Problém je v komunikácii.
Župan košického kraja Rastislav Trnka na ostatnej tlačovej konferencii hovoril o pláne budovať kostrovú sieť cyklotrás. Smelé ambície sú však podľa neho brzdené štátnymi podnikmi. Konkrétne ide o Lesy Slovenskej republiky, Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) a Slovenský pozemkový fond. Komunikačných problémov je údajne viacero.
„Dlhodobo tu bojujeme s tým a nie je možné ďalej takto pokračovať, keďže máme vybudovať ešte nejakých 630 kilometrov cyklotrás a cyklociest v našom kraji. Nie je možné pokračovať tak, že dva roky nemáme odpoveď na jednotlivé úseky alebo počúvame výhovorky, obštrukcie, alebo nám dávajú dodatočné podmienky, ktoré sa nezakladajú na ničom, len na akejsi ľubovôli konkrétnych úradníkov,“ povedal Trnka.
V rámci problémov sú podľa neho najmenšie so štátnymi lesmi. Vedúca odboru komunikácie Lesov SR Daša Makanová ubezpečuje o dodržiavaní 30-dňovej komunikačnej lehoty. Lesy zároveň apelujú na prechod ťažkých mechanizmov, ktoré by mali na úzkych cyklotrasách problém.
„Celú tú prácu si vieme predstaviť, že odrobíme my. Aj ten úvod zafinancujeme my, avšak jednoducho musí tu byť základná súčinnosť štátnych orgánov a tieto štátne orgány si musia uvedomiť, že my pracujeme na verejnoprospešných stavbách v prospech ľudí a čím ďalej, tým viac sú tu aj požiadavky investorov, ktorí prichádzajú do nášho kraja,“ vysvetlila Makanová.
Štátne lesy nepokladajú za verejný záujem súkromné aktivity niektorých záujmových skupín len za účelom vyčerpania finančných prostriedkov. Spomedzi investorov spomínaných županom ide hlavne o švédske Volvo, ktoré má od mesta a kraja sľúbenú novú cykloinfraštruktúru. Zatiaľ však na konkrétnej trase nie je zhoda. Kraj má v pláne budovať dve cyklotrasy, z ktorej jedna je súčasťou kostrovej siete v rámci celej župy. Pri komunikácii s SVP ide najmä o povolenie budovať cyklotrasy na hrádzach a úsekoch popri riekach.
„SVP podporuje budovanie vhodných cyklotrás na existujúcich hrádzach v správe nášho podniku, avšak ide o náročný administratívny proces. Preto vítame iniciatívu, ktorá by zákonné postupy uľahčila a samosprávy by tak mohli budovať a následne spravovať cyklotrasy,“ uviedol hovorca SVP Marián Bocák.
Podľa župana sú práve vodné nádrže vďaka spevnenému povrchu ideálnym miestom pre jednoduchý a finančne nenáročný rozvoj cykloturizmu. Slovenský pozemkový fond sa nám do uzávierky nestihol k veci vyjadriť.
Autor: RÁDIO KOŠICE