Udržiavajú ho zanietení priaznivci železničného modelárstva a študenti. Záujemcovia sa naň môžu prísť pozrieť od dnešného dňa do 26. júna.
V posledné dni školského roka si verejnosť opäť bude môcť pozrieť modelové koľajisko Železnično-modelárskeho klubu Strednej priemyselnej školy dopravnej (SPŠD) v Košiciach. Vedúci klubu Martin Balkovský uviedol, že majú za sebou polstoročie fungovania:
„Aspoň my to tak datujeme od roku 1975, hoci prvotné myšlienky a úvahy o vzniku klubu boli už trochu skôr. No výsledok sa objavil v školskom roku 1974/1975.“
Samotné koľajisko sa nachádza v neveľkej miestnosti v suteréne školy a nie je vytvorené podľa žiadnej konkrétnej predlohy. Nachádza sa v pivničných priestor, ktorému je prispôsobené. Dôvodom, prečo bolo umiestnené práve v suteréne je to, že v čase jeho zrodu to bol jediný dostupný priestor v škole, a v pivničných priestoroch ostalo doteraz. Pôvodným zámerom pri vzniku koľajiska bolo jeho využitie pri výučbe dopravných odborov na škole i prenesenie teoretických vedomostí žiakov do praxe.
„Časom sa od toho upustilo, aj pre zmenu osnov,“ vysvetľuje Balkovský.
Verejnosti koľajisko prvýkrát sprístupnili v roku 1994. Najbližšie ho spolu s modelmi ukážu záujemcom v dňoch 24. až 26. júna. Vstup je zadarmo. Vedúci klubu zdôraznil, že cieľom je potešiť najmä deti, ktoré si vláčiky môžu aj ohmatať, či zahrať sa na výpravcu, ak sú na to vhodné podmienky.
Záujem verejnosti počas trvania akcie máva podľa zvyčajne stúpajúcu tendenciu a posledné dni bývajú z hľadiska návštevnosti silnejšie. Štandardne robievajú celotýždňové akcie, tentokrát ale zvolili tri dni, aj vzhľadom na záver školského roka. Koľajisko aj vláčiky sú 87-krát menšie, ako ich reálne predlohy. Pokiaľ ide o rozloženie koľajiska, disponuje hlavnou traťou s osobnou aj nákladnou stanicou a dvoma lokálnymi traťami. Majú tiež úzkorozchodnú trať.
„Nešpecializujeme sa na konkrétnu železničnú éru, ale snažíme sa prezentovať rôznorodosť železničnej dopravy. Máme TGV (vysokorýchlostné vlaky francúzskych železníc) aj súčasné súpravy osobných vlakov. Taktiež prezentujeme rôzne železničné správy, súkromné aj štátne, zo Slovenska aj zahraničia. Prevažujú ale naši dopravcovia,“ uviedol Balkovský.
Usilujú sa prezentovať aj nákladné vlaky, aby si malí návštevníci vedeli predstaviť, čo sa na železnici zvyklo prevážať, a čo sa na nej preváža v súčasnosti. Hodnotu koľajiska a zbierky modelov nemožno peňažne vyčísliť. Sú v ňom totiž obsiahnuté aj nespočetné hodiny práce a množstvo energie viacerých generácií modelárov.
Na vykrytie jedného školského roka koľajisku postačuje niekoľko stoviek eur. Financie získavajú z dobrovoľných zbierok, teda z akcií pre verejnosť, ale aj zo sponzorských darov. Najdrahšou položkou sú samotné modely, rušne a vozne. Niektoré získavajú od darcov, napríklad prepravcov či výrobcov. V súčasnosti disponujú zhruba 570 modelmi, každý jeden model je zaevidovaný a má priradené jedinečné číslo.
Koľajisko je v súčasnosti do veľkej miery duplikátom pôvodného. Predchodcovia pri vytváraní koľajiska využili koľajnice, ktoré mali základ z ocele a boli potiahnuté meďou.
„Lenže tým, že sme v pivnici a je tu zvýšená vlhkosť, takže tie medené koľajnice zakaždým zoxidovali. Vláčiky potom nejazdili spoľahlivo. Naši predchodcovia to čistili šmirgľom, prešúchali medenú vrstvu a dostali sa na kovový základ. Ale ten začal hrdzavieť,“ vysvetlil Balkovský.
Postupne teda museli vymeniť koľajnice za nové. Niektoré úseky sú stále pôvodné, no väčšina už bola vymenená. Napriek vytváraniu duplikátu je základ stále pôvodný, ktorý zanechali ich predchodcovia. Pri prerábkach a výmene sa upravili niektoré sklonové pomery, ktoré im nevyhovovali, a tiež oblúky. Zmenili aj rozloženie niektorých staníc. Tých je na miniatúrnej železničke celkovo sedem. Trať musia obsluhovať prinajmenšom tri osoby, ovládanie je analógové, nie digitálne.
„Sme hrdí na to, že tú myšlienku, dá sa povedať našich otcov, udržujeme stále pri živote. Pre deti je to stále magnet, napriek vývoju výpočtovej techniky. Hračka našich rodičov sa stala pre mladé rodiny nedostupnou. Nechceme deti ukrátiť o možnosť takto sa potešiť,“ uzavrel Balkovský.
Koľajisko udržiavajú zanietení priaznivci železničného modelárstva a študenti SPŠD, ale aj ďalších košických škôl. Úzku spoluprácu majú i s Detskou železnicou v Čermeli. Balkovský však priznal, že zaznamenávajú slabnúci záujem mladých o modelárstvo. Kontinuitu náboru im „preťala“ aj pandémia covidu. Podľa vedúceho modelárskeho klubu sa mení aj postoj samotných detí, ktoré čoraz väčšmi preferujú výpočtovú techniku.
Zdroj: TASR