Ide o súčasť modernizácie úseku Poprad-Tatry – Vydrník.
Na východnom Slovensku sa dnes začalo razenie tunela Španí Háj. Ide o dominantnú stavbu v rámci projektu Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, časť A.1 Poprad-Tatry (mimo) – Vydrník. Tunel, ktorý je technicky náročným a významným dielom, bude merať 711 metrov. Okrem iného prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti na 160 kilometrov. Zároveň sa zvýši bezpečnosť, plynulosť a ekologickosť železničnej dopravy.
Minister dopravy Jozef Ráž zdôraznil, že výstavba sa realizuje pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom:
„Je to pre nás všetkých veľmi významný deň. Tento tunel nespája len Poprad so Spišskou Novou Vsou, ale v podstate prepája východ a západ krajiny. Verím, že sa zhotoviteľovi bude dariť plniť všetky míľniky tak, ako ich máme dohodnuté, a že prvé vlaky týmto tunelom prejdú koncom roka 2027.“
Súčasťou oficiálneho spustenia razenia tunela bolo aj požehnanie sochy svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov, ktorá bude počas výstavby symbolicky ochraňovať všetkých pracovníkov.
„Mňa osobne teší nielen fakt, že vidím pokrok na tejto stavbe, ale aj to, že si tradície neuctievajú len železničiari, ale aj profesia stavbárov. A preto aj ja prosím: Svätá Barbora, ochraňuj tento železničný tunel, aby sa mu vyhýbali mimoriadne udalosti,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.
Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad-Tatry – Vydrník, ktorý bude mať nové trakčné vedenia, modernizované stanice, bezbariérové prístupy, peróny, protihlukové opatrenia a dopravné objekty vrátane nadjazdov, podjazdov či podchodov
„Tunel Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou (NRTM). Z celkovej dĺžky tunela 711 metrov bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope. Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41-tisíc metrov kubických horniny vrtno-trhacími prácami, respektíve strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13-tisíc metrov kubických betónovej zmesi,“ uviedol poverený zástupca zhotoviteľa Skanska SK Vladimír Kotrík.
Doposiaľ sa preskúmalo geologické prostredie budúceho tunela Španí Háj, tiež sa stanovili hydrologické pomery a ostatné parametre geomorfologického charakteru tak, aby sa eliminovali riziká spojené s razením tunela. Zhotoviteľ sa zaoberal aj administráciou úkonov v súvislosti s množstvom inžinierskych sietí na preložky s rôznym významom, určením a spôsobom využitia, od lokálnych poskytovateľov telekomunikačných služieb, po veľké elektroenergetické spoločnosti.
V lokalite sa našli nálezy z mladšej doby bronzovej či z obdobia sťahovania národov. Riaditeľ výstavby Vladimír Samek vysvetlil, že práce si vyžiadali nasadenie špičkovej techniky, konkrétne georeferencované 3D skenovanie a monitoring rádioaktivity:
„Georeferencované 3D skenovanie s využitím technológie VIS a SLAM je moderná technológia, vďaka ktorej môžeme presne zaznamenávať tvar aj polohu okolitých objektov kontinuálne počas chôdze, pričom vzniká panoramatická snímka okolia. Vzhľadom na svoj charakter a kompaktný tvar je ideálna na mapovanie zle prístupných priestorov, ako sú napríklad staré banské chodby, šachty či dutiny.“
VIS (Visual Inertial System) kombinuje údaje z kamier a inerciálnych senzorov. Takýmto spôsobom pomáha presne sledovať pohyb zariadenia v priestore. Kamery sledujú vizuálne znaky v prostredí vrátane rohov a textúr, pričom inerciálne senzory zachytávajú zrýchlenie a rotáciu zariadenia. Softvér tieto údaje kombinuje a vytvára trajektóriu pohybu zariadenia v reálnom čase. Technológia SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) lokalizuje zariadenie v priestore, takže určuje jeho polohu a následne vytvára model prostredia, teda 3D mračno bodov. Počas pohybu zariadenia sa zbierajú skenované body. Algoritmus hľadá spoločné znaky v nasnímanom prostredí, porovnáva ich medzi jednotlivými pozíciami zariadenia, čím upravuje jeho polohu. V prípade kombinácie technológií VIS a SLAM vznikne presná 3D mapa bez potreby vonkajšieho merania.
Samek doplnil, že všetky body mračna sa v závere transformujú do záväzného geodetického systému:
„Vďaka tomu vieme presne porovnávať skenované objekty s projektovaným stavom v jednotnom súradnicovom systéme. Pri stavebných prácach, ako je napríklad razenie tunela v blízkosti historických banských diel, má táto technológia veľký význam. Umožňuje odhaliť priebeh podzemných chodieb v súvislosti s trasou tunela, čím výrazne zvyšuje bezpečnosť pri výstavbe a minimalizuje riziká spojené s neočakávanými podzemnými štruktúrami.“
Projekt za takmer 369 miliónov eur bez DPH je financovaný z fondov Európskej únie, konkrétne z Programu Slovensko, a zo štátneho rozpočtu. Stavebné práce by mali byť ukončené v novembri 2027. Modernizácia úseku Poprad-Tatry – Vydrník je súčasťou obnovy severného železničného koridoru Slovenska s cieľom vytvoriť železničnú sieť, ktorá bude spĺňať najvyššie európske štandardy a požiadavky budúcnosti.