Štrajk odborárov DPMK sa zrejme predĺži, linka H premáva iba v hodinových intervaloch

KošiceSpravodajstvo

Aktualizované 16.00 hod.

Do dnešného časovo neobmedzeného ostrého štrajku Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sa zapojili všetci zamestnanci. Výnimku tvoria štyria vodiči, ktorí obsluhujú dopravu k nemocniciam.

„Dnes ráno sme vyhlásili ostrý štrajk, ktorý bol avizovaný 12. februára a bol oznámený mestu Košice. Včera (13.2.) vyšla tlačová správa mesta Košice, že oni nevedia, čo chceme a že s nimi nerokujeme,“ vyhlásil na dnešnom protestnom zhromaždení odborárov DPMK predseda Základnej organizácie vodičov v mestskej hromadnej doprave (MHD) Ivan Horváth.

Predsedníčka základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMK Andrea Vindišová predpokladá, že štrajk bude pravdepodobne pokračovať aj v stredu 15. februára:

„Dnes o 11.45 hod. začne rokovanie, ktorého sa zúčastní aj vedenie mesta a uvidíme, s akou ponukou príde a podľa toho sa rozhodneme o ďalších krokoch. Ak prídu s ponukou, ktorá nebude výhodná pre zamestnancov tejto spoločnosti, pre MHD v tomto meste a pre občanov tohto mesta, tak určite naplníme slová časovo neobmedzeného ostrého štrajku.“

V metropole východu premáva linka H, ktorá vozí cestujúcich do nemocnice na Triede SNP a na Rastislavovej ulici. Dopoludnia fungovala v 15-minútových intervaloch, momentálne premáva v hodinových intervaloch, čo potvrdil dispečing DPMK:

„Na linke H nastanú zmeny odchodov. V čase 13.45 táto linka nepôjde a od 14.00 bude fungovať v intervale raz za hodinu, stále na celú.“

Foto
Do dnešného časovo neobmedzeného ostrého štrajku DPMK sa zapojili všetci zamestnanci / KOŠICE ONLINE

Podľa predbežných informácií by mal štrajk pokračovať aj zajtra. Andrea Vindišová pre Rádio Košice uviedla, že je rada, že sa zmobilizovalo toľko zamestnancov:

„Z pohľadu zástupcu zamestnancov DPMK to je super, z pohľadu občana mesta by som sa im chcela ospravedlniť, že sme im spôsobili istý nekomfort. Ale doprava sa bez peňazí robiť nedá.“

Dodala, aj to, do kedy plánujú štrajkovať.

„Dokiaľ nedostaneme ponuku, ktorá by vyhovovala zamestnancom a občanom tohto mesta, čo sa týka kvalitnej dopravy. Zatiaľ sme neobdržali žiaden kompromis, žiaden návrh. Takže necháme sa prekvapiť a uvidíme, čo nám donesú.“

Foto
Štrajk by mal pokračovať aj zajtra / TASR

Generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák uviedol, že boli donútení drasticky šetriť a momentálne majú najväčšie úspory a najlacnejší vozokilometer na Slovensku. Vďaka zavedeným opatreniam tak majú v pokladnici okolo 900-tisíc eur. Stále však nie sú schopní prevádzkovať verejnú dopravu v plnom rozsahu. Od mesta preto požadujú 36 miliónov eur na dofinancovanie, radnica im však ponúka iba 26 miliónov.

„Je to na udržanie, pretože len 3,5 milióna z tých 10 miliónov eur tvorí nafta, potom je tam milión na teplo, ďalší milión na plyn a sú tam ďalšie položky. Takže minimálne 6 miliónov sú len náklady, ktoré máme zvýšené z dôvodu súčasnej kritickej situácie vo svete,“ uviedol Padyšák.

V týchto chvíľach už prebieha rokovanie DPMK s mestom, avšak bez primátora Polačeka, ktorý mal dlhodobo naplánovanú pracovnú cestu do Bratislavy. Padyšák očakáva, že sa dohodnú a MHD bude v meste naďalej zabezpečená. Mesto však argumentuje tým, že autobusmi či električkami cestuje menej ľudí a to preň nie je výhodné.

„Financie a fakty hovoria jednoznačnou rečou. Dopravný podnik dostáva o 40 percent väčší príspevok od mesta Košice za posledných 5 rokov. Žiadame iba to, aby Dopravný podnik optimalizoval riadenie, chceme modernú dopravu, ktorá je funkčná. V aktuálnej finančnej situácii je pre nás neúnosné, aby v Košiciach jazdili poloprázdne autobusy a električky. My sme za konštruktívny dialóg, chceme komunikovať a veríme, že sa dokážeme dohodnúť,“ uviedol hovorca mesta Dušan Tokarčík.

Riaditeľ DPMK to však nepovažuje za relevantnú argumentáciu.

„V roku 2019 sme prepravili 78 miliónov cestujúcich, rok 2020 bol prvý covidový rok – tam sme poklesli na úroveň približne 56 miliónov, v druhom covidovom roku – v 2021 – sme spadli až na 46 miliónov cestujúcich a teraz sme sa vrátili na 68 miliónov. Čiže momentálne mám pokles už len nejakých 11 percent voči predcovidovému roku. To znamená, že cestujúci sa vracajú späť do mestskej hromadnej dopravy,“ reagoval riaditeľ DPMK.

Foto
Odborári chcú štrajkom upozorniť na nedostatočné financovanie / TASR

Do ostrého štrajku sa zapojilo 100 percent vodičov koľajovej dopravy a 96 percent autobusovej dopravy, aj to len z dôvodu, že jazdia štyria vodiči, ktorí zabezpečujú linku ku košickým nemocniciam. Zároveň vypravili aj jednu linku 52.

„Včera sa stala neštandardná situácia, keď nás oslovil riaditeľ nemocnice v Šaci, či sme ráno schopní zabezpečiť dopravu sestričiek, resp. zamestnancov nemocnice. Našiel sa vodič, ktorý bol ochotný ráno nastúpiť na linku a odviezť ich. Za to mu, samozrejme, ďakujeme, je to veľmi pekný humánny čin. Čiže, tak, ako sme vypravili linky s označením H pre nemocnice v meste, tak sme odniesli aj personál do nemocnice v Šaci. Je to veľmi pekné gesto a tešme sa z toho, že naďalej funguje takáto atmosféra medzi ľuďmi,“ vysvetlil Padyšák.

Dodal, že na avizovanom rokovaní chcú dosiahnuť to, aby MHD mohla v tomto roku premávať aspoň tak, ako vlani.  Kým mesto vyzýva na optimalizáciu riadenia, DPMK tvrdí, že už zabezpečilo úsporu prevádzkových nákladov. Odborári chcú štrajkom upozorniť na to, že nedostatočné financovanie zo strany hlavného akcionára, ktorým je mesto Košice, ohrozuje ohodnotenie zamestnancov aj pracovné miesta. Ostrý štrajk, ktorý paralyzoval košickú MHD, spôsobil v rannej špičke aj zvýšené zdržanie na cestách v meste oproti bežnému dňu.

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre