Na svojom konte má viacero ocenení.
Metropola východu v tieto dni žije nielen športom, ale aj kultúrou, ktorá aj vďaka mladým talentom zažíva rozmach. Medzi úspešných umelcov rozhodne patrí aj východniar Fabián Greš. V detstve ho očaril organ. Aká bola jeho cesta k tomuto netradičnému nástroju?
„Moja cesta sa začala veľmi skoro. Keď som mal nejaké tri – štyri roky, mal som možnosť prvýkrát počuť niektoré skladby pre organ, konkrétne to boli skladby z Bachovej tvorby, ku ktorým som si vytvoril puto, ktoré ma sprevádza až doteraz a myslím, že aj stále bude sprevádzať. Ten zvuk nástroja bol pre mňa vždy kráľovský, majestátny, silný. Nástroj ma fascinoval jednak aj tým, že každý z tých nástrojov má svoje špecifiká, je iný, inak sa správa v danom priestore.“
Organ sa vyznačuje hutnosťou či pestrosťou tónov. Tieto nástroje sú súčasťou nádherných sakrálnych priestorov, ktoré sú tiež veľmi inšpiratívne. Študentov, ktorí sa venujú hre na organe, je v súčasnosti ako šafranu, ale oplatí sa to, i keď uplatnenie absolventov na Slovensku nie je podľa Greša jednoduché:
„Keď sa na to pozriem spätne, tak ja som s myšlienkou ísť na konzervatórium prišiel už na Základnej umeleckej škole (ZUŠ) v Humennom. Ono to nešlo naraz ako náhle rozhodnutie. Už tam som bol viac-menej rozhodnutý, že chcem sa dať na profesionálnu dráhu a študovať ten nástroj aj ďalej.“
Fabián Greš prvýkrát prekročil prah ZUŠ ako trojročný. Talentovaný organista úspešne ukončil šiesty ročník na košickom konzervatóriu a bude pokračovať v štúdiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Na svojom konte má podľa vlastných slov viacero prestížnych ocenení:
„Prvé úspechy prišli už na ZUŠ, keď som bol v triede pána učiteľa Petra Franka. Prvá moja súťaž, ktorú som absolvoval, bola celoslovenská súťaž v Námestove, ktorá sa tam koná každý rok. Ja som tam nešiel s myšlienkou, že idem vyhrať alebo získať nejaké miesto. Ja som tam išiel s myšlienkou, že to idem vyskúšať. Mal som už urobený program, išiel som to zahrať, skúsiť. Vedel som, že tam sú aj žiaci, ktorí sú omnoho skúsenejší a nie sú tam prvýkrát.“
Východniar získal prvé miesto v celoslovenskej súťaži mladých organistov. Ako konzervatorista si pripísal ďalšie úspechy. V Banskej Bystrici si vybojoval striebro a cenu Slovenského hudobného fondu za najlepšiu interpretáciu skladby slovenského autora.
„Posledná súťaž, na ktorej som bol, bola v roku 2025 v Bratislave. Tam som mal prvé miesto, a zároveň cenu absolútneho víťaza celej súťaže. Tak sa mi pritrafilo, že moje štúdium som mohol ukončiť práve takto, za čo som veľmi vďačný. Som veľmi rád, že som mal aj príležitosť reprezentovať jednak školu, ale mať aj takýto úspech,“ doplnil Greš.
Za týmito úspechmi sú však hodiny strávené za organom. Hra na kráľovský nástroj si vyžaduje dokonalú synchronizáciu rúk a nôh, čo potvrdil aj Greš:
„Zvyčajne sú to tri – štyri hodiny denne, niekedy aj viac. Závisí to od toho, či mám pred nejakou súťažou, pred skúškami, či idem niekde hrať. Samozrejme, vtedy tá príprava je časovo dlhšia. Ja som si tiež spočiatku myslel, že čím viac človek cvičí, tak je to lepšie. Ono je to sčasti aj pravda, ale človek neskôr príde na to, že ani nejde o ten čas, ktorý strávi, ale o to, či cvičí s kvalitou a porozumením. Máme ľudí, ktorí sedia za nástrojom aj šesť – osem hodín, ale tam už ide všetko bokom. Človek nie je stavaný na to, aby šesť hodín dokázal koncentrovane pozerať do nôt a pracovať.“
Viacerí profesionálni organisti doprevádzajú svojou hrou či spevom aj bohoslužby. Výnimkou nie je ani Fabián Greš, ktorý začínal v rodnej obci Jabloň pri Humennom. Svoj talent viackrát predviedol aj počas svätých omší v košickej katedrále či Uršulínskom kostole.
„Čo sa týka bohoslužieb, začal som hrávať aj tu. Bol to, samozrejme, pre mňa veľký prínos. Človek sa vyžíval v tom, že môže sedieť v takomto priestore. Samozrejme, aj tá prax, pretože pri hraní omší človek má tú prax, či v improvizácii, alebo v rôznych veciach, ktoré je potrebné pridať do hry. Ja som za túto možnosť veľmi vďačný, že som tu šesť rokov mohol pôsobiť. Každá jedna z tých omší, ktorú som hral, ma postupne posúvala vpred, hoci hrať omše nie je činnosť, ktorá rozvíja hráča po tej stránke v koncertoch, ale rozvíja ho v iných stránkach,“ dodal Greš s tým, že do Dómu sv. Alžbety sa vráti už dnes:
„Je to môj druhý koncert v Dóme sv. Alžbety, ktorý budem hrať. Koncert je organizovaný pri príležitosti 340. výročia narodenia Johanna Sebastiana Bacha. Program bude pozostávať z Bachových diel, ktoré som študoval počas môjho štúdia na štátnom konzervatóriu, čiže celý program zostavím z Bachových diel.“
Ak si chcete vypočuť Bachove diela v podaní Fabiana Greša, zavítajte v sobotu 28. júna o 19.45 hod. do košickej katedrály.