Okrem iného je ochrankyňou zákonnosti, bezpečia a transparentnosti.
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) v Košiciach ako prvá na Slovensku zriadila Úrad univerzitného ombudsmana, ktorý vznikol na základe podávania a vybavovania podnetov, sťažností a petícií. V minulosti boli zastrešované Odborom sťažností. Univerzitná ombudsmanka Mária Bujňáková pre Košice Online uviedla, že postrehy a anonymita vyjadrenia študentov a zamestnancov musia ostať zachované:
„Tým, že sa začal proces akreditácie na vysokých školách, tak už bolo nevyhnutné, aby bol zriadený Úrad ombudsmana, ktorý by zastrešoval všetky podnety, ktoré môžu vznikať, a to nielen zo strany študentov, ale aj zo strany pracovníkov a ostatných zamestnancov, dokonca niekedy aj z radov absolventov, pokiaľ boli porušené ich práva počas ich štúdia.“
Ombudsmanka je ochrankyňou zákonnosti, bezpečia a transparentnosti. Jej úlohou je byť mediátorkou a komunikovať s osobou, ku ktorej smeruje podnet. Zároveň vyhľadáva nadriadeného alebo úsek, ktorý môže vyriešiť daný problém.
„V rámci pracovno-právnych vzťahov najnovšie je to problematika home office, čiže to je nerovnosť v zaobchádzaní s pracovníkmi. Môžu sa objaviť aj otázky pracovného prostredia, šikany na pracovisku, nevhodného správania sa. Zo strany študentov to takisto môžu byť otázky, ktoré sa týkajú jednak porušenia niektorých vnútorných predpisov, takisto nevhodného správania sa k študentom zo strany učiteľov,“ priblížila Bujňáková.
UPJŠ sa takýmto spôsobom snaží vytvárať kultivované pracovné, vzdelávacie a sociálne prostredie, v ktorom budú rešpektované práva a dôstojnosť všetkých členov univerzitnej komunity, čo potvrdila aj Bujňáková:
„Osobitne je riešená problematika práve v postavení ombudsmana, a to je sexuálne obťažovanie, ktoré vždy je zásahom do integrity každého. Preto je táto oblasť osobitne pokrytá aj v rozhodnutí rektora, pretože tam nastupuje nielen ombudsman, ale má aj takzvané dôverné osoby, ktoré vyberá ombudsman a vymenuje ich rektor univerzity. Pokiaľ dotyčná osoba nechce tento svoj problém riešiť priamo s ombudsmanom, môže ho riešiť s dôvernou osobou, ktorá bližšie pozná špecifiká jednotlivých pracovísk. Je to veľmi citlivá problematika a venuje sa jej osobitná pozornosť práve aj cez Úrad ombudsmana.“