Stredoškoláci z východu vytvorili satelity, ktoré raketou vypustili k vesmíru

VýchodSpravodajstvo

Pripravovali sa tak na finále vesmírnej súťaže.

Študenti stredných škôl testovali svoje vlastnoručne vytvorené satelity, ktoré vyniesla do výšky približne 1 km raketa s hybridným pohonom na báze plynu. Satelity sa následne uvoľnili z nosiča a s pomocou padáka a GPS sa vrátili na zem. Študenti si tak testovali svoje zariadenia pred národným finále súťaže CanSat, ktorá je pod záštitou Európskej vesmírnej agentúry.

V rámci súťaže museli vytvoriť satelit do veľkosti plechovky. Jeho súčasťou malo byť napájanie, senzory a tiež komunikačný systém, ktorý musel vo výške jedného kilometra demonštrovať technológiu a bezpečne pristáť. Satelit počas letu a pristátia tiež zbieral a komunikoval dáta s pozemnou stanicou, ktorú si študenti sami pripravili.

Foto
V sekundárnej misii mohli študenti využiť svoju fantáziu / CanSat

Primárnou misiou bolo vysielať a zbierať údaje o teplote a tlaku vzduchu minimálne raz za sekundu pomocou rádiovej komunikácie. V sekundárnej misii mohli študenti využiť svoju fantáziu a vytvoriť tak mohli napríklad systém autonómneho pristávania, analýzu zemskej atmosféry či vývoj rovera. Prorektor Juraj Gazda ocenil funkciu lokálnych mentorov a pedagógov:

„Veríme, že počty tímov v nasledujúcich ročníkoch súťaže budú len stúpať. Súťaže ako táto pomáhajú žiakom stredných škôl určiť si svoje ďalšie smerovanie v živote. Prepojenie vzdelávania s praxou a poradenstvo lokálnych mentorov im môžu dopomôcť vybrať si ich ďalší smer, či už štúdium na vysokej škole alebo realizáciu v praxi. Vždy je však radosť vidieť toľkých horlivých mladých ľudí v snahe ukázať, čo v nich je.“

Na súťaži boli aj tri tímy z Prešova, z toho jeden bol zo Spojenej školy Ľ. Podjavorinskej 22 v Prešove, ktorému sa podarilo vyrobiť prototyp puzdra na 3D tlačiarni.

„Projekt je zaujímavý už svojou komplexnosťou, keďže si študenti môžu vyskúšať vytvoriť zariadenie, ktoré bude merať ľubovoľné veličiny, spracovávať odmerané veličiny a odosielať ich prostredníctvom rádiového signálu do ďalšieho zariadenia, ktoré bude vizualizovať získané veličiny. Kooperáciou viacerých organizačných zložiek (školstvo, veda, firmy) získala táto súťaž postavenie, ktoré z pohľadu strednej školy vnímame veľmi pozitívne,” vyjadril sa učiteľ elektrotechnických predmetov zo Spojenej školy Ľ. Podjavorinskej Pavol Pavlanin.

Dodal tiež, že v súťaži si môžu študenti posilniť svoje odborné a mäkké zručnosti, vyskúšať si prácu v tíme či priniesť inovácie, ktoré v slovenskom školstve podľa Pavlanina chýbajú. Pre tím zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej z Prešova bola zas inšpiráciou televízia.

„Videli sme televíznu reláciu, kde riešili problematiku znečistenia ovzdušia. To nás inšpirovalo aby sme odmerali kvalitu vzduchu a prípadne vedeli aj ponúknuť riešenia. To je aj sekundárna misia pre náš produkt,“ uviedli študenti.

Tretí kolektív z Prešova bol zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej, ktorého súčasťou bola aj mladá študentka Michaela Šoltysová. Na starosti mala padák a konštrukciu satelitu. Skupina z Rožňavy sa zas zamerala na podobnú sekundárnu misiu, a to zistiť intenzitu UV žiarenia a množstvo skleníkových plynov.


 

Komentáre