Slovensko plánuje tento rok odovzdať necelých 50 kilometrov diaľnic, Česko vyše 100

SlovenskoSpravodajstvo

Košický obchvat je v záverečnej fáze.

V tomto roku plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odovzdať šoférom 48 kilometrov nových ciest. Rozmiestnené sú po celej krajine, pričom najdlhšie budú obchvaty Košíc a Ružomberka. Ak sa plány diaľničiarov naplnia, najväčšie prínosy budú mať dva projekty. Okrem obchvatu na severe Slovenska aj rozšírenie D1 pri Bratislave s jej napojením na obchvat D4. Z hlavného mesta by tak mohli odkloniť od 3500 do 5000 áut. Košický obchvat je už v záverečnej fáze a čaká ho posledná polročná etapa prác. 

„Motoristi na ceste medzi Košicami a Nižnou Hutkou môžu využívať nový most s prístupovou komunikáciou v dĺžke 639 metrov. Národná diaľničná spoločnosť spustila do užívania aj nový mostný objekt nad R2 a zároveň aj prístupovú cestu ku spaľovni a čistiarni odpadových vôd. Po dokončení 14-kilometrového úseku získa metropola východu obchvat a tranzit sa posunie mimo mesta,“ uviedol hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

V novom roku plánuje spoločnosť podpisovať aj niekoľko nových kontraktov. Aktuálne bežia súťaže o dokončenie D3 na Kysuciach a o stavbu úseku D1 Turany – Hubová, ktoré patria medzi najväčšie priority. Pri diaľniciach prefinancuje štát približne 2,5 miliardy eur. Reálne ceny však majú ukázať až súťaže. V minulom roku dostala Národná diaľničná spoločnosť kapitálové dotácie zo štátneho rozpočtu v sume 337 miliónov eur. 

„Tieto dotácie môže použiť len na prípravu a výstavbu diaľnic a nie na prevádzku a údržbu ciest, ktoré si hradí z vlastných zdrojov,“ uviedla hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková. 

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Masívna výstavba diaľnic sa na Slovensku, rovnako ako vlani, nepredpokladá ani tento rok. Ani stavebný sektor v to príliš neverí. Manažéri firiem zameraných na inžinierske staviteľstvo čakajú, že sa ich trh v tomto roku prepadne o vyše percento. Návrat k rastu predpokladajú až v roku 2026. Aktuálnu situáciu dobre ilustrujú výkyvy v počte odovzdaných kilometrov. Minulý rok naši diaľničiari neodovzdali ani jeden kilometer autostrád, čo sa stalo historicky druhýkrát. Je to čiastočne dôsledkom toho, že posledné roky boli rozostavané skôr technicky a časovo náročnejšie stavby. 

Naopak, naši západní susedia budujú diaľnice rýchlejšie. V tomto roku chcú motoristom v Česku odovzdať okolo 100 km diaľnic a rýchlostných ciest. Vlani pritom sprejazdnili 110 km diaľníc a ich sieť tak dosiahla ďalší míľnik. Všetky hlavné ťahy chcú mať v Česku hotové do roku 2033. Tento rok sa podarí dokončiť najstaršiu a najdlhšiu diaľnicu D1 z Prahy cez Brno a Ostravu až do Poľska. Chýbajúci 10-kilometrový úsek pri Přerove plánujú sprevádzkovať v decembri. Už na jar by pritom mali na obchvate Brna dokončiť rozšírenie D1. Uviedol to generálny riaditeľ Riaditeľstva ciest a diaľnic Radek Mátl s tým, že postupne vybudovali okolo ciest aj protihlukové steny:

„Nieže by sme boli z týchto obmedzení radi, ale dúfame, že sa doterajší stav, keď nám autá jazdia nad hlavami, v budúcnosti zmení a nová diaľnica bude lepšia.“

Český minister dopravy Martin Kupka zdôraznil, že tento rok budú hospodáriť s rekordným rozpočtom viac ako 80 miliárd korún. Podľa jeho slov to znamená, že sa podarí urobiť významný krok pri plnení vízie dokončiť základnú diaľničnú sieť v Česku:

„Aby sa v roku 2026 mohlo začať stavať ďalších viac ako 90 km a v roku 2027 naviac 120 km českej diaľničnej siete.“

Za významný pokrok minister označil aj výstavbu ďalšej časti Pražského okruhu či diaľnice D35, ktorá by podľa neho mala uľaviť preplnenej D1. Kupka dodal, že významný rozvoj cestnej infraštruktúry je dôležitý pre ďalší ekonomický rozvoj Česka a aj preto, aby sa tam občanom žilo lepšie. 

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre