Viete, čo je grading a ako vznikajú trailery?
Jubilejný 30. ročník Art Filmu je v plnom prúde. Súčasťou programu nie sú len premietania kvalitných filmov či rôzne sprievodné podujatia. Jednou z pestrej škály možností je zúčastniť sa prednášky a diskusie v rámci vzdelávacej platformy s názvom Art Film Industry. Návštevníci môžu vďaka zaujímavým hosťom bližšie spoznať jednotlivé filmové profesie.
Režisér a strihač trailerov Peter Pavlík hovoril o marketingu vrátane upútaviek. Základom úspechu je podľa jeho slov správne zvoliť cieľovú skupinu tak, aby film zaujal divákov:
„Vzniká to tak, že sa dohodne nejaké zadanie, kto je naša cieľovka. Občas sa stane, že máme mužský film a musíme to predávať aj ženskému publiku. Pozrie sa ten film, materiál, ktorý máme, vyberú sa správne momenty, na ktorých to postaviť. Potom sa urobí dramaturgia s tým, že buď nejaký copywriter napíše texty, alebo si to vyskladáme zo synchrónov. Potom sa musí vybrať správna hudba a do tej sa to ladí, až kým to nemá želaný efekt.“
Marketing je vo filmovom priemysle veľmi dôležitý. Upútavky sa považujú za samostatnú formu umenia. Ako vlastne vznikajú?
„Sú tam referenčné momenty, na ktoré sa majú diváci tešiť. Vyrába sa grafika, ktorá je zase iná časť tvorby. Občas si to vyrába strihač sám, občas sa to vyrába mimo toho, ale treba to odkonzultovať, nech je to v tom štýle. Potom sa to graiduje. Často majú trailery iný grading – farebné tónovanie obrazu – ako má konečný film kvôli tomu, že musí ísť z toho samostatná emócia,“ vysvetlil Pavlík.
Výroba upútaviek závisí od filmu, zadania či náročnosti. Môže trvať niekoľko dní, dokonca mesiacov. Aj prednášajúci vrátane Pavlíka si užívajú Art Film:
„Ja tu chodím často, užívam si to. Ja som aj v rámci štábu, robím zostrihy ocenených filmov na ceremoniáli. Ja som tu v podstate pracovne, ale snažím sa si to užiť a potom musím byť zase v strižni.“
Čo by ste si nemali podľa Petra Pavlíka nechať ujsť?
„Určite chcem vidieť vec Johna Carpentera, čo je slávny film z roku 1982. Konečne máme šancu ho vidieť v kinách, čo nie je samozrejmosť, takže na to sa veľmi teším. Istota sú súťažné filmy, aj v rámci európskej sekcie, aj v rámci hlavnej svetovej sekcie, tam de facto nie je ako šľapnúť vedľa.“
Grading
Poznáte grading? Filmový záber nie je po natočení pripravený na premietanie. V rámci výroby je kľúčová aj obrazová postprodukcia, ktorú priblížil kameraman Martin Polerecký:
„Pred vyše rokom som si prvýkrát povedal, že to, čo som spravil, dáva aspoň trošku zmysel a že sa to už podobá na tie možno zahraničné práce alebo nejaké moje referencie, ktoré sa mi páčia a ti trendy, ktoré sledujem. Dovtedy to bola podľa mňa hra pokus – omyl a také hľadanie. Samozrejme, toto je veľmi subjektívne, lebo to, čo sa mne nemusí páčiť a mne to príde zlé, lebo som to ja vytvoril, to má každý s tým problém, niekomu to môže prísť v pohode. Ťažko sa o takýchto veciach hovorí. Podľa mňa pred rokom to začalo naberať nejaké kontúry.“
Gradista musí mať podľa Martina Polereckého vkus, pochopiť príbeh, preniesť predstavu kameramana a mať cit:
„Skutočnosť, že sa rozvíja slovenský filmový priemysel a že sa takéto prednášky robia, je úplne perfektná, pretože to prospieva rozvoju nových profesií. Prichádzajú len teraz niektoré posledné roky. Čím viac sa bude o tom rozprávať, čím viac sa budeme o tom baviť a budeme robiť takéto prednášky, tak ten záujem podľa mňa vznikne. Na Slovensku sa tým pádom vytvoria nové pracovné pozície vo filme.“
Kameraman Martin Polerecký sa zaujíma o obrazovú postprodukciu. Art Filmu sa zúčastnil po prvýkrát:
„Najdôležitejšie je navštevovať komunitu a stretávať sa s tými ľuďmi a dávať sa s nimi do nejakého kontaktu. Je to omnoho rýchlejšie a je to taká skratka oproti sledovaniu internetových článkov a návodov. Dokáže to poskytnúť bohaté množstvo informácií. Koniec-koncov, osobný kontakt a riešenie problematiky v skupine je omnoho zaujímavejšie a viac to aj mňa bavilo, keď som konečne začal stretávať ľudí, ktorí sa tomu venujú a začal som sa z tváre do tváre s niekým rozprávať o niečom a on mi to vysvetlil, ako len hľadať v nejakých online návodoch.“
Art Film Industry pokračuje aj dnes, a to prednáškami o práci videooperátora, špeciálnych efektoch či diskusiou s producentom Patrikom Paššom a scenáristom Tomášom Koňaříkom.