Má rôzne vzdelávacie zóny, umožňuje tiež tvorbu podcastov.
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) otvorila modernú Triedu budúcnosti, v ktorej sa budú študenti učiteľstva digitálne vzdelávať. Cieľom je, aby si osvojili moderné vyučovacie metódy a prácu s digitálnymi technológiami, ktoré budú môcť využívať vo svojej budúcej pedagogickej praxi.
„Trieda budúcnosti – Future Classroom Lab je koncept, ktorý iniciovala Európska školská sieť - European Schoolnet v spolupráci s viac ako 30 ministerstvami školstva v európskych krajinách. Podporuje inovatívne pedagogické prístupy, ako je projektové a kolaboratívne učenie, čím posúva tradičné metódy vpred. Som presvedčená, že využívanie Triedy budúcnosti vo vzdelávaní učiteľov prinesie vítanú zmenu paradigmy a posilní Filozofickú fakultu UPJŠ v pozícii lídra v príprave budúcich učiteľov,“ uviedla dekanka Filozofickej fakulty UPJŠ Renáta Panocová, ktorá zdôraznila, že v príprave budúcich učiteľov má trieda nezastupiteľné miesto pričom spája teóriu a prax.
Miestnosť je vybavená najmodernejšími digitálnymi technológiami a flexibilným školským nábytkom, ktorý umožňuje rýchlu prestavbu priestoru podľa potrieb výučby. Je navrhnutá tak, aby podporovala personalizované vzdelávanie, čím reaguje na individuálne potreby a spôsob učenia sa každého študenta. Vďaka tomu vzniká podnetné vzdelávacie prostredie, v ktorom sa môžu realizovať inovatívne vyučovacie metódy a rôzne formy spolupráce.
Kľúčovým prvkom Triedy budúcnosti sú podľa vedúcej Katedry pedagogiky Filozofickej fakulty UPJŠ Renáty Orosovej vzdelávacie zóny, ktoré umožňujú rozmanité prístupy k učeniu:
„Zóna bádania je priestorom na experimentovanie, využitie virtuálnej a rozšírenej reality. Zóna spolupráce poskytuje flexibilný priestor na tímovú prácu, skupinové projekty a spoločné riešenie problémov. Zóna vytvárania podporuje multimediálnu tvorbu, nahrávanie a digitálnu produkciu. Zóna prezentácie slúži na spoločné diskusie, vystúpenia a prezentovanie výsledkov práce.“
Zóna sebarozvoja umožňuje individuálnu prácu, štúdium vlastným tempom a konzultácie. Zóna interakcie je dynamickejšia. Je určená na priame zapojenie študentov do vyučovacieho procesu a na rozvoj komunikačných zručností.
Ideálne podmienky na prípravu budúcich učiteľov podľa fakulty v Triede budúcnosti vytvárajú virtuálna realita, zariadenie na tvorbu podcastov, mobilné zariadenia, audiozariadenia a videozariadenia, softvér na tvorbu videí a podcastov, vzdelávacie hry či veľkoformátová dotyková obrazovka. Prispeje to zároveň k tvorbe nových poznatkov prostredníctvom pedagogického výskumu s dôrazom na profesijné kompetencie učiteľa 21. storočia.
Na slávnostnom otvorení sa zúčastnili zástupcovia univerzity a fakulty, pedagógovia a študenti, ktorí si nové priestory priamo vyskúšali.
Zdroj: TASR