Staré zubačky v Tatrách definitívne nahradili moderné vozidlá

VýchodSpravodajstvo

Po takmer roku a pol otvorili ozubnicovú trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Na železničných tratiach aj ozubnici v Tatrách už premáva všetkých päť nových vlakov.

Foto
Päťdesiatročné zubačky nahradili moderné vozidlá. V ostrej prevádzke je totiž od stredy na tratiach v Tatrách aj všetkých päť nových hybridných vlakov. Doteraz premávali len tri z nich / Železničná spoločnosť Slovensko

Po roku a pol prác v stredu (16.2.) vo Vysokých Tatrách otvorili zrekonštruovanú ozubnicovú trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom. Železnice Slovenskej republiky na nej ukončili práce ešte vlani v októbri a vyžiadali si približne 22 miliónov eur.

Päťdesiatročné zubačky nahradili moderné vozidlá. V ostrej prevádzke je totiž od stredy na tratiach v Tatrách aj všetkých päť nových hybridných vlakov. Doteraz premávali len tri z nich. Vlaky, ktoré môžu jazdiť po trati električiek aj zubačiek zakúpila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) za 38,8 milióna eur.

S obnovou trate, ktorá bola poslednou vybudovanou ozubnicovou železnicou na svete, sa začalo začiatkom júla 2020, termín ukončenia nakoniec posunuli a práce boli ukončené v októbri minulého roka.

Foto
Legendárne vlaky, ktoré jazdili na spomínanej trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom od roku 1970, nahradili nové s hybridným pohonom. / Rádio Košice

Ako dnes počas brífingu v Štrbe k sprevádzkovaniu trate a vlakov uviedol generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Miloslav Havrila, práce komplikovalo počasie, náročný terén, ako aj pandémia koronavírusu. Okrem trate prešli rekonštrukciou aj nástupištia na železničných staniciach v Štrbe, na Štrbskom Plese a zastávka Tatranský Lieskovec.

„Táto stavba bola veľmi náročná z hľadiska prípravy. Bolo potrebné skĺbiť zámery Železníc Slovenskej republiky a zámery dopravcu, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorý obstaral nové jednotky. Tu je podstatná symbióza oboch systémov," povedal Havrila

Legendárne vlaky, ktoré jazdili na spomínanej trati medzi Štrbou a Štrbským Plesom od roku 1970, nahradili nové s hybridným pohonom. Pomenované boli podľa menej známych tatranských vrchov Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.

Foto
Podľa ministra dopravy Andreja Doležala by zubačka mohla v budúcnosti zohrať veľmi dôležitú úlohu v súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími motormi do Tatier / Železničná spoločnosť Slovensko

Ozubnicová trať medzi Štrbou a Štrbským Plesom má 4 800 metrov a súpravy na nej zdolávajú prevýšenie 550 metrov. V  stredu (16.2.) o 16. hodine a 30. minúte začala tatranská zubačka premávať podľa svojho cestovného poriadku.

Náhradné autobusy popri tejto trase jazdiť prestali. Ambíciou obce Štrba podľa starostu Michala Sýkoru je automobilovú dopravu na Štrbskom Plese postupne obmedzovať.

„Pracujeme na tom už dva roky. Chceme postaviť parkoviská dolu v Štrbe, aby ľudia hore na Štrbské Pleso chodili len zubačkou. Autami by tam jazdievali iba tí, ktorí tam budú ubytovaní. Bodaj by sa nám to podarilo. Tak je to vo svete, verme, že sa nám to podarí aj tu," vysvetlil starosta.

Foto
Projekt investície ZSSK do nových vlakov od švajčiarskeho výrobcu bol z najväčšej časti financovaný z eurofondov, ďalej štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov spoločnosti / Rádio Košice

Nové vozidlá budú jazdiť na spomínanej ozubnicovej trati aj klasickej trati Tatranských elektrických železníc na tratiach Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Projekt investície ZSSK do nových vlakov od švajčiarskeho výrobcu bol z najväčšej časti financovaný z eurofondov, ďalej štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov spoločnosti.

„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít s prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala,“ vysvetlil potrebu zmeny predseda predstavensta ZSSK Roman Koreň.

Foto
Práve zubačka by podľa neho mohla zabezpečiť ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami / Rádio Košice

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala by zubačka mohla v budúcnosti zohrať veľmi dôležitú úlohu v súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími motormi do Tatier. Práve zubačka by podľa neho mohla zabezpečiť ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami.

Prvá zubačka začala jazdiť v Štrbe v roku 1896, prevádzkovaná bola do roku 1932. V roku 1970 bola spustená do prevádzky nová zubačka, rozlúčili sa s ňou až vlani. Pôvodné vlaky, ktoré ešte donedávna jazdili po tatranských tratiach nájdu využitie. Železničná spoločnosť chce dva kusy prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd, o tretiu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.

Zdroj: SITA

Komentáre