Starostom Západu chcú byť štyria uchádzači

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

Opýtali sme sa ich, aké sú hlavné problémy najväčšieho košického sídliska a ako by ich chceli riešiť.

Ján Jakubov, Ing. 61 rokov (Smer-SD, Šport do Košíc a na Východ, Starostovia a nezávislí kandidáti, Strana zelených Slovenska)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice – Západ? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Borovicový háj. Pozemky tohto biokoridoru sú vo výmere viac ako 70% vo vlastníctve súkromných osôb a spoločností. Pred mestom Košice je veľká úloha zabezpečiť majetkovoprávne vysporiadanie týchto pozemkov tak, aby bolo možné revitalizovať tento lesný porast na park celomestského významu a vybaviť ho potrebnými prvkami drobnej záhradnej architektúry a prvkami pre šport a relax občanov.“

„Tzv. územie „asanačného pásma“ medzi Považskou ulicou a starou tržnicou, až po komplex Cassovaru. Bude potrebné aktualizovať „regulačný plán“ tejto lokality a v spolupráci s mestom Košice aktívne rokovať s potenciálnymi developermi o forme a spôsobe využitia a prestavby tohto územia.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti pôsobím ako starosta mestskej časti, prvých 100 dní bude slúžiť na aktualizáciu „plánu“ mestskej časti na roky 2019 – 2022, prerokovanie a schválenie rozpočtu mestskej časti na roky 2019 – 2021, prípravu nových investičných projektov na štvorročné obdobie a dohodou s poslaneckým zborom na obsadení pozícii v komisiách a iných orgánoch podľa záujmu poslaneckých klubov a jednotlivých poslancov. Súčinnosť poslaneckého zboru je veľmi dôležitá na výkon činnosti celého úradu mestskej časti počas budúceho volebného obdobia.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Investičnými prioritami rozpočtu mestskej časti sú uzamykateľné kontajneroviská a medzi top investície radím vybudovanie nového korčuliarskeho oválu vedľa medických internátov súkromným developerom a revitalizácia parkovej zelene na Terase.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Čiastočne budovaním nových parkovacích plôch v územných rezervách mestskej časti. Verím, že sa nám podarí rokovať so súkromným investorom o výstavbe prvého viacpodlažného parkovacieho domu na Terase.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Budeme iniciovať prijatie nového VZN mesta Košice, ktoré spresní podmienky pre neprispôsobivých občanov a možnú užšiu spoluprácu s charitatívnymi organizáciami typu Arcidiecézna charita Košice, na zabezpečenie základných potrieb (prenocovanie, hygiena, strava) týchto občanov, kompetencie mestskej polície, kompetencie mestských častí v oblasti komunikácie a v prípade potreby využívania represívnych opatrení. Cieľom je pomáhať občanom zaradiť sa do spoločnosti, ale legislatíva mesta a zákony platia pre všetkých občanov rovnako.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Mestská časť Košice-Západ po celom obvode susedí s inými mestskými časťami. Jediný potenciál rozvoja je na území medzi Lunikom VIII a lokalitou IBV nad Popradskou cestou.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Ako si predstavujete rozvoj cyklochodníkov v MČ?

„Postupná revitalizácia lokality Borovicového hája a miestnych parkov na športovo-oddychovú relaxačnú zónu osadzovaním prvkov drobnej „záhradnej“ architektúry a športových prvkov. Obnoviť značenie „zdieľaných“ cyklochodníkov na hlavných trasách mestskej časti, vrátane svetelných križovatiek a napájanie na susedné mestské časti.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Revitalizácia Borovicového hája – riešenie je naplnenie prijatých uznesení mestským zastupiteľstvom, ktoré uložili magistrátu majetkoprávne vysporiadať toto územie, s cieľom zachovania Borovicového hája ako verejnej zelene.

Lokalita tzv. „asanačného pásma“ na Luniku I, riešenie – v spolupráci s mestom Košice aktualizovať regulačný plán, platný pre túto lokalitu, s cieľom zabezpečenia rozvoja a dostavby tohto „zabudnutého“ územia mesta.

Zamedzenie ďalšieho masívneho „zahusťovania“ mestskej časti bytovou výstavbou. Riešenie - prijatím uznesení miestneho zastupiteľstva a predložením potrebných materiálov na rokovanie mestského zastupiteľstva, vrátane schválenia potrebných uznesení mesta poprípade VZN mesta, s cieľom maximálne obmedziť ďalšiu výstavbu, najmä bytovú výstavbu do schválenia nového územného plánu mesta, ktorý je v štádiu prípravy.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Borovicový háj – výkup alebo zámena pozemkov na úrovni mesta Košice, asanačné pásmo – sceľovanie pozemkov mesta a mestskej časti do ucelených celkov s cieľom vytvoriť podmienky pre investičný proces v tejto lokalite.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„V podstate áno, v poslednej dobe rastú požiadavky na zavedenie spoja MHD v lokalite IBV, ideálne cez Bratislavskú ulicu.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Moje stanovisko je dlhodobo známe. Preferujem redukciu počtu mestských častí, musí sa to však uskutočniť konsenzuálnou dohodou Rady starostov a mestského zastupiteľstva, vrátane prehodnotenia kompetencií jednotlivých mestských častí.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? 

„Rozhodne rozšírenie Ipeľskej ulice o jeden jazdný pruh smerom k Triede SNP, komplexná rekonštrukcia Ondavskej ulice a v horizonte štyroch rokov aj Považskej ulice. To všetko sú komunikácie v správe mesta Košice realizované z rozpočtu mesta Košice.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť? 

