Začína sa stavať druhý úsek rýchlostnej cesty R2 Šaca - Košické Oľšany.
Nová komunikácia s dĺžkou 14,26 km začína križovatkou Košice, juh a končí križovatkou Hrašovík. Stavba prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4 a vytvorí juhovýchodný obchvat Košíc. Dielo za 132,6 miliónov eur bez DPH zrealizuje pre Národnú diaľničnú spoločnosť združenie Euroviua R2 Šaca, ktoré tvorí Eurovia SK a Eurovia CS.
Poklepanie základného kameňa II. úseku rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Oľšany v pondelok (25.4.) v Košiciach prebehlo za účasti prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej a ministra dopravy a výstavby SR Andreja Doležala.
Výstavba rýchlostnej cesty R2 Šaca - Košické Oľšany s celkovou dĺžkou 24 kilometrov je rozdelená na dva úseky. Prvý úsek Šaca – Haniska, dlhý 6,8 km je vo fáze prípravy. Druhý úsek, Košice, juh – Košické Oľšany,ktorý sa práve začína realizovať,má celkovú dĺžku 14,2 km.
Medzi týmito úsekmi prechádza rýchlostná cesta R2 už sprevádzkovaným úsekom R4 v dĺžke 2,7 km. Po dobudovaní zabezpečí rýchlostná cesta R2 napojenie na diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 na úseku Košice – Milhosť. Tento celok vytvorí juhovýchodný obchvat Košíc, vďaka čomu dôjde k presmerovaniu tranzitnej dopravy mimo zastavané územia mesta Košice a jeho okolia.
„Súčasťou stavby R2 Šaca – Košické Oľšany, II. úsek budú 3 mimoúrovňové križovatky, 13 mostných objektov, 7,2 km protihlukových stien a 52 preložiek inžinierskych sietí. Vybuduje sa aj odpočívadlo Valaliky, ktoré bude slúžiť ako veľké jednostranné odpočívadlo napojené z oboch smerov s kapacitou viac ako 120 vozidiel.
„Objem odkopanej a navezenej zeminy bude približne 2,5 miliónov metrov kubický. Stavebné práce potrvajú približne 3 roky,“ informuje Simona Tančáková, PR manažérka a hovorkyňa spoločnosti Eurovia SK.
Počiatočné práce zahŕňajú vytýčenie trvalých a dočasných záberov, ich kontrolu a vytýčenie existujúcich inžinierskych sietí za účasti ich správcov. Na siedmich miestach sa zriadia vjazdy na stavenisko a osadí sa dočasné dopravné značenie. Vybudujú sa prístupové cesty a zriadi sa 6 stavebných dvorov. Súčasne budú prebiehaťpyrotechnické a archeologické prieskumy.
Na náročnosť stavby vplýva niekoľko faktov - budúca rýchlostná cesta sa kríži s veľkou riekou, železničnými traťami a s cestami I. a II.triedy, ktoré sú z dôvodu blízkosti aglomerácie krajského mesta extrémne vyťažené. Stavba je navyše situovaná v blízkosti obývaných zón a čiastočne aj v záplavovom území.
RÁDIO KOŠICE