SOAPHORIA: voňavý nápad z Veľkých Kapušian

VýchodĽudsKE

„Priali sme si vytvoriť niečo nové, niečo iné na domáci trh a tak sme začali budovanie značky, ktorá je postavená nielen na zisku ale aj na istej edukačnej činnosti," hovoria sestry, ktoré stoja za jedinečnou a úspešnou značkou.

Foto
Sestry Bianka a Rita Bodnárové sa rozhodli, že si splnia sen / SOAPHORIA

Mladá je myšlienka i jej autorky. No aj napriek tomu je značka Soaphoria aktuálne v kozmetike pojem. Predstavuje mladú slovenskú značku handmade prírodnej a organickej kozmetiky, svetlo sveta uzrela v roku 2014 vo Veľkých Kapušanoch. Sestry Bianka (29) a Rita (31) Bodnárové sa rozhodli, že si splnia sen. Bianka študovala financie, bankovníctvo a investovanie, Rita environmentálne inžinierstvo stavieb. Tak sa spojil vášeň z investovania a zarábania peňazí s úctou k prírode. Viac sa dozviete z nášho rozhovoru. 

Kto konkrétne  stál na začiatku nápadu a myšlienky - dnes už silnej značky?

Samozrejme, že my dve! Samotná myšlienka a vízia značky sa začala formovať už pár mesiacov pred jej vznikom. Celé to začalo jednou dovolenkou v Chorvátsku, kde sme od domáceho obdŕžali darček vo forme ručne vyrobeného mydla. Od prvého momentu sme sa pohrávali s myšlienkou, podeliť sa s touto skvelou skúsenosťou a produktmi aj doma na Slovensku.

Prvou myšlienkou bol dovoz produktov. Po prieskume trhu nás však mrzelo, že slovenský výrobný trh s prírodnou kozmetikou je veľmi malý. Myslíme si, že výroba prírodnej kozmetiky má potenciál aj v našom regióne, pričom pod potenciálom si predstavujeme nielen možnosť zisku ale aj stabilnú formu podnikania, a tak z myšlienky dovozu bola zrazu myšlienka vlastnej malej výrobne prírodnej kozmetiky. Myšlienku sme začali premieňať v skutočnosť pomaly a hlavne sami. Priali sme si vytvoriť niečo nové, niečo iné na domáci trh a tak sme začali budovanie značky, ktorá je postavená nielen na zisku ale aj na istej edukačnej činnosti.

Znamená to, že chcete aj vzdelávať?

Výroba pre nás nie je len výrobou výrobku, je to aj náš životný štýl, o ktorý sa chceme podeliť. Tak ako vo všetkom, aj u nás boli začiatky veľmi ťažké, či už z finančného alebo legislatívneho hľadiska. Obzvlášť nám však záležalo aby bol v poriadku legislatívny rámec produkcie. Vyrábalo sa neustále od skorého rána do neskorého večera, mnohokrát na začiatku aj neúspešne. Popri tom sme ešte chodili do práce, pretože okruh našich zákazníkov bol veľmi malý. Hoci šlo o veľmi ťažké obdobie, bolo to pre nás veľmi dôležité a zaujímavé, hlavne z pohľadu vzdelávania v tejto oblasti.

Náš prvý kontakt s väčšou skupinou potenciálnych zákazníkov predstavoval predaj na trhoch v Košiciach, kde sme zaujali organizátorov i verejnosť. Po úspešnom skončení trhov sme sa rozhodli každý zarobený cent investovať do rozvoja značky. Chceme naplniť našu víziu - vytvoriť značku kvalitnej slovenskej prírodnej kozmetiky s prijateľnými cenami pre širokú verejnosť.

Výrobou našich produktov chceme podporiť domácu ekonomiku aj tým, že si prednostne vyberáme dodávateľov zo Slovenska. Našim cieľom je zamestnávať čo najviac ľudí, naďalej vyrábať produkty, ktoré reprezentujú našu vlasť a rôznorodosť flóry, byť inovatívnymi a uviesť na trh čo najlepšie možné výrobky, na ktoré môžeme byť hrdí aj v zahraničí. Ale tým najhlavnejším je poukázať na skutočnosť, že domáce výrobky sú najcennejšími a v neposlednom rade aj to, že nepredávame len produkty ale samotný zdravý životný štýl.

Foto

Ako sa dá podporiť domáci trh?

Výrobou našich produktov chceme podporiť domácu ekonomiku aj tým, že si prednostne vyberáme dodávateľov zo Slovenska. Našim cieľom je zamestnávať čo najviac ľudí, naďalej vyrábať produkty, ktoré reprezentujú našu vlasť a rôznorodosť flóry, byť inovatívnymi a uviesť na trh čo najlepšie možné výrobky, na ktoré môžeme byť hrdí aj v zahraničí. Ale tým najhlavnejším je poukázať na skutočnosť, že domáce výrobky sú najcennejšími a v neposlednom rade aj to, že nepredávame len produkty ale samotný zdravý životný štýl.

Za značkou stojí náš Soaphoristický tím (do 30 ľudí). Čo sa týka výberu zamestnancov, dbáme na to, aby boli svedomití a pracovití a hlavne pristupovali k svojej práce s nadhľadom a láskou. Medziľudské vzťahy udržiavame na vysokej úrovni, fungujeme ako rodina.

Nové produkty vymýšľame spoločne my dve. Výhodou je to, že obe máme iné myšlienkové chody a iné preferujeme, tím inšpirujeme jedna druhú. Tiež pred uvedením noviniek na trh ako prvé prevedieme prieskum trhu. Dbáme na ohlasy našich klientov a tiež o požiadavky potencionálnych klientov. Sledujeme novinky a vývoj v tomto smere, avšak na druhej strane, tradičné výrobky pretvárame a personalizujeme.

„Bola to práve naša babka, ktorá nás zaviedla do čarovného sveta výroby kozmetiky a neustále pestovala alebo chodila zbierať liečivé bylinky, vymýšľala recepty na tinktúry, maceráty a mastičky. Ako malé nás stále brala so sebou a učila svoje vnúčatá (sme piati) o prírode a jej daroch; čo, ako a prečo zbierať, ako sušiť a následne zužitkovať. Miešala si vlastné bylinné čaje a liečivé prípravky."

Foto
SOAPHORIA neznamená iba mydlá, dnes už pod touto značkou nájdeme rôznorodý sortiment.  / SOAPHORIA

Na vašej stránke som čítala, že to začalo v detstve... hrávali ste sa na bylinkárky? :-)

Nie celkom :-). Ale už v ranom detstve sa formulovala táto naša profesia. V tom čase ako detičky sme neboli príliš nadšené zo zbierania rastlín tesne v obedňajších hodinách, v najväčšom horku, ale len teraz s odstupom času vieme, koľko môžeme babke vďačiť. Naučila nás vnímať prírodu inými očami, uctievať prácu iných a byť hrdé na tú svoju vlastnú, myslieť cielene a pritom rozmanito a tvorivo. A tak po jej smrti sme neprestali uctievať ju a pestujeme, zbierame a využívame vlastné bylinky. Pýšime sa rozmanitou zbierkou.

Jednotlivé byliny, ako napr. nechtík lekársky, medovka lekárska či mäta pieporná, kučeravá, pamajorán, levanduľa, „kuchynské byliny“ a mnohé iné si pestujeme už roky, ďalšie byliny si dokupujeme. Dokonca pestujeme i lufu. Samozrejme aj pri ich pestovaní sa spoliehame na silu prírody a nevyužívame pesticídy ani chemické hnojivá. A čo si nevieme vypestovať sami, nájdeme ich behom potuliek na lúkach, lesoch resp. domáce bylinky nakupujeme od regionálnych pestovateľov, resp. ak sa jedná o exotické druhy bylín a ovocia, tak od dodávateľov, ktorých máme slovenských aj zahraničných.

Foto
Výroba mydla očami Soaphoria  / SOAPHORIA

Aké náročné je vyrobiť si mydlo napríklad? Môže to hocikto skúsiť?

Ak viete ako na to, tak vôbec nie je nič náročné na prípravu, možno len zdĺhavé. Mydlá sa vyrábajú viacerými spôsobmi, ako za studena tak i metódou za tepla, takže je to dosť špecifická oblasť. Výrobu kozmetických výrobkov si môže hocikto skúsiť, zručnosťou sa človek nenarodí, ale prácou sa to dá krásne nacvičiť. My vo výrobe samozrejme máme odbornú spôsobilosť na epidemiologické činnosti, avšak tá ešte nedeklaruje, že viete vyrábať. Prax prináša spolu s odbornou spôsobilosťou „ovocie“.

Mydlá pripravuje a vyrába Rita. V ponuke máme viaceré typy mydiel, ktoré sa líšia aj metódou výroby i samotnými vstupnými surovinami a additívami. Proces zmydlenia sa volá inými slovami saponifikáciou, počas ktorej sa chemickými dejmi premieňajú vybraté oleje, maslá či glycerín s vodným roztokom lúhu/ov na mydlo.

To, čo je podstatné je, že hovoríme o ručnej výrobe a všetko čo ponúkame, za tým aj stojíme. Základom všetkého sú naše hodnoty, ktoré reprezentujú to najpodstatnejšie, našu filozofiu, víziu a hlavne v čom veríme. Charakteristiku ručnej výroby by sme najlepšie mohli predviesť na určitom produkte, ako príklad si zoberme výrobu šumivej bomby. Ak si zákazník zoberie produkt do ruky, povie si: „je to len maličkosť“. Áno, ale táto maličkosť ako aj jej ďalší súrodenci, prichádzajú na svet pod našimi rukami, čiže pripravíme zmes a každú jednu bombu tvarujeme a stláčame ručne, nie strojom! Následne vkladáme do balenia, etiketujeme a i tie naše typické červené mašličky sa rodia pod našimi rukami, jedna po druhej. Takže, ak hovoríme o ručnej výrobe, tak na tú našu môžeme byť v tomto smere naozaj hrdé. Od miešania, varenia... čiže od výroby až po finalizáciu výrobku, balenie a etiketovanie. Úplne všetko.

Ani do budúcna neuvažujeme nad strojovou a hromadnou výrobou, zakladáme a trváme na ručnej výrobe. Najlepšie na tom je, že naše „dievčatá“ (Soaphoria team) na samotnom začiatku ani len netušili pri nástupe do práce, čo ich môže čakať. Behom času však ony samé sa priznali, že už nikdy viac nepovedia na niečo ručne vyrobené, že je drahé alebo plytvanie časom. Odstupom času začali čím viac vážiť „našu“ i „svoju“ prácu.

Foto
V ponuke majú viaceré typy mydiel, ktoré sa líšia aj metódou výroby i samotnými vstupnými surovinami a additívami / SOAPHORIA

Dnešná "bio-eko" doba už u mnohých vyvoláva skôr znechutenie, keďže už všetci chceme byť BIO, ako zistíme že to, čo máme v ruke, je naozaj šetrné k prírode i našej pleti napríklad?

V poslednej dobe, akoby sa roztrhlo vrece s prírodnou kozmetikou, ale my sme práve chytili ten správny okamih tohto trendu. Osobne si však myslíme a práve chceme dokázať, že bio kozmetika neznamená luxus v materiálnom smere, práve naopak. Naša marketingová stratégia aj cenotvorba všeobecne sú vytvorené tak, aby si naše produkty mohli dovoliť spotrebitelia z každej príjmovej skupiny. Chceme poukázať na to, že každodenné používanie prírodných alternatív nepredstavuje „luxus“ ani „životný štýl“, ale každodennú samozrejmosť.

Nikoho nechceme na silu presviedčať, radšej by sme radi vychovali z jednoduchých spotrebiteľov racionálnych. To znamená, aby spotrebiteľ, keď si zoberie do ruky produkt a začne ho prezerať, aby sa nestratil v „biochaose“ ale vedel si vytvoriť vlastnú mienku podľa svojho uceleného názoru. Podľa toho by si mal zvážiť celý kolobeh ten/ktorého výrobku, t.j. od samotného pilotného projektu výroby, cez vstupné suroviny, ich kvalitu atď., balenie, etikety, až po smrť výrobku a následnej možnosti využitia či recyklácie.

Naše výrobky reprezentujú naše hodnoty. My hľadáme a naopak nás hľadajú a majú (musia) nájsť spotrebitelia, ktorí zdieľajú naše hodnoty.

Foto
Autorky značky chápu ochranu prírody a životného prostredia ako i „bio formu života“ ako jeden celok / SOAPHORIA

Vraj pri pestovaní byliniek nevyužívate pesticídy ani hnojivá, to sa dnes ešte dá? Ťažko sa tomu verí...

Áno, môže to znieť priam neuveriteľne, ale dá sa. Pestujeme aj iné, ako ovocie a zeleninu a tiež ich nehnojíme a nepostrekujeme chemicky. Využívame metódu na báze „burín“. To znamená, že všetko má svoju podstatu v životnom prostredí a kolobehu a tak i buriny sú prospešné. Neničíme ich chemicky, ale naopak, niekedy necháme a niekedy vytrhávame ich zo svojich stanovísk a tým prekyprujeme a prevzdušňujeme pôdu. Iné zas nechávame žiť a počkáme na koniec životného cyklu a tým pridávajú cennú hmotu do zeme pre výživu ďalších rastlín.

Takže, i mimo kozmetiky má bio v vašich životoch miesto. Nenazvali by sme to však biom, ale „zdravím rozumom“. My dve, ako i náš tím sa snažíme eliminovať nezdravé komponenty z každodenného života a to vo všetkých smeroch. Ochranu prírody a životného prostredia ako i „bio formu života“ vnímame ako jeden celok a tým sa i riadime.

Odkiaľ máte bylinky? Naše sú asi dostupnejšie...no čo tie exotickejšie?

