Spustenie linky sa však týmto rozhodnutím rezortu dopravy opäť predĺži.
Medzinárodné vlakové spojenie na trase, ktorá spája Krakov, Košice a Budapešť bude zverené dopravcovi vybranému vo verejnom tendri. Pôvodný plán bolo spustiť prevádzku prostredníctvom národných dopravcov, ten sa však napokon zmenil. Podľa rezortu dopravy toto rozhodnutie zvýši konkurenciu, no zároveň môže oddialiť začiatok spojenia, na ktoré cestujúci čakajú už pätnásť rokov.
Varšava doposiaľ nesúhlasila s týmto dopravným uzlom, protestovala ešte pred dokončením pripravovanej trate Podleže – Piekielko. Výstavba tohto úseku sa doposiaľ odkladá. Termín otvorenia sa posunul zo začiatku plánovaného roka 2024 postupne až na rok 2032. Podľa kritikov takýto prístup znamenal odkladanie reálne potrebných spojení pod zámienkou rozsiahlych infraštruktúrnych investícií.
Verejný tender však neznamená, že na trať nevyjdú dopravcovia. O prevádzku sa môžu uchádzať súkromné spoločnosti, ale aj štátni operátori zo Slovenska, Poľska, či Maďarska. Prínos konkurencie by mohol spočívať vo vyššom komforte a lacnejšej medzinárodnej doprave. Verejnosť sa však obáva ďalšieho odkladu spustenia vlakov v čase získavania tendra.
Pôvodné plány podľa portálu rátali so začiatkom prevádzky najneskôr v decembri 2026, pričom nevylučovali aj skorší termín. Slovenská a maďarská strana boli pripravené spustiť vlaky do Krakova už v roku 2025.
Železničná doprava je na vzostupe aj na východe. Ukrajina dokončila trať európskeho rozchodu do Užhorodu a od 14. septembra spúšťa priame spoje do Košíc, Bratislavy, Viedne a Budapešti, pričom v pláne sú aj ďalšie destinácie. Užhorod sa tak stáva hlavným dopravným uzlom Ukrajiny v blízkosti hraníc Európskej únie a NATO. Poľské mestá však zatiaľ na zozname spojení chýbajú, čo svedčí o doterajšom zanedbávaní slovensko-poľskej železničnej spolupráce.
Zdroj: TASR