Aktualizované: 14.45 hod.
Ministerstvo školstva dostalo od Štátnej školskej inšpekcie návrhy na vyradenie šiestich škôl dvoch zriaďovateľov zo siete škôl a školských zariadení z dôvodu systematického a opakovaného porušovania zákonov na úkor kvality vzdelávania žiakov. Rezort na základe toho v oboch prípadoch podal podnet na Generálnu prokuratúru pre podozrenie zo spáchania trestného činu subvenčného podvodu. Týka sa to Súkromnej spojenej školy Biela voda v Kežmarku a päť súkromných základných škôl, ktorých zriaďovateľom je Kreatívne centrum.
Minister školstva Tomáš Drucker tvrdí, že dôvody sú vážne. V súvislosti s podozrením zo spáchania trestného činu subvenčného podvodu sa podľa jeho slov aktuálne realizuje správne konanie:
„Na Slovensku nie je a nebude miesto pre školy a ich zriaďovateľov, ktorí podvádzajú, v istom spôsobe zarábajú aj na verejných financiách, ale predovšetkým, ktorí nedokážu poskytnúť alebo nechcú, alebo podvodom neposkytujú vzdelávanie pre našich žiakov.“
Najzávažnejším problémom v Súkromnej spojenej škole Biela voda v Kežmarku bola neprimerane nízka odbornosť výučby. Drucker vyhlásil, že v predmetoch informatika, matematika, občianska náuka bola na úrovni nula percent, pričom zákon vyžaduje minimálnu úroveň 70 percent. Inšpekcia počas kontroly súkromných ZŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti Kreatívneho centra zistila aj to, že 22 pedagógov malo vyučovať naraz v troch krajoch, čo je v praxi nereálne.
V Súkromnej spojenej škole Biela voda malo dôjsť k 55 porušeniam zákona. Okrem iného sa nevyučovalo podľa štátnych vzdelávacích programov, rozvrhy boli nereálne a žiaci z rôznych odborov boli spájaní dokopy. Deti sa podľa Druckera reálne nevzdelávali. Priemerná dochádzka žiakov bola na úrovni 15,6 percenta. Napriek tomu škola vykazovala takmer 80 percent, pričom údaje o dochádzke boli nahadzované dodatočne. Zároveň tam chýbali aj odborné učebne, dielne boli nevyhovujúce a nebezpečné. Škola zadávala nepravdivé údaje do rezortného informačného systému, dlhodobo evidovala v rámci riadnej dochádzky aj záškolákov a prijímala žiakov, ktorí nespĺňali podmienky prijatia.
V súkromných školách Kreatívneho centra sa vyše tri štvrtiny žiakov vzdelávali dištančnou formou, čo bolo v rozpore so zákonom. V triedach bola počas vzdelávania zhruba jedna tretina žiakov. Pedagogická dokumentácia bola vedená spätne a dodatočne boli dopĺňané údaje o dochádzke. Riaditelia dvoch týchto škôl nesplnili podmienky a predpoklady na výkon riadiacej funkcie. Organizácia vyučovania bola v rozpore so zákonom a vzdelávalo sa v priestoroch, ktoré neboli súčasťou schválených školských zariadení škôl v rámci siete škôl.
Zdroj: TASR