„Okrem zrekonštruovaných komunikácií v rámci projektu MET – Trieda SNP, Moldavská ulica a Toryská ulica si postupne verejné osvetlenie na celej Terase vyžaduje modernizáciu, výmenu osvetľovacích telies za modernú LED technológiu, postupnú výmenu stožiarov verejného osvetlenia a doplnenie v lokalitách, kde verejné osvetlenie nevyhovuje súčasnej norme, alebo chýba. Verím, že po úspešnej verejnej súťaži na nového správcu verejného osvetlenia mesto zaviaže nového správcu na predloženie harmonogramu obnovy a modernizácie verejného osvetlenia. Čiastočnú investíciu v oblasti chýbajúceho osvetlenia zabezpečí mestská časť z vlastných zdrojov.“


 

Erik Majerčák, Ing. 45 rokov, (Kotleba – ĽSNS)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice – Západ? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Naša mestská časť je jedna z najlepších častí mesta Košice. Dobre sa tu býva, dobre sa tu hľadá práca, je tu relatívne dobré spojenie do všetkých ostatných mestských častí. Stáva sa takým nepísaným centrom mesta, kde síce nejdete sa pozrieť na Dóm, ale idete za dobrým nákupom, vybaviť množstvo dokumentov na magistráte, či na kávu do niektorého podniku. V porovnaní s ostatnými mestskými časťami je blízko k priemyselným zónam, a aj doprava je relatívne plynulá, pokiaľ nemáme nejaké veľké obmedzenia. Preto si myslím, že bývanie na Západe má hlavne pozitíva. Definícia jedného problému pre všetkých je veľmi ťažká. Ľudí trápi množstvo rôznych problémov a zužovať ich na jeden je veľmi ťažké. Určite sú tu však viaceré problémy, ktoré treba riešiť okamžite a iné v dlhšom čase. Niektoré možno treba aspoň začať, aby bola možnosť v čom pokračovať. Napríklad obyvatelia s autami majú iné problémy ako ľudia bez áut. Obyvatelia s autami nemajú kde parkovať. Najviac cítia zlú kvalitu ciest. Ľuďom bez áut zase vadí keď poriadne nefunguje MHD, alebo keď autá parkujú tak, že sa nedá niekde ani prejsť. Detto preferujú zeleň pred parkovacími miestami. Starších občanov zase trápi niečo iné ako mladších. Starší a mamičky s menšími a malými deťmi by privítali väčšiu bezpečnosť, či už z hľadiska potulujúcich sa v skupinách obyvateľov Luníka IX, alebo aj z hľadiska množstva bezdomovcov blúdiacich okolo detských ihrísk, či v parkoch. Určite treba hľadať riešenia nielen pre bezpečnosť, ale aj v riešení pre tých, čo sa do takého stavu dostali, aby ich okolie nevnímalo ako hrozbu, ale aby sa dostali späť na svoju cestu rozvoja. Množstvo krčmičiek generuje nemálo opitých. Mladší zase by uvítali ďalšie priestory pre ich vyžitie na ich mimoškolské, športové, zábavné aktivity. Oddychové zóny potrebujú viac lavičiek. Psičkári by uvítali výbehy pre svojich miláčikov. Tie výbehy by ale uvítali aj ľudia, ktorí stretávajú psov idúcich oproti sebe bez náhubkov. Chýbajú nám bežné smetné koše a kontajner by mal byť buď podzemný, alebo v uzavretom priestranstve. Je toho viac.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Nebol som doteraz politik v zmysle svojho príjmu. Pracoval som väčšinou v manažmente veľkých výrobných spoločností, kde nie sľuby, ale ciele a reálne výsledky boli to, čo bolo podstatné. Preto by som chcel priniesť do mútnych a stojatých vôd komunálnej správy čerstvý vzduch. Manažment v štátnej/mestskej/komunálnej správe mi pripadá dosť skostnatený a zaostávajúci za súkromným sektorom. Súkromník čo nezarobí, to nemá. V správe ide plat vždy, bez ohľadu na výkon. Avšak aj tieto peniaze si treba zaslúžiť poctivou prácou pre ľudí. Vo fabrikách som organizoval tisíce ľudí, viedol som projekty za milióny eur, niet toho, aby sme si tu doma nevedeli spraviť poriadok a ešte zlepšiť náš mini raj, ktorý tu máme. Okrem základných problémov, ktoré som už uviedol je nutné pravidelné sa stretávanie s ľuďmi a ich zástupcami. Chcel by som sa pravidelne stretnúť na väčšom fóre, kde by sme si prešli viacero možností. Napríklad ako vieme pomôcť z úradu bežným ľuďom a ako vedia ľudia pomôcť a spolu vytvoriť mikrokomunitné projekty, ktoré by samostatne nevznikli. Okrem toho by som rád využil aj novšie prostriedky komunikácie ako napríklad Facebook, iné webové aplikácie, kde by som si rád prichádzal od občanov pre ich rady, čo vidia zo svojho pohľadu, čo by sa dalo zlepšiť a aj ako to vyriešiť. Skláňam hlavu pred múdrosťou bežných ľudí a verím, že spoločne sa nám podarí nájsť veľa dobrých riešení.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Súčasný starosta sa chváli aktivitami, ktoré spravil za minulé obdobie a to je fajn. Aktivity treba rozširovať a zlepšovať život ľudí. Naša strana je známa vôľou riešiť najmä problémy bezpečnosti. Teda časť by som venoval určite tejto problematike. Potrebujeme dostať z ulíc ľudí, ktorých sa ľudia boja, aby aj mamičky s deťmi mohli kočíkovať okolo domov. Pri domoch sa nemôžu potulovať partie neprispôsobivých a otravovať svoje okolie. Určite budem robiť projekty, kde týmto ľuďom treba dať inú víziu, ktorá nebude založená na potulovaní sa v parku, ale zlepšovaní svojho vlastného okolia a bývania. Máme na to prostriedky aj spôsoby, treba to realizovať. Avšak ako v bezpečnosti aj v ostatných oblastiach chceme rozvinúť aj ostatné aktivity, aby sa ľudia doma na sídlisku cítili dobre. Rád by som bol, ak by sa nám podarilo rozbehnúť mikrokomunitné projekty, pre nich by som určite hľadal peniaze. Kde je ľudská vôľa a chuť, treba ju podporiť. Keďže nie som bývalý politik, nie som zaťažený starými vecami a vzťahmi. Viem sa na to pozrieť nanovo s nadhľadom, a aj vysporiadať sa s problémami lepšie ako doterajší politici, ktorí majú plné ústa slov. Ja viem ponúknuť morálne a  odborné riešenia a seba na plný úväzok práce pre ľudí. Voľby nie sú iba o sľuboch, ale aj o dôvere. Tú si chcem získať medzi ľuďmi. Svoju kampaň financujem zo svojho, plus nejaký príspevok dala aj strana, avšak celý rozpočet je minimálny čo sa týka peňazí. Určite nebudem musieť investovať do toho, aby som musel niekomu niečo vracať cez takéto peniaze. A čo hlavné, budem hľadať primárne riešenia pre ľudí a nie pre bohatých okolo.