Krátkodobé väzenie je záležitosťou trestnej politiky.
Denne pribúdajú obete dopravných nehôd či štatistiky o vodičoch pod vplyvom omamných látok. Rovnako si mnohí neváhajú sadnúť za volant aj napriek zákazu viesť motorové vozidlo. Obrátili sme sa preto na rezort spravodlivosti s otázkou, či by nepomohlo sprísňovanie trestov, prípadne okamžité zhabanie auta, ako je to v mnohých krajinách Európskej únie. Hovorkyňa rezortu Barbora Škulová pre Rádio Košice uviedla, že nulová tolerancia u nás je zavedená a krátkodobé väzenie je záležitosťou trestnej politiky, hoci sa využíva málokedy. Zjavne to teda na vodičov nestačí, štátu ale áno.
„Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky považuje súčasnú právnu úpravu za dostatočnú. Ohrozovanie pod vplyvom návykovej látky je trestné. Rovnako aj recidíva, pričom za určitých okolností hrozí páchateľovi až doživotný zákaz činnosti (napríklad viesť motorové vozidlo). Ministerstvo tiež v tejto súvislosti pripravuje projekt zameraný na resocializáciu páchateľov, ktorého súčasťou bude aj doprava. V jeho pilotnej verzii chceme zaviesť napríklad skupinové terapie, ktorých absolvovanie bude podmienkou pre skoršie vrátenie vodičského oprávnenia,“ povedala Škulová.
Podľa pozostalých po obetiach ide ale o výsmech zo strany štátu. Často sú totiž poškodené práve nevinné osoby. Čoraz náročnejšie je tiež odhaliť, ak je vodič pod vplyvom inej návykovej látky, ako je alkohol. Aj preto má Policajný zbor už k dispozícii rýchlotesty na drogy. Ich rozdelenie majú v kompetencii príslušné krajské riaditeľstvá, ktoré testy prideľujú jednotlivým útvarom a hliadkam podľa potrieb. Policajti však podľa Prezídia neabsolvovali žiadne špeciálne školenie, ktoré by bolo zamerané na zisťovanie osobitných príznakov užitia drog. Kedy sa teda začnú kompetentné úrady zaoberať sprísňovaním trestov, je nateraz otázne.
Autor: RÁDIO KOŠICE