Ako sme spomínali, dosť veľa byliniek si vieme vypestovať sami, avšak tie exotické si musíme zaobstarať buď od domácich dodávateľov alebo od zahraničných. Každého dodávateľa surovín si preverujeme (Suroviny musia byť najmä certifikované, z ekologického hospodárstva bez použitia chemických hnojív a postrekov, bez GMO, atď.), aby sme mali istotu, že kupujeme, spracúvame a uvádzame na trh len kvalitné kozmetické prípravky.

Máte za sebou aj niekoľko ocenení, ktoré vás doteraz potešilo najviac? Alebo je každé jedno mydielko malé víťazstvo?

Áno, Bianku nominovali a vyhrala súťaž Podnikateľka roka a následne i Mladého inovatívneho podnikateľa. Výrobu kozmetiky sme nikdy nevnímali ako záľubu, skôr by sme to mohli nazvať výzvou. Výzvou dokázať sa presadiť v úplne inom segmente ako sme boli vyštudovali. Nehnali sme sa za úspechom, ale tvrdou prácou dokazujeme, že sa dá dosiahnuť veľa. Najviac však nepotešia ocenenia, ale samotné spätné väzby od našich zákazníkov. Pozitívne či negatívne, hlavné je, že sa učíme zo všetkého.

Foto
Soaphoria exportuje už aj do zahraničia / SOAPHORIA

A čo zahraničný export?

Svoje výrobky ponúkame ako prvoradé na Slovensku cez e-shop, kamenné obchody a tiež združené e-shopy a kamenné predajne našich veľkoodberateľov. Celistvý zoznam obchodov nájdete na e-shope pod kolónkou „O nás“ a následne kliknete na „kde kúpite“. Avšak vyhľadávajú našu značku i v zahraničí a tým expedujeme cez e-shop aj do zahraničia. Približne asi druhý rok už máme zastúpenie aj v Českej republike a pýšime sa dvomi predajňami aj v Prahe. Expandujeme do zahraničia, zatiaľ riešime dodávateľsko-odberateľské vzťahy v Palestíne, Maďarsku, Poľsku, Španielsku a dokonca i v Slovinsku.

Predajňu máte v Košiciach, Bratislave, Nitre ale aj v Prahe, ak by ste mali porovnať domáci a zahraničný trh a dopyt?

Je to ťažká otázka, nakoľko v každom štáte sú domáci ináč nastavený, majú inú mentalitu, iné hodnoty. Závisí to od mnoho faktorov, ako je etnocentrické cítenie, ekonomika, trend (nátlak), hodnoty a iné. Recenzie však hovoria sami o sebe. Máme veľa výborných ohlasom a len málo negatívnych. Ale všetko vnímame inšpiratívne a poučujúco. Preskúmame všetky aspekty aj dobrej aj zlej reakcie a to nám napomáha pri návrhu nových receptúr a tiež pri vylepšovaní už jestvujúcich.

Nemajú ľudia pocit, že dať toľko peňazí za mydlo je veľa? Vedeli by sme im nejako jednoducho vysvetliť, prečo to nemôže stáť toľko, čo mydlo z Číny? :-)

Naša cenová politika je prijateľná vo viacerých smeroch avšak vieme, že komerčná kozmetika je absolútne na inej cenovej i kvalitnej úrovni. Syntetické, masovo vyrábane suroviny sú lacnejšou alternatívou na výrovu kozmetických prípravkov, tiež nezabúdajme, že komerčná kozmetika sa vyrába strojovo a má veľmi ďaleko od ručnej výroby. Najjednoduchšie by sa to však dalo vysvetliť tak, že niečo, čo reprezentuje vyššiu hodnotu a kvalitu, musí mať primeranú nákupnú cenu. 

Môžu aj dievčatá „z malého mesta“ preraziť vo veľkom svete?

Každý môže, len treba chcieť a pohnúť sa pracovať na sebe a na svojich snoch. A my tých snov máme nespočetne veľa ak berieme do úvahy, že každý večer dostaneme príležitosť na spanie. Ako hovorí staré beduínske príslovie: Dobre si rozmysli čo chceš, lebo sa ti to môže splniť.

Ďakujeme za rozhovor.

My ďakujeme veľmi pekne za prejavený záujem.

 

 

Soaphoria predstavuje mladú slovenskú značku handmade prírodnej a organickej kozmetiky, ktorá bola založená vo februári 2014 vo Veľkých Kapušanoch. Za značkou stoja sestry Bianka (29) a Rita (31) Bodnárová. Obe majú vyštudované rozličné odbory. Bianka študovala financie, bankovníctvo, investovanie a Rita environmentálne inžinierstvo stavieb. Tak sa spojila vášeň z investovania a zarábania peňazí s úctou k prírode.

Komentáre