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Zvýšením počtu parkovacích miest. Vo verejnom sektore sú tu ľudia platení za to, aby to robili a situácia nie je dobrá. Dala sa zlepšiť? Určite. Zlepšila sa? Čiastočne. Dosť? To je relatívne. Aj pre takéto veci idem do politiky. Prestal som politikom veriť aj nos medzi očami. Všetko je pre nich zložité, nič sa nedá. Mám toho dosť. V súkromnom sektore to takto nefunguje. Keď nemáš riešenia, môžeš zavrieť. Treba zabrať a riešenia nachádzať. Sú za to platení, nech nachádzajú riešenia. Takto chcem aj ja pristupovať k svojej práci, ak budem zvolený. Diskusia s ľuďmi a riešenia a opäť diskusia s ľuďmi. Ďalším riešením je aj likvidácia áut, ktoré sú vraky a zaberajú miesto na parkoviskách. Mali by byť dávno zošrotované, ale ich majitelia radšej nechávajú tieto autá stáť roky pri dome a znemožňujú parkovanie ostatným. Autá, ktoré používajú ich majitelia sviatočne by takisto nemuseli stáť pri dome, ale mohli by byť na odstavných parkoviskách. Tie treba takisto vytvoriť a dostať tam málo používané autá. Tu vidím priestor aj pre internetové sociálne média na identifikáciu takýchto áut. Toto je najjednoduchšie ako získať miesta na parkovanie. Miest medzi blokmi nie je nekonečné množstvo a ani zeleň nemôžeme celkom zlikvidovať. Áut bude ďalej pribúdať. Musíme nachádzať riešenia pre rýchly, ale aj pomalší prístup k autám. V budúcnosti nás určite neobíde ani problém parkovacích domov.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„O verejný život som sa začal zaujímať vtedy, keď som zbadal, že už nemožno ignorovať situáciu v štáte a je nutné niečo robiť. Politici sa nemôžu predbiehať v tom, ako budú rozprávať ľuďom hlúposti, a ľudia budú pri tom iba nečinne v smútku konštatovať, že čo to zase je. Toto je dominantná oblasť našej strany. Riešení je viac. Myslím, že mesto a mestská časť by sa mala postarať o svojich obyvateľov, ktorí tu bývali. Avšak dnes už veľká časť z nich nie sú obyvateľmi Košíc a prišli tu z rôznych dôvodov. O nich by sa mali postarať tie komunity, z ktorých prišli. Košice/mestská časť nemusia riešiť problémy celého Slovenska, stačia nám zatiaľ tie naše. Nehovorím, že nemôžeme prebrať časť z nich, ale najprv musíme vidieť, že je na to širšia spoločenská objednávka. Týchto mimo košických/z mestskej časti sa teda dá jednoduchšie dostať z priestranstiev, kde nemajú čo robiť. No a pre reálne neprispôsobivých Košičanov by sme mali hľadať riešenia ako ich zapojiť do komunitných činností. Môžeme pokračovať v modifikovanom programe Krompáč a lopata, ktorý začali v Banskej Bystrici, kde vieme poskytnúť neprispôsobivým základné pracovné návyky. Dnes je práce dosť, tak poďme do toho. Môžeme začať komunitné programy po vzore katolíckeho kňaza Mariána Kuffu. Pri väčších peniazoch z rôznych fondov, ktoré majú na toto vyčlenené prostriedky vieme realizovať pri relatívne malých prostriedkoch na jedného neprispôsobivého rôzne programy relokácie z oblastí, kde títo občania svojim správaním spôsobujú problémy do oblastí, kde tieto problémy nebudú také výrazné, pričom ich možnosť zaradenia sa do pracovného procesu bude vyššia. Musíme zastaviť zaberanie cudzích pozemkov a skultúrniť už „vybývané“ oblasti. Veď keď idete okolo Luníka IX, tak je vám ľúto, že takáto krásna časť Košíc takto vyzerá. Ale načo by sa s tým otravovali štandardní politici? Majú iné priority. Začali búrať Luník IX a obyvatelia sa jednoducho rozpŕchli do všetkých častí Košíc. Teraz namiesto ich koncentrácie sú všade. To je riešenie „štandardných“ politikov. Dnes medzi neprispôsobivých patria už určitým spôsobom aj bezdomovci. Na stretnutiach aj s nimi človek pochopí, že oni potrebujú pomoc. Často bývajú aj v Mašličkove a stratili nádej. Perspektívu vidím v spolupráci s cirkvou. Ich práca a niekedy aj malé peniaze vedia dať budúcnosť ľuďom, ktorí to fakt potrebujú. Toto je typická komunitná činnosť, tak poďme do toho. No a ešte netreba zabúdať na opitých. Jedna mamička mi povedala, že keď išla so svojim synom skonštatoval, že: „Aha ujo na lavičke spí.“ Pokiaľ spia ešte stále nie sú agresívni. Pokiaľ kráčajú a otravujú okolie je to hanba. Záchytky boli zrušené už viac ako pred 10 rokmi. Pričom výborne riešili problém. Odmenu za to máme po večeroch po uliciach. Prečo sa s takýmito ľuďmi majú zapodievať zdravotníci? Záchytky by mohli byť alokované v miestach, kde je/bude poskytovaná minimálna starostlivosť bezdomovcom, ale ich nocľahy by mohli zaplatiť prevádzku celého miesta.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Chcem robiť hlavne pre ľudí, ktorí na Západe bývajú teraz. Rozrastanie musí priniesť viac pozitív ako negatív. To sú princípy, na ktorých chcem fungovať v tejto oblasti. Rast pre rast nemá význam pre jeho súčasných obyvateľov. Najlepšie to vidno v Bratislave, kde sa na môj vkus už dá „veľmi ťažko pohnúť“. Čiže určite budem preferovať lepší život súčasných obyvateľov pred dobrým životom investorov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Ako si predstavujete rozvoj cyklochodníkov v MČ?

„Primárne potrebujeme spojiť cyklochodníkom MČ Západ a priemyselné parky, USS, teda určite budem podporovať toto riešenie. Na sídlisku je dosť možností na bicyklovanie pri rešpektovaní chodcov. Môžeme podporiť úseky, kde dochádza k nebezpečným situáciám, prípadne celomestský projekt prepojenia trás. Čo sa týka zelene, tak MČ Západ určite patrí k tým zelenším. Teda hlavne je nutné sa zamerať na to, aby sa podiel zelene nezmenšoval. Výnimkou budú plochy, na ktorých sa nehodí zeleň a môžu byť využité na parkovanie. Avšak toto bude výnimkou. Projekty zozelenenia budú mať zelenú.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Nemám obľúbenú trojku. Mojou obľúbenou je bezpečnosť a  ostatné hlavné som už spomenul. Nechcem robiť to, čo povedia médiá. Pravda je v počúvaní tých, čo sú väčšinou už ticho. Tých sa chcem takisto spýtať a robiť podľa toho. Napríklad som bol prekvapený, koľko ľudí má problém so správcami nehnuteľností, v ktorých bývajú a nevedia si poradiť čo s tým, aké majú možnosti. Ľudia platia veľké peniaze za rekonštrukcie, zateplenia, splácajú úvery z týchto investícií. Tušia, že ceny čo platia môžu byť vysoké, alebo ich peniaze idú kam nemajú. To je napríklad problém, ktorý nerieši štát. Ale s jedným právnikom, ktorý by ľuďom v tejto oblasti poradil popri svojej práci sa dá pomôcť množstvu ľudí. Za málo peňazí vyriešite veľa. Alebo skúsime spraviť pre domy tzv. referenčné ceny stavebných prác, aby si ľudia vedeli porovnať za čo nakupuje ich správca pre nich služby a za čo nakupuje mesto/mestská časť. Toto by vedelo ušetriť množstvu ľudí veľa peňazí z nájomného. Takýchto vecí bude určite veľa a uľahčí to ľuďom komunitný život.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Nevysporiadané pozemky sa dajú riešiť s majiteľmi. Ak neexistujú majitelia, tak s pozemkovým fondom. Ak sa nedá ani tak, tak sa dá využiť zákon na základe ktorého sa riešia nevysporiadané pozemky pod diaľnicami. Ostatné problémy, ak ešte zostanú treba vidieť konkrétne. Myslím si, že nie všetky nevysporiadané pozemky sa dajú riešiť, ani ich nekúpite za lacný groš, alebo ich dostanete zadarmo. Takéto riešenia niekedy neexistujú. Avšak si viete sadnúť s majiteľmi a hľadať prieniky spolupráce, motivácie, tam treba hľadať posledné nádeje na riešenia.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„V porovnaní s ostatnými MČ toto je jedna z najväčších výhod, ktorú tu máme. Sme viac menej v širšom centre a všade máme blízko. Potrebujeme sa však pozrieť opätovne na optimalizáciu trás, časové intervaly, prioritné spoje, trasovanie a nadväznosti spojov. Samozrejme, ak budeme chcieť, aby sa ľudia opäť vrátili k MHD budeme musieť spraviť pre verejnú dopravu oveľa viac ako minúť nehospodárne obrovské peniaze na nepotrebnú rekonštrukciu električkových tratí. Ja osobne preferujem riešenia mestskej hromadnej dopravy, avšak či bude v meste aj širšia vôľa to zatiaľ neviem posúdiť.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Cieľom by malo byť zmenšenie počtu ľudí a nákladovosti z rozpočtov mesta/mestských častí na nich, pri ich celkovom zvýšení odbornosti. Pravdou však je, že dnes politici nerobia veľa podľa toho čo chcú ľudia. Takže radšej ich počet znížiť do doby, keď budú užitočnejší. Vyhovovalo by mi riešenie, kde by bolo menej mestských častí. Zlúčené mestské časti by si celkový svoj počet poslancov zmenšili. Z väčšinového systému v drobných mestských častiach by sme prešli k pomernému vo väčších. Tipujem, že toto riešenie nebude vyhovovať veľkým stranám a nebudú ho podporovať, pretože súčasný systém im plne vyhovuje, aby do lokálnych štruktúr dostali čo najviac svojich kandidátov majoritným systémom volieb.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? 

