V čase incidentu neboli v ňom žiadni cestujúci.
Na odstavnom koľajisku na Hlavnej stanici v Bratislave sa dnes po 8.00 hod. vykoľajil posledný podvozok súpravy vlaku súkromného dopravcu Leo Express. Incident sa podľa jeho hovorcu Emila Sedlaříka stal pri posune jednotky:
„V koľajisku bola výpravcom prehodená výhybka, čo spôsobilo vykoľajenie. Na palube v tej chvíli neboli žiadni cestujúci a nedošlo k zraneniu.“
Vzhľadom na to, že vykoľajenie nastalo v dôsledku chyby zamestnanca správcu infraštruktúry kvôli predčasnému prestaveniu výhybky výpravcom, mimoriadna udalosť nebola podľa Sedlaříka spôsobená chybou dopravcu. Sedlařík dodal, že udalosť je v štádiu vyšetrovania:
„Prevádzka našich spojov nie je touto situáciou nijako ovplyvnená a všetky spoje premávajú podľa cestovného poriadku.“
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré priebežne monitorujú situáciu, reagovali, že prevádzka vlakovej dopravy je zabezpečená bez obmedzení. Vykoľajenie nastalo počas posunovacích prác pri výhybke č. 234, ktorá bola o 10.00 hod., po udelení súhlasu od polície, zamknutá. Doprava na odstavné koľajisko je vedená po novej spojke cez koľaj č. 91.
„Nakoľajenie súpravy bude vykonané pomocou lyžín,“ konkretizovali ŽSR s tým, že odstavné koľajisko slúži na technické úkony, odstavenie a posun prázdnych vlakových súprav. Keďže osobné vlaky týmto úsekom nejazdia, k udalosti nedošlo počas prepravy cestujúcich.
V štatistike mimoriadnych udalostí v železničnej doprave sú medzi iné nehody zaradené predovšetkým prípady zrážok alebo vykoľajenia koľajových vozidiel pri posune, počas výkonu prác na zariadení železničnej infraštruktúry, pri jazde pracovných mechanizmov, po samovoľnom pohybe vozidiel alebo úmyselnom poškodení. Kategória B6 predstavuje menšiu nehodu iného typu, ak sa pri nej zranilo maximálne šesť ľudí alebo nastala škoda nad 20-tisíc eur na železničných vozidlách, infraštruktúre, majetku tretích osôb alebo životnom prostredí. ŽSR vysvetlili, že kategória OU6 znamená ostatnú udalosť zrážky alebo vykoľajenia pri posune, ak škoda nepresiahne zákonom stanovenú hodnotu a nedošlo k vážnym zraneniam:
„Pri dnešnej udalosti zatiaľ nie je stanovená konečná kategorizácia. S istotou môžeme potvrdiť, že došlo k vykoľajeniu jedného podvozku motorovej jednotky.“
O zaradení udalosti rozhodne vyšetrovateľ po vyčíslení škody na základe komisionálnej prehliadky súpravy, prípadných nákladov na opravu infraštruktúry, nakoľajenie a ďalších súvisiacich nákladov. Pri tohtoročných posunovacích činnostiach na odstavných koľajiskách doposiaľ nastali 3 menšie nehody kategórie B6, 21 udalostí kategórie OU6 a včerajšia (9.12.) udalosť, ktorá zatiaľ nemá kategóriu.
Zdroj: TASR

