľov v tejto oblasti. Technológie sa ale vyvíjajú veľmi rýchlo, tak veríme, že sa prispôsobíme.