„Veľmi zničená cesta je napríklad pri „Spoločenskom pavilóne“. Bohužiaľ cesta je vo vlastníctve súkromníka. Tam máme obmedzené možnosti riešenia. Avšak ako som písal, viete si sadnúť s majiteľmi a hľadať prieniky spolupráce, motivácie, tam treba hľadať posledné nádeje na riešenia. Takýchto problematických ciest je viac. Treba vyhrnúť rukávy a pustiť sa do toho. Takisto treba sedieť na meste a presadzovať peniaze do našej mestskej časti. Na cesty, na školy, všade, kde má mesto zodpovednosť.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť? 

„Tam, kde je to z hľadiska bezpečnosti nutné a pomôže to, určite budem podporovať riešenia, ktoré zabezpečia verejné osvetlenie. Ale primárne je podstatné, aby sme takéto riešenia ani nepotrebovali. Na toto som odpovedal už v otázke č. 5.“


 

Miroslav Tuleja, Mgr. MBA, LL.M. , 45 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice – Západ? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Za najväčšie negatívum v súčasnosti považujem zlyhanie komunikácie a informovanosti občanov o základných otázkach týkajúcich sa financovania a fungovania mestskej časti. Občania musia byť informovaní, na čo sa využívajú rozpočtové zdroje, aby mali možnosť posúdiť, či sa vynakladajú účelne, efektívne a hospodárne. Ako prioritu vidím vyššiu úroveň otvorenosti a transparentnosti samosprávy v procese realizácie verejných obstarávaní, pri zverejňovaní rozpočtu, všetkých objednávok a zmlúv, ktoré mestská časť uzatvorí t.j. na nákupy, predaj, prenájmy, služby a to aj nad povinný rámec zákona na web stránke mestskej časti. Taktiež zriadenie online aplikácie, kde by obyvatelia mohli prispievať svojimi podnetmi k riešeniu problémov.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Nakoľko kandidujem ako nezávislý kandidát, mojou ambíciou bude dosiahnuť konsenzus otvorenou komunikáciou s miestnym zastupiteľstvom v prospech občanov mestskej časti. Toto vnímam ako základ efektívneho fungovania samosprávy, a o toto sa budem usilovať ako o prvý krok. Druhým krokom bude príprava rozpočtu na rok 2019, ku ktorému sa budú môcť vyjadriť aj poslanci mestskej časti. Tretím krokom bude snaha o zefektívnenie činnosti miestneho úradu, v zmysle zlepšenia prístupu vo vzťahu k občanom a k riešeniu ich problémov, ale aj pri plnení svojej úlohy výkonného orgánu pri realizácii zásadných rozhodnutí a dosahovaní stanovených cieľov.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Pri projektoch mesta musíme vychádzať z Akčného plánu rozvoja mestskej časti  Košice-Západ na roky 2017 – 2019. Akčný plán sa vypracováva na obdobie 3 rokov, čiže rozbehnúť novú investičnú prioritu bude možné až po schválení ďalšieho Akčného plánu. Finančné zabezpečenie jednotlivých projektov vychádza z finančných možností rozpočtu mestskej časti, či už interných, alebo externých zdrojov. Keďže tých finančných prostriedkov na rozvoj nie je mnoho, mojou "top" prioritou by preto bolo komplexné riešenie cyklistickej dopravy, o ktorú občania mestskej časti už dlhodobo žiadajú a na financovanie ktorej by som sa pokúsil využiť Európske štrukturálne a investičné fondy (EŠIF) v rámci konkrétnych operačných programov.„

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Parkovanie musí byť jednotné  v celom meste, aby vodiči nemuseli rozmýšľať, v ktorej MČ sa nachádzajú. Je potrebné presadiť nový jednotný návrh parkovacej politiky v meste. Výnosy z parkovania nesmú ísť na účet súkromnej firmy, ale do rozpočtu mesta. V rámci rezidenčných  zón parkovania, tie by som rozdelil v pomere 65 - 80 % parkovacích miest pre rezidentov (s trvalým pobytom v MČ,  t. z. na jednu domácnosť 2 parkovacie karty rezidenta, viac kariet za zvýšený poplatok, karty rezidenta pre nájomcov za poplatok), ďalších 10 - 15 % pre vozidlá bez parkovacej karty (návštevy). Zvyšných 10 % by som vyhradil pre boxy pre ZŤP občanov, ktorí sú vlastníkmi parkovacích preukazov. Na rozšírenie existujúcich parkovacích miest medzi blokmi by som odporučil použitie zatrávňovačov, čím by sme docielili zvýšenie parkovacích plôch a zachovanie zelene. Rozšírenie parkovacích miest by som riešil aj vybudovaním záchytného parkoviska pre cezpoľných a dodávkových vozidiel podnikateľských subjektov, ktoré majú sídlo v mestskej časti a ktorým bolo zakázané parkovať na parkoviskách bez toho, aby im bola ponúknutá iná alternatíva.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Pokiaľ sa jedná o bezdomovcov - v prvom rade spolupracovať s mestskou políciou, ktorá je kompetentná konať v tejto veci. Pokiaľ sa daná osoba nedopúšťa priestupku, mestská polícia konať nemôže. Pokiaľ však takáto osoba vzbudzuje verejné pohoršenie, osoba môže byť vykázaná z miesta. Je preto potrebné pre týchto ľudí vybudovať zariadenia, kde im podajú pomocnú ruku a pomôžu im zaradiť sa  do bežného života, "postaviť sa znovu na nohy". Pokiaľ sa jedná o minoritnú skupinu obyvateľov t.j. rómskych obyvateľov prevažne z Luníka IX., spolupracovať so splnomocnencom vlády pre rómsku komunitu, robiť osvetu od útleho veku,  socializovať obyvateľov a učiť ich hygienickým návykom, vytvárať u nich pracovné návyky, učiť ich finančnej gramotnosti, pričom je nutné nezatracovať ich a hlavne u nich vzbudiť dôveru, že sa dokážu začleniť do spoločnosti a byť jej prínosom. V spolupráci s ÚPSVaR a Nástrojov AOTP v zmysle § 52/ - Príspevkom na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec zákona č. 5/2004 o službách zamestnanosti, ktorej cieľom je podpora udržiavania pracovných návykov dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi, by som využíval zamestnávanie dlhodobo nezamestnaných UoZ. Uvedené osoby by pod vedením koordinátorov vykonávali práce akými sú hrabanie pokosenej trávy, kosenie, zber odpadkov, odpratávanie snehu a pod., čo sa osvedčilo a realizuje aj v ostatných mestách. Takouto formou by som dal uvedeným skupinám možnosť začleniť sa do spoločnosti a zároveň tak aj zvýšil čistotu prostredia na sídliskách a odstránil nedostatočné zabezpečenie čistenia verejných priestranstiev mestským podnikom Správou mestskej zelene mesta Košice.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál tu stále je, no súčasné vedenie nereflektovalo na požiadavky občanov a svojimi nerozvážnymi rozhodnutiami docielilo len zahusťovanie výstavby, z ktorej profitovali len developerské spoločnosti a nie občania, preto čo sa týka nových stavieb, vydal by som stavebnú uzáveru, aby nepribúdali nové stavby a nezahusťovala sa mestská časť, pokiaľ nebude vyriešený problém s miestom hlavného architekta mestskej časti, a vytvorením chýbajúcej urbanistickej štúdie rozvoja bytovej výstavby mestskej časti, čím by sa zabránilo zhoršovaniu dopravnej situácie v mestskej časti, výstavbe v rozpore s architektonickým riešením a nadmernému zahusťovaniu výstavbou ďalších obytných domov na úkor zelene v rozpore s architektonickým riešením. Do uvedeného času by som zatiaľ na voľných plochách vybudovával komunitné centrá, sociálne zariadenia, relaxačné a športové zóny, prípadne venčoviská a cvičiská pre psov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Ako si predstavujete rozvoj cyklochodníkov v MČ?

„Revitalizácia a rozšírenie zelene je jednou z priorít môjho programu, v rámci ktorého sa budem zasadzovať  o vytvorenie, revitalizáciu a rozširovanie existujúcich multifunkčných ihrísk na jednotlivých Luníkoch pre dospievajúcu mládež, kde by mohli tráviť svoje voľno-časové aktivity (napr. na Matúškovej ulici, prípadne v spolupráci s VÚC na Popradskej ulici). V rámci zlepšovania cyklistickej infraštruktúry, vytvoril by som cyklistické jazdné pruhy s prepojením na siete cyklotrás, a hľadal riešenia na zriadenie čoraz viac populárnej mestskej požičovne bicyklov (bikesharing), a priestorov na zriadenie elektrických nabíjacích staníc pre bicykle a malé energetické zariadenia. Na realizáciu cyklochodníkov by som sa snažil využívať projekty, ktoré sú podporené zo štrukturálnych a investičných fondov EÚ. Prostriedky z Európskej únie pre nové programové obdobie 2014 - 2020 by som hľadal v rámci konkrétneho operačného programu (OP), a to najmä: OP Integrovaná infraštruktúra; IROP 2014-2020 Gestora programu: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Prioritná os: 1. Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Bezpečnosť občanov. Tú by som posilnil zvýšením počtu príslušníkov mestskej polície, výkonom služieb vo večerných hodinách v parkoch, rozšírením kamerového systému hlavne na Triede SNP a Luníku I. a II., ako aj na miestach, kde možno predpokladať vandalizmus a výskyt neprispôsobivých občanov, ktorí znepríjemňujú život obyvateľom mestskej časti svojím hlučným správaním a znečisťovaním okolia. V spolupráci s ÚPSVaR a Nástrojov AOTP v zmysle § 52a/ - Príspevkom na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby zákona č. 5/2004 o službách zamestnanosti, ktorej cieľom je získanie praktických skúseností pre potreby trhu práce, by som sa snažil  zriadenie rómskych hliadok, do ktorých sa vyberajú  najšikovnejší spomedzi minority, a tí by dostali šancu zlepšiť si svoj životný status a finančnú situáciu na obdobie počas trvania projektu. Svojou prirodzenou autoritou v komunite by tak zároveň dbali na bezpečnosť a zabraňovali potulovaniu sa po sídliskách a predchádzali nepriaznivým javom ako napr. fetovaniu a týraniu zvierat.“

