Tvorivá deštrukcia v móde

KošiceVašimi očami

Napriek skutočnosti, že „džínsovina“ ako materiál je pomerne „starý,“ je vyjadrením slobody, nespútanosti a mladosti. Roztrhané „džínsy“ či odfarbené riflové košele, výšivky vyjadrujúce symboly a vystrapkané rukávy s kovovými ozdobami upútajú pozornosť.

Foto
Kolekcia má v sebe prvky deštrukcie materiálu v zmysle odfarbenia látky, efektu vystrapkania vlákien, poznačenie materiálu v zmysle vyšívania, či našitia kožených aplikácií  / JP

Už som naznačila môj pozitívny vzťah k experimentálnym technikám výtvarného vyjadrenia. Kreatívna deštrukcia je ďalší spôsob expresívneho prejavu v pozitívnom ponímaní. Myslím tým práve aktívnu fázu hry s textilným materiálom. Hľadanie jeho možností a limitov je často záhadou aj prekvapením zároveň. Výsledkom je zaujímavá textilná kompozícia, avšak pomer náhodného a mieneného je nutné ustrážiť.

Deštrukcia nie je samozrejmou inšpiráciou. Vo svojom význame je to proces relatívne nezvratný. Protikladom je renovácia... Mimochodom, tiež veľmi zaujímavá téma interpretácie módy. Ale o tom až neskôr...

Galéria k článku

Sila expresívnosti a ilúzia dekadencie priťahuje „závan“ rebelstva. Rebelstvo má rado inakosť a dôraz. Je prípustným útočiskom neustálených „duší“ v ich metafore života. Je buď autentickým myšlienkovým vyjadrením alebo dočasnou „skrýšou.“ Čas a sila osobnosti však odpovie.

V módnom priemysle sú dekadentné prvky žiadané práve v kontrastnej kombinácii. Viac či menej, sú pravidelnou súčasťou dizajnérskych kolekcií. Napriek skutočnosti, že „džínsovina“(riflovina) ako materiál je pomerne „starý,“ je vyjadrením slobody, nespútanosti a mladosti. Roztrhané  „džínsy“, odfarbené riflové košele, výšivky vyjadrujúce symboly či vystrapkané rukávy s kovovými ozdobami upútajú pozornosť. Šikovne, dôstojne a esteticky zhotovené sú často správnou a rafinovanou voľbou.

Foto
Kolekcia, s ktorou autorka vyhrala titul Talent sezóny 2006 v Prahe na súťaži Prague fashion Week / JP

Cielená deformita strihov, prevrátené proporcie, zámerné remeselné a krajčírske „nedokonalosti“ či nezvyčajný spôsob prezentácie módy (napríklad zámerne oblečený sveter tak, že hlava je v rukáve, čím sveter získa automaticky asymetrický a avantgardný šmrnc...), to všetko sú čoraz viac populárnejšie tendencie interpretácie v oblasti experimentálnej módy. Ak je deštrukcia súčasťou recyklačného procesu s cieľom renovácie, myšlienka trvalo udržateľnej módy je ďalšou pridanou hodnotou.

Jana

Foto
Jana Polak sa dokáže vyhrať s každým kúskom látky  / JP

JANA POLAK žije a tvorí v Košiciach. Módnemu dizajnu sa aktívne venuje viac ako 10 rokov. Umelecké prostredie v ktorom vyrastala, len podporilo silnú túžbu po sebavyjadrení práve prostredníctvom tvorby. Tú vníma komplexne, ako prelínanie medzi rôznymi druhmi umenia, hľadajúc tak aktuálne potrebný výrazový prostriedok. Ako sama uvádza, práve módna tvorba odhaľuje spôsob myslenia dizajnéra. Aktuálne sa venuje aj módnym workshopom pre deti Fashion Kidlab, rovnako píše pre Košice Online, jej prechádzajúci blog si môžete prečítať tu. Viac na oficiálnom facebookovom profile.

 

Komentáre