Textu majú deti aj rozumieť, nielen ho mechanicky čítať

KošiceSpravodajstvo

Ukážkovú hodinu tvorivého písania a dramatizácie v piatok na košickej škole predstavili zhruba 40 žiakom a ich pedagógom z ôsmich základných škôl Košického a Prešovského kraja.

Ako riešiť slabé čítanie v čase mobilov a internetu, keď sa deťom nechce porozumieť tomu, čo čítajú? Odpoveď na túto otázku počas uplynulých dvoch rokov v rámci programu Erasmus+ hľadalo päť základných škôl z piatich krajín EÚ - Chorvátska, Lotyšska, Španielska, Talianska a Slovenska. Na Slovensku sa tomuto problému v projekte Flip&Movie venuje košická Základná škola (ZŠ) s materskou školou (MŠ) na Želiarskej ulici. Išlo o prezentáciu výsledku dvojročnej práce a zároveň začiatok jeho šírenia na ďalších školách na Slovensku.

Foto
Deti netradičná hodina zaujala / TASR

Ukážková hodina, počas ktorej žiaci učia žiakov, vychádza z dvoch hlavných výstupov, na ktorých participovala každá partnerská krajina. Prvý má podobu metodického materiálu v tlačenej aj digitálnej podobe a je súhrnom najlepších tvorivých a inovatívnych metód používaných na výučbu čítania a písania v partnerských krajinách. Druhým výstupom je unikátna vzdelávacia internetová hra Storyinventor, ktorej cieľom je rozvíjať jazyk, komunikačné, expresívne a rozprávačské zručnosti žiakov. Výstupy tejto hry žiaci  hneď prepájali s tvorbou komiksov a dramatizáciou.

V priebehu projektu Flip&Movie žiaci a učitelia tvorili v partnerských krajinách. V Španielsku sa venovali herectvu a dramatizácii. V chorvátskom Zadare spoznávali interaktívnu edukačnú hru Storyinventor a zabávali sa pri tvorbe komiksov. V talianskej Pescare si s odborníkmi reálne vyskúšali výrobu filmu a knihy. Čítanie s porozumením a tvorivé písanie zúčastnené školy prepájajú s používaním IT a s inovatívnymi metódami vo výučbe.

Foto
Na snímke obrátená ukážková hodina unikátneho spôsobu tvorivého písania v ZŠ s MŠ Želiarska / TASR

ZŠ s MŠ na Želiarskej je jedinou štátnou školou v Košiciach s celodenným vyučovaním angličtiny od troch rokov. Ambíciou jej vedenia a pedagogického zboru je prepájať osobný svet s globálnym od útleho detstva. Aj preto tamojšie deti od troch rokov hravým spôsobom za pomoci medzinárodného projektu e-Twinning zažívajú príbehy kníh, ktoré menia svet, napríklad Malého princa od Antoina de Saint-Exupéryho.
Šírenie praktických postupov zameraných na čítanie s porozumením na základnej škole a hravá príprava detí na ich budúce vlastné čítanie v materskej škole je aktívnym príspevkom v aktuálnom Roku čitateľskej gramotnosti na Slovensku.

Komentáre