„Multifunkčné ihriská pre dospievajúcu mládež. Tú by som vytvoril revitalizovaním nevyužívaných objektov vo vlastníctve mesta/mestskej časti. Taktiež by som sprístupnil existujúce športoviská, ktoré sú v areáloch škôl. Podporoval by som aj snahu obyvateľov mestskej časti zapojiť sa do súťaží prostredníctvom hypermarketov, ktoré ponúkajú finančné prostriedky na vybudovanie takýchto ihrísk.“

„Parkovacia politiku v mestskej časti. Tu by som prehodnotil tak, aby jej cieľom bolo rozšírenie voľných parkovacích miest v prospech občanov na miestach ako sú nemocnice, školy, škôlky a úrady. Zároveň by som prehodnotil umiestnenie už existujúcich krytých uzamykateľných kontajnerovísk, ktoré boli zriadené na úkor parkovacích miest. Parkovaciu politiku by som riešil a vytvorením nových parkovacích miest za použitia zatrávňovačov (napr. na ul. Popradská pred komplexom TITUS, na ul. Hronská) a vytvorením záchytného parkoviska pre firemné dodávkové vozidlá, ktoré majú sídlo firmy v mestskej časti.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Mestská časť Košice-Západ už dlhodobo rieši jeden z takýchto problémov. Ide o priestor pozemkov pod parkom Borovicový Háj, kde doteraz mestská časť nedospela ku konsenzu s pôvodnými vlastníkmi. Namiesto zaplatenia kúpnej ceny, na ktorú si mestská časť vytvára rezervu, a nasporenie danej čiastky je v nedohľadne, by som do času úplného odkúpenia daných pozemkov bez navýšenia ceny, navrhol vlastníkom uvedených pozemkov prenájom uvedených priestorov mestskou časťou, v rámci ktorej by mestská časť sa zaviazala, že zabezpečí vyčistenie, rekultiváciu, prípadne revitalizáciu uvedeného parku tak, aby sa stal bezpečným prostredím pre voľno-časové aktivity obyvateľov Terasy.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Myslím si, že počet liniek autobusovej a električkovej dopravy je v súčasnej dobe dostatočný. Dal by som však možnosť občanom mestskej časti vyjadriť sa ku grafikonu jázd a ich napojeniu na ďalšie spoje. Čo sa týka kultúry cestovania, tak tá sa v posledných rokoch výrazne zlepšila. Stále je však na nej čo zlepšovať.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„MČ vznikali postupnou výstavbou, nárastom obyvateľov a s rozvojom mesta. Formovali sa niekoľko desaťročí, majú svoju históriu a tradíciu. Zlúčenie alebo zrušenie jednotlivých mestských častí je v súčasnosti nereálne. Samozrejme každý by rád počul o ich zlúčení do jedného celku a tým o ušetrení finančných prostriedkov na chod jednotlivých mestských častí, no vytvoriť, zrušiť, zlúčiť alebo rozdeliť mestské časti môže jedine mestské zastupiteľstvo všeobecne záväzným nariadením. Som skôr za posilnenie kompetencií mestských častí, nakoľko len tie vedia s týmito kompetenciami účelnejšie, hospodárnejšie a efektívnejšie nakladať.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? 

„Vyžadujú si to hlavne chodníky, cesty a schodištia, ktoré nespĺňajú požiadavku na bezbariérový prístup, t.j. sú problémové pre ŤZP, mamičky s kočíkmi, pre korčuliarov, deti na kolobežkách, ktorých je v mestskej časti mnoho, a preto ich vymenovanie by bolo zbytočné. Osobitnú pozornosť však bude potrebné venovať aj dlhodobo zanedbávaným medzi blokovým priestorom. Na ich revitalizáciu by som využíval projekty, ktoré sú podporené zo štrukturálnych a investičných fondov EÚ. Prostriedky z Európskej únie pre nové programové obdobie 2014 - 2020 by som hľadal v rámci konkrétneho operačného programu (OP), a to najmä: OP Integrovaná infraštruktúra; IROP 2014-2020 Gestora programu: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Prioritná os: 4. Zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť? 

„Osvetlenie si vyžaduje komplexnú výmenu za energeticky efektívnejšiu variantu. Na to sú však potrebné značné finančné prostriedky ako aj spracovanie a odsúhlasenie projektu miestnym zastupiteľstvom. V rámci rozpočtu mestskej časti si myslím, že je možné zabezpečiť opraviť minimálne nefungujúce osvetlenie v Zuzkinom parku na Luníku I., čím by sa zvýšila aj bezpečnosť obyvateľov v danej lokalite.“


 

Marcel Vrchota, Mgr. 33 rokov (KDH, SaS, OĽaNO, NOVA, Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska, Sme rodina - Boris Kollár, SMK – MKP)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice – Západ? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Podľa mňa je to bezpečnosť a príliš malé kompetencie. Mestská časť nemá v správe takmer žiadne chodníky, údržbu zelene, materské školy, pretože tieto kompetencie má podľa štatútu mesto Košice. Iné mestské časti však niektoré kompetencie majú. Obyvatelia sa mi často sťažujú na neprispôsobivých občanov. Tieto problémy chcem riešiť zmenou štatútu mesta Košice, zvýšením počtu mestských policajtov pre mestskú časť, a budem navrhovať zmenu legislatívy cez poslancov NR SR.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Rád by som urobil podrobný audit vlastníctva a záväzkov mestskej časti, predĺžil úradné hodiny do 18:30 aspoň počas dvoch pracovných dní a pripravil rozvojový plán mestskej časti. To je základ na to, aby som mohol kvalitne plniť svoj program a zlepšovať život v našej mestskej časti.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Jednoznačne oprava chodníkov a parkovacie miesta v spolupráci s magistrátom. Po tom, ako sa MČ posilnia kompetencie, mám pripravený rad ďalších riešení.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Prijatím ďalších opatrení v organizácii dopravy. Plánujem navýšiť rozpočet na vybudovanie zelených parkovacích miest a v spolupráci s magistrátom by sme sa snažili budovať zelené parkovacie domy.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Často to nie sú občania s trvalým pobytom v mestskej časti. Riešením je navýšenie počtu mestských policajtov, posilnenie terénnej sociálnej práce a postupnými zmenami legislatívy. Slušní ľudia nemôžu trpieť pre zopár delikventov.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Na masívne rozrastanie priestor už veľmi nevidím. Som proti chaotickému zahusťovaniu, lebo tým by utrpela kvalita bývania súčasných obyvateľov. V Košiciach sú na novú masívnu výstavbu vhodnejšie lokality. Pripravovaný územný plán ráta výhľadovo s inými územiami „na rozrastanie“ Košíc.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Ako si predstavujete rozvoj cyklochodníkov v MČ?

„Rád by som presadil sfunkčnenie komunitnej záhrady, ktorú súčasné vedenie nedokázalo sprevádzkovať, rozšíril podporu starostlivosti o predzáhradky a revitalizoval vnútro bloky. Nové parkovacie miesta, ale aj rekonštrukcia existujúcich by sa mali budovať ako zelené parkoviská, kde sa použijú ekorastre, teda zatrávňovacie tvárnice. Čo sa týka cyklochodníkov, tam je veľkou výzvou prijatie nového územného plánu, kde sa s cyklochodníkmi počíta. Ich budovanie maximálne podporujem, ale aj v tomto prípade je nevyhnutná spolupráca s magistrátom. Stále absentuje prepojenie mestských častí pre cyklodopravu. Podporujem rozvoj elektromobility a bikesharingu.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„V prvom rade je to nerovnováha medzi kompetenciami mesta a mestských časti. Často sa rozhoduje o nás bez nás. Problémom je aj pasivita mestskej časti, slabá komunikácia s občanmi a bezpečnosť. Zmena štatútu mesta Košice je nevyhnutná, lebo inak sa mestské časti nevymotajú z kruhu a budú naďalej stagnovať. V otázke komunikácie s občanmi chcem v prípade zvolenia usporadúvať pravidelne stretnutia s občanmi, a aktívne ich oslovovať, aby som mal informácie o tom, čo si vyžaduje zásah mestskej časti z prvej ruky. Na druhej strane chcem, aby aj občania mali aktuálne informácie o tom, čo sa chystá a boli na zmeny pripravení. Vzájomná komunikácia je pre budovanie dobrého vzťahu kľúčová. To je v každom vzťahu. Obyvatelia nie sú iba čísla v exceli a nemôžeme čakať, že si prídu pozrieť nástenku na miestnom úrade. Musia mať pocit, že sa o nich mestská časť naozaj zaujíma. Potom sa aj oni budú zaujímať o dianie vo svojom okolí. V otázke bezpečnosti je jednoznačne navýšenie počtu hliadkujúcich príslušníkov mestskej polície a zabezpečenie kvalitného kamerového systému v kritických miestach.  Podporujem tiež projekt otvorenej samosprávy.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Áno evidujem, v prípade jedinečného Borovicového hája, alebo Asanačného pásma. Aj tu je nevyhnutná spolupráca s mestom.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Myslím, že áno, ale vždy to môže byť lepšie. Napríklad linka č. 17 sú rezervy vo frekvencii a dodržiavaní cestovného poriadku. Chýbajú trolejbusy, ale to je už skôr o forme dopravy.  A taktiež cyklodoprava trpí nedostatkom cyklochodníkov.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Myslím, že problém Košíc nie je v počte mestských častí, ale v ich nefunkčnom usporiadaní bez náležitých kompetencií a zodpovedajúceho prerozdeľovania financií.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? 

„Situácia na hlavných ťahoch je uspokojujúca, takmer všetky ďalšie úseky si vyžadujú opravy.. V prípade zvolenia je cesta vybojovať si kompetencie, alebo potom tvrdo žiadať mesto, aby ich opravilo. Iná cesta nie je.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť? 

„To je taká istá situácia ako v prípade ciest. Mestská časť Košice Západ ich nemá vo svojej správe, a osvetlenie spravuje tiež Magistrát. Osobne si myslím, že situácia nie je vyhovujúca. Najmä na priechodoch pre chodcov je to vo večerných hodinách veľmi nebezpečné a chodca zbadáte len na poslednú chvíľu.“


Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre